Serieanmeldelse
22. jan. 2021
It’s a Sin
Fuld af kamplyst forsvarer Ritchie (Olly Alexander) vennerne mod politivold til en aids-demonstration. Foto | Ben Blackall

It’s a Sin

Fest, sorg og oprør skaber skønt samspil i udtryksfuld hyldest til Londons farverige homomiljø under aids-krisen.

Af Kjartan Hansen

”Den perfekte sygdom opstod for at bekræfte dine fordomme!”

Det råber den unge Jill ude af sig selv til en konservativ, tilknappet kvinde, da Jills ven dør af aids.

Raseriet koger over i en verden, der bekræfter sit had til homoseksuelle. Og hadet fører til skam i homomiljøet, hvor unge mænd søger bekræftelse igennem sex.

En smittekæde opstår og truer med at stoppe festen i det ellers hedonistiske London.

It’s a Sin – som også er Pet Shop Boys’ satiriske hymne om skamfølelsen i homomiljøet – følger Ritchie og Jill og deres slæng op igennem 1980’erne. Til at starte med er alt fryd og gammen som i enhver serie, der følger unge, sexlystne mennesker i storbyen.

Men en sen aften sidder Ritchie til bords hos en kvinde med vildt sort hår og kraftig sminke. Kvinden fortæller om mystisk, dødbringende sygdom i San Francisco.

”Nej, det ville have været overalt i nyhederne,” afviser Ritchie. Men snart ser vi avisoverskrifter og nyhedsindslag fyldt med rygter om sygdommen, der tilsyneladende kun rammer unge mænd.

På homobarerne hviskes der i krogene om, hvem er blevet smittet.

Olly Alexander (kendt fra pop-trioen Years & Years) er uimodståelig som seriens charmerende Ritchie. Vi møder ham som attenårig tilflytter i London med drenget smil, tilknappet skjorte og en kuffert fyldt med en smule tøj og en kæmpe stak bøsseporno, han havde skjult på barndomsværelset.

Grædende banker Ritchie på hos Jill (Lydia West), fordi hans seksuelle debut med en mand var forfærdelig. Men snart blomstrer han. Med bølget hår og et uartigt glimt i øjet bliver han mere og mere selvsikker, når han hiver flotte fyre med sig hjem.

En vane, der får ham smidt ud af sin lejlighed. Men han er ligeglad og finder snart en større lejlighed, hvor han danner et homo-kollektiv med jævnaldrende mænd.

Sexscenerne tilfører serien en utæmmet skønhed. De ruller over skærmen som en sanselig soldetur og er sigende for det miljø, hovedpersonen færdes i.

Efterhånden går der længere tid mellem drengestregerne. Kondomer bliver en fast ingrediens i sengen, og til sidst nøjes Ritchie med at kigge på mænds bagdele.

Erotik er blevet dødelig, og Ritchie er rædselsslagen for selv at tage en aids-test.

Jill derimod bliver aktivist, da hun ser sine venner dø som fluer. Hun arbejder for en aids-linje, og hjerteskærende samtaler med smittede sammenklippes med hendes optræden i Charles Dickens’ To byer – om den franske revolution.

I miljøet ulmer et folkeligt oprør, der slukkes igen, i takt med at revolutionære svækkes og dør.

It’s a Sin har fingeren på pulsen efter eskapistisk 80’er-nostalgi med Black Mirror-afsnittet San Junipero og Stranger Things. Den er tydeligvis skabt i en tid, hvor der i medierne er et stigende fokus på aids-forebyggende tilbud, samtidig med at corona-pandemien hærger.

Ikke desto mindre byder serien på dansevenlig synth-pop og glade dage i røgfyldte beværtninger. Homoseksuelle koryfæer som Neil Patrick Harris og Stephen Fry har mindre roller.

På den måde bliver aids-krisens ramte, der længe har været tragiske skæbner, hvis familie slog hånden af dem, til virkelige mennesker.

”Jeg er ikke en luder,” hulker gruppens festlige medlem Gregory (David Carlyle), der mærker, hvordan sygdommen stigmatiserer ham, når han fortæller, at han også er smittet.

Snart henter familien den døende mand hjem og bandlyser hans venner fra den syndige hovedstad. Efter begravelsen holder forældrene noget, der minder om en hekseafbrænding i haven.

I bålet ser vi Gregorys bamser, tøj og uåbnede breve. Selv familiens barndomsbilleder af ham ryger med.

”Min søn er ikke en beskidt bøsse,” råber forældre med harme til sygeplejere på de ensomme hospitalsgange, hvor flere af seriens hovedpersoner udånder.

It’s a Sin kan ses som en fuckfinger til samfundet, der svigtede en hel generation af homoseksuelle. Den er på linje med det mageløse, franske aids-drama 120 slag i minuttet, men rækker hånden forsonende ud til et bredere publikum, der også vil vrikke hofterne til nostalgisk synth-pop.

Titel:
It’s a Sin

Sæson:
1

Land:
Storbritannien

År:
2021

Serieskaber:
Russell T. Davies

Medvirkende:
Olly Alexander, Lydia West, Nathaniel Curtis, Omari Douglas, Callum Scott Howells

Spilletid:
Fem afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
23. januar på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
29. apr. 2020
Hollywood

Hollywood

Biografanmeldelse
04. mar. 2018
120 slag i minuttet

120 slag i minuttet

Tv-anmeldelse
23. juli 2016
Looking: The Movie

Looking: The Movie

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten