Serieanmeldelse
27. aug. 2025
King & Conqueror

Danske Nikolaj Coster-Waldau som den normanniske hertug Vilhelm Erobreren, der vandt slaget ved Hastings i 1066 og blev Englands konge. 

Foto | Jóns Lilja

King & Conqueror

Nikolaj Coster-Waldau leverer en stærk præstation som hertug i kampen om den engelske trone i det 11. århundrede, men alle er lidt for voldsparate, og hvem har fundet på, at folk udelukkende gik klædt i mørke farver?

Af Anders Vedby Jørgensen

Det er med god grund, at historiske dramaer om middelalderen er så yndede. Skæringspunktet mellem familiære og storpolitiske konflikter, som ofte løses i nærkamp med sværd, giver rig grobund for actionprægede fortællinger, der samtidig rummer masser af intimt, personligt drama.

Serien King & Conqueror handler om det begivenhedsrige forløb frem til Slaget ved Hastings i år 1066. Hovedrollerne spilles af Nikolaj Coster-Waldau som den normanniske hertug Vilhelm Erobreren og James Norton som den angelsaksiske Harold Godwinson.

To fremtidige konger på kollisionskurs.

Vi følger de to adelsmænds vej mod magtens tinde på den engelske trone. Harold er søn af jarlen af Wessex, og hans familie er derfor allerede en vigtig del af Englands feudale magtbalance, da hans søster bliver gift med den meget troende og lettere vanvittige kong Edvard.

Vilhelm kæmper derimod for at sikre sit omstridte hertugdømme i Normandiet, da han som uægte søn af den tidligere hertug anses for mindre legitim. Undervejs krydser de begge kanalen og hinandens veje flere gange, indtil kong Edvards udnævnelse af Vilhelm som arving til den engelske trone lægger op til uundgåelig konflikt.

Fra første afsnit slås der et stort brød af familie- og magtrelationer op. Der er mange brikker på brættet med ægteskaber, alliancer, rænker og intriger på kryds og tværs af land og vand.

Især kvinderne kommer til deres ret som de styrende hænder, der sikrer ro i baglandet, mens mændene tørner sammen på slagmarken. Clémence Poésy gør det glimrende som Vilhelms kølige og snu hustru Matilde.

Desværre er der flere ting, der skæmmer.

Mange af personerne er alt for voldsparate. Det kan måske virke som en underlig kritik af en serie om en så barsk tid, men når stort set alle uanset køn og kamperfaring ved præcis, hvor halspulsåren sidder og ikke har de mindste skrupler eller besvær med at rydde fjender af vejen, vakler troværdigheden.

Klimaks med det blodige slag ville stå meget stærkere, hvis der ikke var så megen konsekvensløs voldstjubang og utroligt hyppige bagholdsangreb og snigmord undervejs.

Noget andet er det visuelle udtryk. Godt nok kaldes det den mørke middelalder, men det er en misforståelse, at folk også gik mørkt klædt – snarere det modsatte var tilfældet.

Her er der dog taget et helt bevidst valg om at lægge sig i forlængelse af stilen fra serier som Vikings og The Last Kingdom, hvor flere går klædt i besynderligt grove vævninger, sort og brunt læder og pelstotter. Sådan så ”gamle dage” åbenbart ud ifølge den moderne tv-serie. Man sukker efter nogle farver.

Serien er filmet på Island, og det er også temmelig tydeligt. Især når der i de panoramiske scener rides rundt på uldne islændere i stedet for store stridsheste, men faktisk er det også historisk korrekt. 

Den slags ville være nemmere at overse, hvis dramaet fungerede upåklageligt. Men flere karakterer og situationer tangerer det karikerede. Jean-Marc Barr (The Big Blue) nyder i fulde drag at spille åbenlyst skurkagtig, fransk konge, mens Eddie Marsans kong Edvards vanvidsscener til tider kammer uheldigt over.

Manuskriptet plages nogle steder af decideret sjusk. For eksempel da Harolds følge i tredje afsnit passerer en flok dræbte soldater, der ifølge den etablerede tidsramme for længst burde være rådnet op eller spist af vilde dyr.

Det er alt sammen ærgerligt, for der gemmer sig vitterligt en spændende og rig fortælling under det hele. Coster-Waldau og Norton spiller begge overbevisende i hovedrollerne som de to mænd, der langsomt må sande, at de ikke kan slippe ud af de voldscyklusser, som har formet dem fra barnsben. Harold Godwinsons stigende magt-ærgerrighed, som isolerer ham fra resten af familien, har masser af dramatisk tyngde.

Serien viser flere gode takter i skildringen af det komplekse familiedrama, men den drukner for ofte i stilklichéer. Samlet set lever den ikke op til sit fulde potentiale som filmatisering af et vigtigt vendepunkt i engelsk og europæisk historie.

Titel:
King & Conqueror

Land:
Storbritannien, Island, USA

År:
2025

Instruktør:
Erik Leijonborg, Bálint Szentgyörgyi, Nikolaj Coster-Waldau, Baltasar Kormákur

Manuskript:
Michael Robert Johnson

Medvirkende:
Nikolaj Coster-Waldau, James Norton, Clémence Poésy, Jean-Marc Barr, Eddie Marsan

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
25. august på HBO Max

Relevante artikler

Nyhed
29. juli 2025
Coster-Waldau springer ud som instruktør

Coster-Waldau springer ud som instruktør

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
11. dec. 2025
Miss Austen

Miss Austen

Serieanmeldelse
10. dec. 2025
Long Story Short

Long Story Short

Streaminganmeldelse
03. dec. 2025
Sean Combs: The Reckoning

Sean Combs: The Reckoning

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten