Biografanmeldelse
24. dec. 2014
Inuk
Inuk skildrer, hvordan den grønlandske fangerkultur er tæt at uddø, mens det moderne livs laster og den globale opvarmning truer befolkningen. Foto | U.P.I. Films

Inuk

Sympatisk fransk-grønlandsk spillefilm retter civilisationskritik mod et moderne Grønland i klima- og kulturkrise. Den danske samvittighed gør ondt på en sund måde.

Af Bo Tao Michaëlis

Et ungt ægtepar stryger over indlandsisen i hundeslæde med deres syge barn på vej til hospitalet. Men det er blevet tøvejr, og isen smelter. I et forsøg på at måle dens bæredygtighed forsvinder faren med ét i havet.

Så skruer vi tiden frem, og barnet, der lå i slæden, er blevet til drengen Inuk, som går hjemløs og rodløs rundt i Nuuks gader og stræder.

Ingen vil kendes ved ham. Moren er på druk, men heldigvis bliver han taget under kærlig pleje af en lærerinde og forstander for et hjem for forældreløse børn oppe i Uummannaq Fjorden, 500 kilometer nord for Polarcirklen.

Her kommer Inuk oprindelig fra, og kernen i filmen erhans gensyn med sit eget fangerfolk. Han forsøger også at finde en faderfigur som rollemodel, så han kan komme på ret køl og finde sig selv i nutidens Grønland, der både fatalt ramt af klimaforandringer og moderniteten med alt, hvad dertil hører af støj og skidt.

Inuk retter en klar og karsk civilisationskritik mod netop Grønlands desperate søgen efter optagelse i olielandenes klub for enhver pris. Man kunne tro, at filmen er drejet op til det netop afsluttede valg, hvor partiet Siumut vandt på sit program om at vende tilbage til sine etniske rødder.

Men fransk-grønlandske Mike Magidsons debutspillefilm er faktisk fire år gammel, og først nu har den nået de danske biografer.

Vi danskere er kun repræsenteret som en anonym herskende klasse, der ikke taler grønlandsk, men mestendels forgifter befolkningen med øl og Gammel Dansk. Det artikuleres ikke med løftet, antikolonialistisk pegefinger, men en latent kritik, der siver frem i detaljer om stolte grønlændere på vej ud i druk.

Filmen dyrker en nøgtern æstetik og et episk flerstemmigt og kalejdoskopisk handlingsforløb. Den er sat op med amatørskuespillere på et melodramatisk skelet med begyndelse, midte og slutning.

Det er også en klassisk coming-of-age-film om Inuks gensyn med barndomsmiljøet, sandheden om hans forældre og selvindsigt som kommende fanger fjernt fra Nuuk og anden moderne dårligdom.

De smukke, voldsomme billeder af Nordgrønland og det gode og jævne liv i bygden blandt de lokale fascinerer. Men fascinerende er frem for alt globetrotteren og en af filmens manuskriptforfattere, Ole Jørgen Hammeken, i rollen som bjørnedræberen Ikuma.

I virkeligheden er skuespilleren selv en international eventyrer med flere ekspeditioner bag sig. I 2007 foretog han en 500 kilometer lang slæderejse ind over Grønland for at protestere mod den globale opvarmning.

I Inuk spiller Hammeken en slags Grønlands sidste Mohikaner: mut, modig og den sidste ægte storfanger på isen.

I begyndelsen af historien lokkes han til at tage sig af Inuk og de andre børn på hjemmet. Men han er selv en tragisk skæbne, samspilsramt af de moderne tider og deres laster. Han er en rank og stolt mand, men også et såret menneske, som er bange for egne følelser og stammens fællesskab. Der er dog også håb at hente i filmen, hvis man med håb mener, at Grønland må leve med, at isen smelter, og den gamle kultur dør bort.

Inuk er på alle måder en sympatisk film, som på en sund måde forsøger både at være en regulær spillefilm og en kritisk naturfilm.

Det bliver til spektakulær fiktion om mennesker i et dramatisk vadested mellem gammelt og nyt og i kamp for overlevelse med ære og værdighed. Men filmen vil også give et realistisk signalement af Grønland netop nu. Her kan man sige, at dens fantastiske billedside modsætter sig de mere indignerede aspekter ved historien.

Det rokker dog ikke ved, at filmen på alle måder efterlader syddanskeren med både en stor livsbekræftende og smertelig oplevelse samt den skidte samvittighed over at have medskyld i smerten.

Titel:
Inuk

Land:

Grøndland, Frankrig

År:
2010

Instruktør:
Mike Madigson

Manuskript:

Mike Magidson, Ole Jørgen Hammeken, Jean-Michel Huctin

Medvirkende:
Gaba Petersen, Rebekka Jørgensen, Ole Jørgen Hammeken, Sara Lyberth

Spilletid:

90 min.

Premiere:
25. december 2014

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten