Cph:Dox 2017
14. mar. 2017
The John Dalli Mystery
Det muntre makkerpar Mads Brügger og Mikael Bertelsen finder midt i mysteriet også tid til at synge et nummer af Abba på karaokemaskinen. Foto | Sonntag Pictures

The John Dalli Mystery

Mads Brügger og Mikael Bertelsen fortsætter veloplagt deres galgenhumoristiske detektiv-udgaver af Gøg og Gokke i EU’s magtlabyrint.

Af Bo Tao Michaëlis

Inden for labyrinter er der én, som kaldes for Rhizo-labyrinten. Her er alle gange umiddelbart forbundne med hinanden. Der findes hverken et centrum, en periferi eller udgang, men der eksisterer en form for uendelighed, som kendetegner et træs underjordiske rødder.

Sådan en labyrint gik makkerparret Mads Brügger og Mikael Bertelsen i 2009 ind i, da de for DR2 i otte afsnit undersøgte EU-embedsmanden Antonio Quatraros mystiske dødsfald.

Quatraro Mysteriet var historien om en mand, der, på sporet af tobaksindustriens rævekager og rænker nede i Bruxelles’ magtfulde korridorer, døde i frit fald fra et højhus.

Var det mord eller selvmord? Sagen endte blindt, sporene løb i ring.

Her otte år efter drager Brügger & Bertelsen igen ufortrødent ind i samme irgange med The John Dalli Mystery. Nu hedder målet John Dalli, en maltetisk politiker, som i 2010 blev udnævnt til EU-kommissær for sundhed, men som små to år senere blev fyret af præsident José Manuel Barroso, mistænkt for at have bedt Swedish Match om 60 millioner euro for at fifle med tobaksdirektivet.

Men han mistænkes i det hele taget for at være i lommen på tobaksindustrien med det amerikanske megafirma Philip Morris i spidsen.

Sagen er dog mere speget end som så. Og som filmen viser, blev han måske fældet af sine egne. Han gik i en fælde sat op af OLAF, EU-parlamentets organ for undersøgelser af misbrug af EU-midler og korruption.

”De sætter altså fælder op for deres egne kommissærer,” konstaterer Mads Brügger en tredjedel inde i historien.

Hvis det er tilfældet, så må chefen for OLAF, Giovanni Kessler, selv træde tilbage på grund af urent trav. Sådan er der så meget, og det ligner en fortælling fra en slags nutidens Romer-riget. Eller historien om en mafia skabt af en gusten erhvervsverden og griske embedsmænd, der forklædt som idealister foregiver at være styret af den smukke tanke om et fælles Europa.

Brügger og Bertelsen gentager deres meget danske, galgenhumoristiske og falskt enfoldige detektiv-udgaver af Gøg & Gokke: Mads som den hidsige, Mikael som den eftertænksomme.

De tumler rundt i gader og korridorer, Mads med sin Fantomet-ring og Mikael med sin lommelærke, og de gør det eklatant storartet og slentrende elegant.

Makkerparret viser, at virkeligheden med hensyn til kriminalitet ikke kun kan overgå fiktionen, men også leverer bedre klichéer.

En mail tikker ind på Malta til John Dalli. En mand ved navn Dimitri kan for 3000 euro levere en pakke beviser mod Dallis arvefjende Kessler.

Straks er vores to snushaner vilde i varmen for at få fingre i beviserne. Men så snubler de ind i et spor, hvor den ellers så sympatiske Dalli forvandler sig til noget, der ligner en durkdreven svindler. Han har således forbindelse til en international pengebedrager, Ladybird, som har malket otte, ældre kristne amerikanere for deres pension på mindst en halv million dollars i et investeringsprojekt for afrikanske guldminer.

Dallis datter, der i første del af filmen har siddet smukt og spillet etuder på flyglet i sin fars hjem, har også skrevet under på svindlerpapirer i sit eget firmas navn i skattelyet Bermuda, hvor alle små bække bliver til en stor å af ondartet griskhed og overlagt taskespil.

Som en maltetisk journalist fortæller Mads og Mikael, er Dalli bag sin lidt bamsede og godmodige fremtræden en rigmand, der har skabt sin formue på tvivlsomme indtægtskilder.

Så hvem er skurke, og hvem er helte? I dag undersøges Dalli og hans datter af FBI for svindel.

The John Dalli Mystery er en fremragende afdækning af den labyrint, som den globale verden er i almindelighed og EU i særdeleshed. Og det alt sammen stærkt sat i scene af instruktør Jeppe Rønde, der med hidsige strygere orkestrerer det intense mysterium.

Titel:
The John Dalli Mystery

Land:
Danmark, Norge

År:
2017

Instruktør:
Jeppe Rønde

Medvirkende:
Mads Brügger, Mikael Bertelsen, John Dalli

Spilletid:
92 minutter

Premiere:
21. marts på Cph:Dox

Berigtigelse

Man kunne i en tidligere version af denne anmeldelse få det indtryk, at Swedish Match har gjort sig skyldig i bestikkelse. Det er ikke tilfældet.

Swedish Match oplyser over for Ekko, at virksomheden blev opsøgt af en person med angiveligt tætte forbindelser til den daværende EU-kommissær. 

Personen tilbød gunstige lovgivningsrammer for tobaksindustrien mod betaling af et stort beløb. Swedish Match ikke bare afviste personen, men valgte også at anmelde henvendelsen til Kommissionen.

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten