Biografanmeldelse
13. okt. 2020
I Walk
Ordene bliver skrevet hen over lærredet, når Jørgen Leth kæmper for at falde ind i søvnens verden i dokumentaren I Walk. Foto | Danish Documentary

I Walk

I sin mest personlige film stiller Jørgen Leth ærligt og rørende en skrantende krop, upålidelig hukommelse og lammende søvnløshed til skue.

Af Lee Marshall

Jørgen Leths film afspejler hans rastløse nysgerrighed. De spænder fra dokumentar til fiktion og tilbage igen, ofte ad omveje og i et limbo mellem biograf og kunstgalleri.

Det er imponerende, at han i sin 60-årige karriere også har fundet tid til at skrive poesi, fagbøger, jazzkritik, noveller – og til at lægge stemme til såvel Tour de France som letbanen i Aarhus.

Leth har antydet, at I Walk bliver hans sidste film, men han har også modsagt sig selv ved at røbe planer om et nyt partnerskab med Lars von Trier. Deres samarbejde i De fem benspænd fra 2003 blev startskuddet på en selvrefererende fase af Leths kreative liv.

Den periode kom tydeligt og kontroversielt til udtryk, først i selvbiografien Det uperfekte menneske fra 2005 med det berømte kapitel om kokkens datter, og senere i Jørgen Leths omstridte refleksion over de sexpartnere, han har elsket og mistet, dokumentaren Det erotiske menneske fra 2010.

I I Walk placerer Leth stadig sig selv i front. 

Det er faktisk med flere længder hans mest personlige film, og den antager, at man som publikum har et vist forhåndskendskab til hans lange karriere. 

Men Jørgen Leth holder ikke sig selv i ave. Hans nye dokumentar er også et værk, hvori den nu 83-årige kunstner bruger en nøgtern kortlægning af alderens ubønhørlige nedbrydelse af krop og sind til at underminere sig selv. 

Åbningsscenen ligner noget fra en kunstnerisk sci-fi-film. Her ser vi Jørgen Leth ligge på en briks på vej ind i en MR-scanner, som var den en portal til en fremmed verden. 

Kort efter er vi i Haiti i januar 2010, samme aften som et voldsomt jordskælv vælter Leths hus i Jacmel ned om ørerne på ham. Lige siden har han haft svært ved at gå, holde balancen og huske. 

Der er, som han siger, ”som om min hukommelse er rystet fri”. 

Hvad der følger, kan bedst beskrives som en videodagbog. Den er stykket sammen af grynede iPhone-optagelser – lavet af Jørgen Leth eller hans søn Asger – og mere poleret dokumentarisk fotografering.

Vi følger ham tilbage til Haiti og ser ham som turist i Barcelona og omsværmet kulturpersonlighed i København.

To af de store stjerner på Leths sportshimmel, cykelrytteren Ole Ritter og tennisspilleren Torben Ulrich, dukker op to gange. Først i gamle klip fra de filmportrætter, Leth lavede om dem i 70’erne, og siden i nutiden, hvor de lader til at nyde et mere roligt otium end Jørgen Leth.

Et andet af filmens spor består af betagende luftoptagelser af uberørt jungle, som først forklares halvvejs inde i filmen.

Her rejser Jørgen og Asger Leth til Laos for at arbejde på et stort konceptprojekt, hvor de laver en visuel indramning af et stykke kaotisk jungle. Projekt blander den forkærlighed for kreative begrænsninger, Leth udforskede i selskab med von Trier, og den monumentale installationskunst, vi forbinder med kunstnere som Christo og Jeanne-Claude.

I Walk er til tider fortalt i en skurrende montageform, der minder om den afsøgende filmkunst, franske Jean-Luc Godard udforskede midt i karrieren. Andre steder foregår den i et mere afslappet tempo med Leth som en lakonisk, deprimeret fortæller.

Den smårystende, hvidhårede kunstner har humoren i behold, som når han grublende spørger, hvorfor vi egentlig tager så meget tøj på om morgenen.

Det er en gennemført ærlig film, hvor Jørgen Leth stiller sin aldrende, skrantende krop, upålidelige hukommelse og lammende søvnløshed til skue og debat.

På nogle tidspunkter føles filmen kaotisk og selvsmagende, men det er på den anden side også to af hovedtemaerne i Jørgen Leths kunstneriske testamente.

Og i sine bedste øjeblikke opnår filmen en drømmende kadence, godt støttet af Ola Fløttums længselsfulde musik. Her bliver I Walk vitterligt et rørende portræt af en gnaven, forfængelig og genial kunstner, der tager livtag med mørket for enden af livets tunnel.

Titel:
I Walk

Originaltitel:
Jeg går

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Jørgen Leth

Medvirkende:
Jørgen Leth, Ole Ritter, Torben Ulrich

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
22. oktober

Relevante artikler

Nyhed
22. okt. 2019
Jørgen Leths testamente

Jørgen Leths testamente

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten