Biografanmeldelse
27. feb. 2013
Kvartetten
De gamle operastjerner på alderdomshjemmet finder sammen trods gammelt nag, stor kærlighed og konkurrencementalitet i Dustin Hoffmans Kvartetten. Foto | Kerry Brown

Kvartetten

Dustin Hoffman debuterer som instruktør med plastisk og sukkersød gebis-underholdning om musikkonkurrence blandt pensionerede operasangere.

Af Julie Moestrup

Kinder-ægget er et hult chokoladeæg, der alt efter smag er hadet og elsket for at rumme hele tre ting for børn – noget lækkert, noget man kan lege med og en overraskelse. Kvartetten er filmens svar på et Kinder-æg for det grå guld. Den er hyggelig, gennemsyret af ufarlige vittigheder om at ældes, og så byder den som chokoladeægget på en letkøbt overraskelse, der er så let at få øje på, at man hverken behøver forstørrelsesglas eller øreapparat.

Kvartetten er produceret i en skabelon af plastic. Og det er en skam taget i betragtning, at det er the grand old man himself, 75-årige Dustin Hofmann, der har taget chancen og kastet sig ud i instruktørrollen for første gang. En mand, der i den grad har alderserfaring. I en alder af 30 slog han igennem som den 21-årige Benjamin Braddock i Fagre nye verden, og tre år senere eksploderede han i rollen som den 121-årige Jack Crabb i Arthur Penns western En god dag at dø fra 1970.

Derudover har Hofmann været i hænderne på særdeles gode instruktører som Bob Fosse i Lenny, Alan Pakula i Alle præsidentens mænd, Sydney Pollack i Tootsie og ikke mindst Sam Peckinpah i Straw Dogs. Instruktører, der alle har haft evnen til at nuancere og udfordre deres persongalleri, både i komedien, tragedien og den enkle historiefortælling. Desværre kan man ikke mene, at Hofmann på nogen måde er erfaringsramt i en positiv betydning. Kvartetten løfter sig på ingen måde, hverken når det gælder personskildringer eller dramaturgi.

Det smukke engelske landsted Beecham House for pensionerede operastjerner og klassiske musikere danner hovedsæde for filmen og ramme for denne feelgood-komedie hensat i et lidenskabeligt og konkurrenceminded alderdomsmiljø, hvor du skal have været lidt ved musikken for at kunne få et værelse med udsigt til britisk overklasseliv.

Som filmens titel antyder, har vi at gøre med mødet mellem fire af plejehjemmets beboere og (tidligere) operasangere: kvindeforføreren og jokeren Wilf (Billy Connolly), den senildemente Cissy (Pauline Collins), den ulykkelige hanrej Reggie (Tom Courtenay) og hans ulykkelige kærlighed og uomtvistelige diva, Jean (Maggie Smith).

Kort fortalt ser de tilbage på de store sejre og tab i tilværelsen, mens de også forbereder sig på den store årlige gallakoncert, der skal få penge ind til stedets overlevelse. Desværre, og på trods af alle gode kræfter, er en hul filmisk oplevelse og så kalorierig på klicheer, at man nok skal have en forkærlighed for ældre, lidenskabelige kunstneriske sjæle for at gå opløftede og ikke sukker-chokerede ud af biografen.

For trods gammelt nag, stor kærlighed og faglig konkurrence ligger det lige for, at de skal finde sammen og opnå store musikalske bedrifter. Problemet er bare, at vejen dertil er tæppebombet med komik om alderdom, ensomhed, kærlighedsfrygt, ambitioner og kunstnerisk hierarki, udstillet i en grad, der gør det ellers glimrende skuespil til rene situationsoptrin i stedet for at skabe en fortløbende, medrivende skildring af levet liv på netop godt og ondt.

Kvartetten er tilsyneladende en hyldest til ikke blot alderdom, men i lige så høj grad til det gedigne håndværk, i dette tilfælde operaen og lyden af kunst. Men det forstummer i forsøget på at levere pointen så gnidningsfrit, at resultatet ender med at læne sig alt for tæt op ad sitcom-genren og den ubetydelige, men succesrige engelske pensionist-komedie The Best Exotic Marigold Hotel fra 2011. Og plastisk gebis-underholdning gør mildest talt ikke noget godt for hverken verden eller det store lærred.

Land:
USA/England

År:
2012

Instruktør:
Dustin Hoffman

Manuskriptforfatter:
Ronald Harwood

Medvirkende:
Maggie Smith, Tom Courtenay, Billy Connolly, Pauline Collins

Spilletid:
98 min.

Premiere:
28. februar

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
16. juli 2014
Sommersøndag

Sommersøndag

Biografanmeldelse
26. juni 2014
Enough Said

Enough Said

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten