Biografanmeldelse
10. okt. 2018
Jakob og Peter Plys
Niårige Madeline sidder med Grisling og Peter Plys, der giver hendes far og deres gamle ven, Jakob, en magisk håndsrækning. Foto | Laurie Sparham

Jakob og Peter Plys

Disney har hyret et drømmehold til at lave en moderne film med de elskede børnebogsfigurer, men resultatet minder om en smadret honningkrukke på køkkengulvet.

Af Leslie Felperin

Bare fordi man har rettighederne til at hive elskede børnebogsfigurer frem fra gemmerne, give dem et tyndt lag CGI og sende dem ud at tigge ved billetlugerne, betyder det ikke, at man bør gøre det.

Det gælder i hvert fald Disneys Jakob og Peter Plys, en halvoriginal familiefilm inspireret af A.A. Milnes udødelige børnehistorier.

Milnes morsomme, fornøjelige og ærkeengelske historier om en lille dreng og hans menageri af dyrevenner vækker stadig fryd på børneværelser verden over – ikke mindst hos de heldige unger, hvis forældre har overskud til at læse højt.

For andre er Plys desværre bedst kendt fra den franchise af film- og tv-serier, Walt Disney lancerede i 1960’erne. Her har Jakob, Plys og alle de andre fået amerikansk accent og deres eventyr en amerikansk morale.

I det nye skud på stammen er udgangspunktet, at Jakobs idylliske barndom, hvor han tumlede rundt i Hundredemeterskoven med Plys, Æsel, Grisling, Tigerdyret og alle de andre, for længst er fortid. Han spilles af den underligt aldersløse Ewan McGregor, er blevet gift og har stiftet familie.

Jakobs niårige datter Madeline er tæt på at blive skikket afsted på kostskole, et traume, han selv gennemlevede som barn. Men far har glemt alle barndommens glæder, han er blevet en arbejdsnarkoman og har brug for en magisk håndsrækning fra sine gamle venner.

For at gøre hans sødladne færd for at finde sit indre barn til acceptabel familieunderholdning har Disney hyret et drømmehold af filmskabere. Men ingen af dem kommer til at skrive filmen højest på deres cv.

Den er instrueret af Marc Forster, der tidligere har lavet en bred familiefilm ud fra en Disney-tegnefilm med Peter Pan-opdateringen. Hans medskyldige er manusforfattere: indie-darlingen Alex Ross Perry, Spotlight-instruktøren Tom McCarthy og Allison Schroeder, der havde en pen med i Hidden Figures.

Ved at løfte i samlet flok har de skabt en karakterløs og ret ligegyldig film.

Man har på fornemmelsen, at holdet har kigget misundeligt efter de fortryllende Paddington-film. Men hvor de film blev til dybt originale lækkerbiskener ved nænsomt at dosere respekt for kildematerialet med et sprudlende moderne temperament, føles Jakob og Peter Plys som en ærgerlig mikroovnsdessert.

Selv om den fører karaktererne hjem til deres hjemland – og lader dem tale engelsk, ikke amerikansk – fremstår filmen lige så harmløst kulturanonym som indretningen på en hotelrestaurant. Peter Plys er et engelsk nationalklenodie, men her er han gjort til en rodløs selskabsmaskot.

Skal man glædes over noget, kan man hæfte sig ved, at Disney ikke har givet Plys en makeover for at snige ham ind på det kinesiske marked. Åbenbart har han en uheldig lighed med Præsident Xi Jinping og regnes derfor for at være en politisk karikatur.

Man skal være meget forfalden til sirupssød sentimentalitet for ikke at stritte imod, men Jakob og Peter Plys har studiefilmens tilrettede glathed og er lige akkurat kompetent nok til, at man kan se den uden at få teen galt i halsen. Computeranimationen gør kræene nogenlunde troværdige, også selv om de levende bamser er lige på vippen til at være foruroligende unaturlige.

På skuespilfronten må kække Hayley Atwell ganske vist tage til takke med en intetsigende rolle som Jakobs kone, men Ewan McGregor er altid sympatisk. Også selv om det er svært helt at godtage ham som en stivrygget, engelsk flipproletar, ikke mindst i originalversionen, hvor man bemærker, at en britisk middelklasseaccent ikke just falder skotten naturligt.

Den kamel behøver man dog ikke sluge i Danmark, hvor man ud over originalversionen også kan se en dansksproget version i biografen.

Jakob og Peter Plys minder om en smadret honningkrukke på køkkengulvet, en formløs masse af sukret, klistret sjap.

Titel:
Jakob og Peter Plys

Originaltitel:
Christopher Robin

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Marc Forster

Manuskript:
Alex Ross Perry, Tom McCarthy, Allison Schroeder

Medvirkende:

Mads Knarreborg, Neel Rønholt, Sophia Spang Olsen, Donald Andersen, Torben Zeller

Spilletid:
104 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
11. oktober

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten