Streaminganmeldelse
23. aug. 2022
Kærlighed for voksne
Christian (Dar Salim) har været sin kone Leonora (Sonja Richter) utro, men hun er ikke klar til at give slip på ægtemanden. Foto | Philippe Kress

Kærlighed for voksne

Dansk Netflix-thriller er elementært spændende med drabelig utroskab, men begår en filmisk fejl.

Af Bo Tao Michaëlis

Tilsyneladende er Christian og Leonora et pragteksemplar af et succespar. De er på vej til at være midaldrende, men er stadig smukke og attraktive. Sønnen Johan, snart student, har været igennem en alvorlig sygdom.

Alle tre bor i en pragtfuld, arkitekttegnet villa ud til skov og sø. På sidstnævnte skal der snart være sankthansbål. Men idyl og glansbillede krakelerer hurtigt i Kærlighed for voksne.

Christian har noget alvorligt kørende med den unge arkitekt Xenia, som er ansat i hans byggefirma. Til en firmafest med koner ser Leonora dem sammen i et hidsigt samleje.

Leonora konfronterer Christian med affæren og fortæller samtidig, at hun ved, at han har en alvorlig bedragerisag i bagagen. Den truer hun med at afsløre, såfremt han går fra hende.

Men Christian lader sig ikke uden videre adskille fra elskerinden. Og hans kone har tilsyneladende også lig i lasten fra sin fortid.

Noget af et mønster begynder at tegne sig.

Alle er mennesker forklædt som voksne, der i en sen alder skæbnesvangert er splittet mellem begær, griskhed og jalousi.

Netflix’ første danske film var kokke-komediedramaet Toscana, som skulle have været i biografen, men i stedet landede på streamingtjenesten. Nummer to var hele tiden planlagt til premiere på Netflix, og Kærlighed for voksne er på flere måder ganske anderledes.

Det er en vaskeægte thriller og et klaustrofobisk kammerspil, hvor det forgyldte borgerskab pludselig er viklet ind i en melodramatisk magtkamp med noter af Hitchcock og film noir.

På mange måder minder Kærlighed for voksne om de begsorte, socialmoralske skæbnedramaer, som den franske instruktør Claude Chabrol drejede i 1960’erne. Hans film tæller Slagteren, Dyret skal dø og Den utro hustru.

Det danske drama er en filmatisering af krimien af samme navn, som forfatterparret Anders Rønnov Klarlund og Jacob Weinreich har skrevet under pseudonymet Anna Ekberg. De har selv omarbejdet deres bog til filmens manuskript.

På godt og ondt.

Instruktøren Barbara Topsøe-Rothenborg iscenesætter thrillerens trakasserier effektivt, men mere anonymt end unikt. Der er smukke billeder fra nat og dag af dansk bøgeskov, skovsø og havudsigt samt borgerskabets diskrete charme i samtalekøkkener og to biler i carporten.

Altid seværdige Sonja Richter (Elsker dig for evigt, Kvinden i buret) er den skinsyge, men også udspekulerede Leonora. Hun kan være en superb omsorgsfuld Moster Mild for så i næste øjeblik at forvandle sig til en skinger Medea med mord i øjnene.

Dar Salim er den utro Christian. Med sin medbragte solide apparition fra Underverden som tough gut og sej skallepande er han lige ved at være miscastet. Skuespilleren føles ikke helt rigtig som den vege, vægelsindede elsker, der har svært ved at droppe sin forelskelse, som måske er hans livs kærlighed.

Sus Wilkins gestalter overbevisende den smækre elskerinde, som kræver mere end blot bollevenskab. Lars Ranthe er vennen, der hjælper uden at vide for meget.

Ranthe er efterhånden ved at overtage salig Ove Sprogøes rolle som dansk films fornuftige stemme med stamplads som midtbanespiller i både melodrama og komedie.

Alvorlige og sympatiske Mikael Birkkjær er også god som kommissær Klog med de traurige øjne. Han har såmænd regnet den ud og set, hvor det hele bar hen. Det fortæller han til sin gifteklare datter i handlingens ramme, som manusforfatterne har valgt at bringe med over fra romanen.

Men det er i mine øjne en fatal filmisk fejl. Med det litterære arrangement sætter filmen sig nemlig mellem to krimilitterære og fortællemæssige stole.

På den ene side vil den være en original og ganske spændende thriller i borgerskabets dobbeltmoralske regi. På den anden og alt for forsigtige side vil filmen gerne beholde den onkelagtige inspektør Rar, som hyggekrimiens mange fans elsker.

Derfor ender Kærlighed for voksne som endnu en underholdende lørdagskrimi, der desværre nok er hurtigt glemt.

Titel:
Kærlighed for voksne

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Barbara Topsøe-Rothenborg

Manuskript:
Anders Rønnov Klarlund, Jacob Weinreich

Medvirkende:
Sonja Richter, Dar Salim, Sus Wilkins, Lars Ranthe, Mikael Birkkjær

Spilletid:
105 minutter

Premiere:
26. august på Netflix

Relevante artikler

Interview
23. aug. 2022
”Dansk film har brug for Netflix”

”Dansk film har brug for Netflix”

Streaminganmeldelse
16. maj 2022
Toscana

Toscana

Nyhed
06. maj 2021
Netflix laver sin første danske film

Netflix laver sin første danske film

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten