Biografanmeldelse
24. jan. 2018
I, Tonya
Margot Robbie stråler som skøjteløberen Tonya Harding, der kom fra bunden og fik succes på isen, men måtte se det hele forsvinde igen. Foto | Frank Masi

I, Tonya

Fra et spøjst signalement af en temperamentsfuld sportsstjerne løfter Craig Gillespies drama sig til en større fortælling om en formørket nation, hvor enhver har ret til sin egen sandhed.

Af Bo Tao Michaëlis

Mange, som tænker tilbage på vinterolympiaden i Lillehammer i 1994, forbinder den ofte med en celeber sag, hvor en amerikansk skøjteløber smadrer en rivaliserende landskvindes knæ.

Hende med knæet hed Nancy Kerrigan og levede smukt op til begrebet af en renskuret skøjteprinsesse. Hende, som ødelagde knæet, hed Tonya Harding og blev stemplet som skurk på linje med dronningen i Snehvide.

Alt var sket, før konkurrencerne i Lillehammer begyndte. Men da Nancy endte med en sølvmedalje i kunstskøjteløb, og Tonya kun fik en ottendeplads og efterfølgende blev udelukket for livstid at stå på skøjter professionelt i USA, lignede hele historien en klichéfyldt skøjtefilm fra Hollywood.

Det viste sig dog hurtigt, at der var oversete aspekter.

Nancy fik for eksempel ikke smadret sit knæ. Tonyas eksmand havde hyret en båtnakke, Shawn, som i sit kluntede attentat kun gav hende et blåt mærke over knæet. Slemt, men ikke så slemt som rygterne ville vide.

Og Tonya indrømmede aldrig andet end, at hun måske kunne have forhindret hændelsen. Dermed skabte sagen en juridisk tvivl, som ikke fører til fængselsstraf, men endnu værre for en dygtig sportskvinde, der som den første amerikanske kvinde havde udført et triple akselspring på skøjtebanen.

Tonya måtte aldrig mere udøve sin elskede sport.

Historien om Nancy Kerrigan versus Tonya Harding var således gjort af samme stof som en dybdeborende dokumentarfilm. Da I, Tonya fik premiere i USA sidste år, havde der også allerede været et par dokumentarer, som vendte sagen nok en gang.

Den australske instruktør Craig Gillespie – kendt for komediedramaet Lars and the Real Girl (2007) om en fyrs forhold til en sexdukke – har da også med sin slagfærdigt sjove udgave af skandalen skabt et dokudramatisk, subjektivt portræt af Tonya.

Uden ironi er filmen baseret på Tonyas historie, baggrund og opvækst i et fattigt og voldeligt miljø på bunden af samfundet. Hvor først moren, siden barndomskæresten og eksmanden bag knæattentatet skiftes til at gennembanke Tonya.

Tonya blev derfor meget tidligt i sin karriere både kunstskøjteløbets proletariske enfant terrible og et ikon for det samspilsramte tavse flertal i det amerikanske bagland.

Australske Margot Robbie er hele filmen værd som den toughe Tonya, der overlever det meste og blot gerne vil huskes som hende med det komplicerede rundspring på isen.

Allison Janney fik retfærdigvis en Golden Globe for bedste birolle som hendes infamt kyniske og iskolde mor. Sebastian Stan er overbevisende dum som den halvpsykopatiske eksmand.

Men den, som stjæler scenerne, er Paul Walter Hauser som eksmandens fuldstændigt tomhjernede ven, der har bildt sig selv ind, at han både er hemmelig agent, bodyguard og lejesoldat!

Shawn har en plakat af Ronald Reagan på væggen, og med ham bliver I, Tonya til mere end et spøjst signalement af en temperamentsfuld sportsstjerne. Filmen sætter satirisk fokus på det USA, som gjorde Donald Trump til præsident. Et sørgmuntert billede af den hvide underklasse, som forarmet og forsømt mere og mere lever sig ind i en flamboyant, men farlig parallelverden.

Et nostalgisk, mytisk USA, som kan blive stort igen og leve op til sine drømme og løfter om lige muligheder for alle.

Filmen viser fragmenter af en formørket nation, hvor lussinger sidder løst og en skyder altid er lige ved hånden, og hvor fundamentalister er født og døbt med dyb skepsis til overklassens verden af kendsgerninger og fakta.

Noget af det sidste, Tonya siger, slået i gulvet med blod i munden, men et glimt i øjet, er, at enhver har ret til sin egen sandhed. Hun lever i dag lykkeligt videre, desværre uden skøjter. Men mon ikke præsidenten benåder hende? En sjælsfælle, en synkefri fighter Made in USA.

Titel:
I, Tonya

Land:
USA

År:
2017

Instruktør:
Craig Gillespie

Manuskript:
Steven Rogers

Medvirkende:
Margot Robbie, Sebastian Stan, Allison Janney

Spilletid:
119 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
25. januar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten