Streaminganmeldelse
04. mar. 2023
Intet nyt fra Vestfronten
Man stjæler lidt af fjendens forsyninger på gårde bag fronten og forsøger at blive så såret, at man kan blive hjemsendt. Eller deserterer fra helvedet bare for uheldigt at blive fanget og sandsynligvis dødstraffet. Foto | Reiner Bajo

Intet nyt fra Vestfronten

Tysk Oscar-kandidat er blevet beskyldt for historieforfalskning, men den er en utroligt flot, flamboyant og sympatisk filmatisering af antikrigs-klassiker.

Af Bo Tao Michaëlis

Erich Maria Remarques roman Intet nyt fra Vestfronten fra 1929 blev af amerikanske Lewis Milestone kongenialt og solidarisk filmatiseret året efter.

Historien om den unge student Paul Bäumers korte og ulykkelige liv under Første Verdenskrig blev til en af USA’s bedste episke film.

Filmen imponerer stadig med sine fængslende kampscener fra ingenmandsland og det pacifistiske portræt af tysk ungdom som meningsløs kanonføde for deres fædres fordomme. Romanen blev filmatiseret anden gang med farver som en forglemmelig tv-film i 1979.

Nu har tyske Edward Berger skabt en utroligt flot, flamboyant og sympatisk adaption af Remarques antikrigs-klassiker. Og Netflix-filmen er da også blevet Oscar-nomineret i hele ni kategorier, herunder for bedste film og internationale film.

Intet nyt fra Vestfronten passer fint og fermt ind i den bølge af tidens tyske film og serier, som tager landets nyere og gruopvækkende historie op til revision. Fra vrangsiden af Weimarrepublikken over Wannsee-konferencen til det delte Berlin under Den Kolde Krig.

Og så her, hvor tyske soldater bliver kastet ud i Første Verdenskrig for at kæmpe for kejser og fædreland. Forgæves og omsonst, siden med arv og sår, som blev til revanchisme og nazisme.

Filmen begynder med et forfærdeligt storslået stormangreb over skyttegrave og igennem pigtråd, klart inspireret af Spielbergs ouverture til Saving Private Ryan på Omaha Beach.

Det er ligesom selv at være dér. I kaotisk kanonild og kugleregn, massedød og mudderbad i ekspressive farver for så at vise, hvorledes døde soldaters uniformer kynisk kan genbruges.

Så begynder selve historien.

Unge mænd tror i en hektisk nationalromantisk begejstring, at de skal ud i en krig med en rationel og patriotisk mening. Men krigen skaber snart en fortabt generation i skyttegravens helvede, hvor kun kammerateriet på tværs af klasseskel og hjemstavn virker menneskeligt forsonende.

Fællesmålet er at overleve.

Man stjæler lidt af fjendens forsyninger på gårde bag fronten og forsøger at blive så såret, at man kan blive hjemsendt. Eller deserterer fra helvedet bare for uheldigt at blive fanget og sandsynligvis dødstraffet.

Intet nyt fra Vestfronten viser os alle de umenneskelige omstændigheder, som verdenskrigen udviklede sig til.

Hjemmefronten – romanens soldater, der på orlov fortæller om krigens fortræffeligheder blandt slægt og venner og hverver skolekammerater til at blive soldater – er der ikke meget af i filmen. Man har nemlig flyttet romanens start fra 1914 til 1917.

Det har fået historikere til at himle. Fordi den grænseløse krigsbegejstring, som filmen viser i 1917, er ukorrekt. På det tidspunkt havde den tysktalende befolkning fået nok. Den russiske revolution smittede, mens USA trådte stålsat ind på modstandernes side.

Til gengæld viser filmen sin progressive intention ved at udstille den tyske generalstabs umenneskelige råddenskab. En overklasse af officerer, som mæsker sig, mens menige massakreres i hobetal.

Hæren skal tabe med ære, så selv våbenhvilen kan ikke skåne stakler for en sidste omgang masseslagtning.

Filmen gør opmærksom på dolkestødslegendens løgn, som både Hitler og den tyske værnemagt troede på. At Tyskland ikke blev slået på selve slagmarken, men snigmyrdet af demokratiske socialister og andre parlamentariske civilister i Berlin og bagland.

Tyskere er nu engang bedst til at spille tyskere, så alle spiller glimrende. Selve historiens mangfoldighed kunne godt have været mere udfoldet, og indimellem er filmen lidt for bevidst om at være en grusomt smuk krigsfilm. 

Men Edward Berger viser, at historien om krigens ubærlige realiteter stadig kan gribe os. Om det bliver honoreret med en Oscar, får vi svar på næste søndag.

Titel:
Intet nyt fra Vestfronten

Originaltitel:
Im Westen nichts Neues

Land:
Tyskland, USA, England

År:
2022

Instruktør:
Edward Berger

Manuskript:
Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell

Medvirkende:
Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer

Spilletid:
148 minutter

Premiere:
28. oktober 2022 på Netflix

Relevante artikler

Essay
23. feb. 2016
Krigen på stranden

Essay: Krigen på stranden

Tema
01. aug. 2010
Danmark i krig
Dengang jeg drog af sted

Dengang jeg drog af sted

Tema
26. juni 2002
Historie og identitet
Den sidste gode krig

Den sidste gode krig

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten