Biografanmeldelse
11. nov. 2022
Krysantemum
Morten Hee Andersen spiller Anders, der har et godt øje til bogholderen i farens fragtfirma (Katinka Lærke Petersen). Foto:

Krysantemum

Christian Bengtson erstatter i sin forrygende spillefilmdebut den landlige folkekomedie med en folketragedie, der er spændende som en flamboyant thriller.

Af Bo Tao Michaëlis

Vi synes at være inde i en lind og frugtbar stime af rustikke og agrare danske film. De handler om provinsielt dagligliv, som så alligevel skæbnesvangert bliver aparte.

Ikke som i gamle dages muntre folkekomedier – snarere det modsatte: folketragedier. Morten Korch noir, hvor gårdmandsfamilien er samspilsramt, gældsat eller har siddet skævt på traktoren. Ofte en søn født alt for tidlig, og som ligger oppe på kirkegården øst for SuperBrugsen, vest for Sydmotorvejen.

Således lægger Christian Bengtsons debutspillefilm Krysantemum sig smukt ind i strømmen ude fra vor mutte provins, hvor tale er sølv, tavshed guld – og København ligger på månen.

Vi begynder med ualmindeligt fagre billeder af den nordlige vestkyst med forladte tyskerbunkere, mens isblå bølger bisser hvidt af skum.

Så lyder en eksplosion, som sætter handlingen i gang.

En ung mand er på vej hjem, mens ugler så småt letter fra hans families mose i en stor og driftig fragtmandsforretning. Det viser sig snart, at fragtmanden Thomas Christensen har forsømt sin underjordiske tank til oliefyret i den lille slægtsgård.

Nu lækker det sorte brændstof ud i græsplænen og under huset. Ingen forsikring dækker på grund af tankens alder og tilstand.

Gode råd er såre dyre.

Men den fortabte søn Anders, anlægsgartner i Aalborg, træder dog gerne hjælpende til. Også af personlige årsager.

Far og søn har været fjernt fra hinanden siden lillebror Michaels tragiske død i klitterne. Men samtidig har storebror skabt sig en karriere som sælger af illegalt fyrværkeri til folk, der ikke synes, at stjerneskud og småraketter er larmende nok.

Far er ikke meget for at stikke fingrene i krudtet, men overtales, i og med at rensning af hus og have beløber sig op i millionklassen. Så man går i gang med at sælge farligt, hjemmelavet kanonslag eller videresælge de endnu farligere krysantemumbomber – dødsensfarlige som håndgranater og dynamitstænger.

Personligt anede jeg ikke, at en sådan eksplosiv underverden eksisterede. Undtagen med de sager, hvor fyrværkeriet sprænger i luften som flybomber fra luften.

Krysantemum er flot på sin egen folkloristiske facon med delikate douce fotos. Samtidig er den spændende som en flamboyant thriller.

Den illegale handel med fyrværkeri blotlægges med det nøgne og nøgterne halvdokumentariske håndelag, som kendetager internationale mafiafilm, film om kokainkarteller og anden organiseret kriminalitet.

Politiet er ude på sidelinen, mens forbryderne distribuerer deres varer på den fandenivoldske måde – næsten som dagligvare. Synkront får vi et latent slægtsdrama. Sågar med symbolske træer i haven, nu muligvis forgiftede.

Historiens personer ankommer til handlingen med lige de informationer, som både placerer dem præcist i plottet og gør dem relevante for fortællingens dirrende drive. Og der citeres for den indforståede både fra Matador og mesteren Hitchcock.

Man mærker markant og elegant – nogle vil sige lidt manieret – at instruktøren er uddannet på Den Danske Filmskoles manuskriptlinje.

Uden at sige for meget følger Christian Bengtson sågar Jean-Luc Godards credo om, at en film selvfølgelig skal have en begyndelse, en midte og en slutning, men ikke nødvendigvis i den række følge.

Han har flere gange været nomineret til Ekko Shortlist Awards og kortfilmen Draget – der kan ses hos Ekko – er et forstudie til Krysantemum.

Billederne oppe fra Thy er indbydende. Alle skuespillere er strålende og stilsikre som næsten i alle danske film.

Morten Hee Andersen er fin som den følsomme fyrværkeriforbryder Anders, der aldrig er kommet sig over sin ulykke i barndommen. Igen yder Henrik Birch en pragtpræstation som hans svage far, der både vil være ærlig som samfundsborger og kærlig som familiefar, mens omstændighederne vil det anderledes.

Karen-Lise Mynster er ferm som den alt for kærlige Kamma i gummirøjser og bløde blikke.

Filmen er konstant spændende som en sort thriller. Simpelthen en sort perle nord for Limfjorden.

Titel:
Krysantemum

Land:
Danmark 

År:
2022

Instruktør:
Christian Bengtson

Manuskript:
Christian Bengtson

Medvirkende:
Morten Hee Andersen, Henrik Birch, Karen-Lise Mynster, Katinka Lærke Petersen 

Spilletid:
101 minutter 

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år 

Premiere:
17. november

Relevante artikler

Nyhed
03. mar. 2021
Eksplosiv debut i Nordjylland

Eksplosiv debut i Nordjylland

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten