Biografanmeldelse
06. juli 2016
Ice Age: Den vildeste rejse
Man ønsker efterhånden, at en meteorit faktisk ville ramme det forhistoriske islandskab, så noget nyt kunne genopstå i en filmserie, der trættende gentager sig selv. Foto | Twentieth Century Fox

Ice Age: Den vildeste rejse

Femte tur til den animerede isalder, der hverken er særligt morsom eller vild, placerer sig ubeslutsomt mellem børne- og voksenpublikummet.

Af Nicki Bruun

Den første Ice Age kom i 2002, hvor undertegnede var en bumset og nyudklækket teenager.

Dengang var historien om de forhistoriske dyr – mammutten Manfred, sabeltigeren Diego og dovendyret Sid – en underholdende, men også ubeslutsom film, som var tiltænkt et yngre publikum end pubertære konfirmander på jagt efter humor som i Shrek eller eftertænksomhed a la Toy Story.

Alligevel kommer nu, fjorten år senere, den femte film i rækken, Ice Age: Den vildeste rejse, som lider af samme problem, men samtidig er trukket i uopfindsomhedens gevandter.

Titlen holder ellers, hvad den lover i de begyndende minutter, hvor filmseriens helt store trækplaster – det evigt agernjagtende egern Scrat – bliver sendt fra den istidsfrosne jordklode ud i det uendelige univers via rumskib.

Det giver jo ikke meget mening, men til gengæld giver det nye muligheder for den Grimm E. Ulv og Hjulben-agtige falde på halen-komik, som er blevet franchisens varemærke, men som også gør den til en kedsommelig gentagelse.

Efter den fysiske rejse går turen nemlig tilbage til Jorden, hvor Manfred, Diego og Sid er i gang med hver deres mentale rejse. Manfred står foran at gifte datteren Fersken – en skør fordanskning af det mere normale ”Peaches” – væk til den elskværdige tumpe Julian. Samtidig overvejer Diego og magen, om de er klar til at blive forældre, mens Sid desperat og vanligt fjollet leder efter kærligheden.

Dyrevennerne er altså blevet voksne, men af frygt for at børnepublikummet vil stå af, bliver dramaet ikke rigtigt alvorligt. Vennerne må tage benene på nakken, da en stor meteorit truer med at udslette pattedyrene, ligesom det skete for dinosaurerne mange år tidligere.

I den forbindelse introduceres en gruppe dinofugle som nødvendige modstandere, indtil de finder ud af, at samarbejde er eneste måde at redde planeten på.

Det er naturligvis en dejligt opbyggelig pointe at servere for små poder, men det bliver for harmonisk til at skabe en interessant fortælling.

Ud over den manglende tiltro til børns intelligens kan man som voksen tilskuer ærgre sig over, at dyrene ofte er irriterende dumme. Men det er bedre end alternativet: At de er direkte usympatiske i afvisningen af hinandens tossestreger – især, når det fører til popsmarte bemærkninger som #jegervedatværetrætafdether, der bliver en selvopfyldende profeti.

Her, og når filmen bruger ordet ”pushy”, kommer man også i tvivl om, hvem målgruppen egentlig er.

Godt nok er de små formentlig mere tech-savvy og engelskkyndige, end jeg var dengang, men mon ikke hashtag-jokes og udenlandske gloser alligevel lander skævt, når selv tweens vil finde humoren infantil og følelserne enten banale eller uforståelige i deres voksenoptik?

Man kunne selvfølgelig trække på skuldrene og sige, at det bare er børneunderholdning. Men når netop animationsgenren har affødt Miyazakis kunstneriske mesterværker og livsbekræftende morsomheder som Op, så det er i orden at forlange mere end Ice Age: Den vildeste rejse.

Men med egen barndom i nogenlunde frisk erindring husker jeg, hvordan gentagelser er opium for barnets hjerne, og så længe, der er penge i skidtet, stopper det næppe. Det er ikke verdens undergang, men der kommer heller ikke de vildeste rejser ud af det.

Titel:
Ice Age: Den vildeste rejse

Originaltitel:
Ice Age: Collision Course

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Mike Thurmeier, Galen T. Chu

Manuskript:
Yoni Brenner, Michael J. Wilson & Michael Berg

Medvirkende:
Thomas Mørk, Jens Andersen, Michael Carøe, Jens Jacob Tychsen, Ellen Hillingsø, Sarah-Sofie Boussnina

Spilletid:
100 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under syv år

Premiere:
7. juli

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten