Serieanmeldelse
06. okt. 2023
Kodenavn: Annika

Sannah Nedergård veksler i hovedrollen overbevisende mellem den almindelige Emma og den ekstraordinære femme fatale Annika.

Foto | Helsinki-Filmi

Kodenavn: Annika

Vi får glimt af finsk levemåde og atmosfære i krimi om konspirationer i den mondæne agentverden, der ligner hinanden som to dråber champagne.

Af Bo Tao Michaëlis

Inden for nyere krimikultur, Nordic Noir, fremstår de finske krimiserier ofte som langt mere integreret i deres egen kultur end andre nordiske.

Finlands sproglige fremmedhed, beliggende som lus mellem to stormægtige negle, Sverige og Rusland, og hele landets særprægede historie flettes gerne inciterende ind i plottet.

Det er således helt fornuftigt, at SkyShowtimes første nordiske egenproduktion, Kodenavn: Annika, lægger sig ind i den finske del af genren. Sågar med et mere originalt plot end de øvrige nordiske landes noget klichéprægede kriminalitet på konspirationer. Nemlig forfalskninger og fiflerier i den internationale kunsthandel.

Seriens helt, den finske politiaspirant Emma med en kunstnerisk baggrund, bliver under kodenavnet Annika udlånt til det svenske politi. Hun skal under dette dæknavn infiltrere et stort svensk auktionshus, der mistænkes for at sælge falsknerier og hvidvaske sorte penge.

Emma alias Annika pendler mellem Helsinki og Stockholm. Hjemme i Finland er hun en nørdet standupkomikers kæreste og ligner naboens simple datter. I Sverige træder hun som Annika i hvidt jakkesæt og læberødt ind i noget, som ligner James Bonds glamourøse og vareæstetiske verden. Med fatale kvinder, farligt karlfolk og et barsk svensk politi.

Politiet koster brøsigt og ihærdigt rundt med stakkels Emma/Annika, som serien alt for ofte viser os som en yderst splittet person.

Selv om Emma uden makeup og læbestift ligner en helt almindelig kvinde, skjuler hun en grum barndomsfortid med en alkoholiseret kunstnermor, som omkom under sælsomme omstændigheder.

Dem får vi så serveret stødvis i flashback og rødtintet slowmotion.

På trods af at vi nu og da får toner af den særlige finskhed, som præger landets egen serieproduktion, er vi desværre mest i den sædvanlige mondæne agentverden, der ligner hinanden som to dråber champagne.

Den oprindelige idé om intrigant at handle om fup og fiduser inden for kunsthandel udarter sig mere og mere til atter en mafialignende konspirationsintrige. Hvor en bøs og brutal bagmand ved navn Blanko styrer den ganske underverden i Sverige og omegn.

Seriens småskizofrene kvindeskikkelse – vekslende mellem det ordinære og det ekstraordinære – har serien snuppet fra Luc Bessons skoledannende nyklassiker Nikita fra 1990.

Den franske film om en drabelig kvinde med dyster fortid gav os siden nordiske halvautistiske krimikvinder. Såsom Stig Larssons Lisbeth Salander, Sarah Lund i Forbrydelsen og Saga Norén i Broen. De er skæve skandinaviske kvinder, som er såre underlige, men sexet udfarende.

Helt så aparte er vor helt i Kodenavn: Annika dog ikke. Det, som hæver hende over kvindeklichéen, er den finske skuespiller Sannah Nedergård, som overbevisende og forførisk gestalter sin Annika som en femme fatale og sin Emma som usminket flinkeskolepige.

I Stockholm får vi Eva Melander som hendes politichef, lettere overvægtig, barsk og meget vrissende. Ardalan Esmaili, der ligner George Clooney med assyrisk fuldskæg, fladklippet hår og penetrerende pupiller, er den dæmoniske auktionshus-boss, som måske er god nok på sin sinistre bund.

Sætstykkerne er nordisk natur med udsigt til vand og land, skandinavisk overklassestil og limousiner i den dyre ende samt en cool fransk-afrikansk kvinde som en smule oversøisk voodoo midt i al den nordiske nysselighed.

Der er heldigvis nu og da glimt af finsk levemåde og atmosfære. Mest i seriens fjerde afsnit, hvor Emma besøger sin demente far ude på det finske bøhland med birketræer, vodka uden grænser og melankolske minder om forgangne vintre.

Plottet er hullet som en si, men produktet er rimeligt underholdende.

Titel:
Kodenavn: Annika

Originaltitel:
Codename: Annika

Land:
Finland

Årstal:
2023

Instruktør:
Antti-Jussi Annila

Medvirkende:
Sannah Nedergård, Thomas Hanzon, Ilkka Villi, Ardalan Esmaili, Eva Melander

Spilletid:
Seks afsnit af omkring 45 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
30. september på SkyShowtime

Relevante artikler

Biografanmeldelse
23. sep. 2018
Grænse

Grænse

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten