Serieanmeldelse
27. aug. 2023
Huset

David Dencik, Sofie Gråbøl, Charlotte Fich og Youssef Wayne Hvidtfeldt spiller de fire uniformerede ansatte, der er den røde tråd igennem plottets struktur af rænker og rævekager.

Foto: Danni Riddertoft, Thomas Howalt Andersen

Huset

DR er tilbage i topform med velskrevet og velspillet fængselsserie, der er smæk for skillingen og et spejl af samfundet i splid med sig selv.

Af Bo Tao Michaëlis

Fængselsdramaet er en speciel genre, som har rødder til gangsterfilmens asfaltjungle og demokratiets selvforståelse som retssamfund.

Filmkyndige har gjort opmærksom på dens opståen og tilknytning til sociale samfundskriser og politisk indignation.

Især i Depressionens USA i 1930’erne og frem til slutningen af 50’erne var film om folk på begge sider af tremmerne i et lukket, klaustrofobisk rum et spejl af samfundet i splid med sig selv.

Forbrydelsens elementer er brikker i en opfattelse, der betragter samfundet som humant og retfærdigt. Gerne med en menneskeretslig kriminalforsorg over for kriminalitetens fortættede korrumpering af retskafne mennesker, der bliver sat til at bevogte dømte forbrydere.

Et helvede med lukkede døre og et ulmende fangeoprør, der kan føre til massakre.

DR’s tv-serie Huset – med manuskript af den drevne og velskrivende Kim Fupz Aakeson – har alle disse inciterende ingredienser og nødvendige klichéer. Samt nutidens stofmisbrug, der illegalt flyder igennem fængselsvæsenet.

Dertil kommer den racistiske og religiøse minoritet – muslimer – som flettes ind med fjendskab med etnisk danske bander.

Det nedslidte fængsel kæmper for at kunne undgå nedlæggelse og har ry og statistik for, at de indespærrede hersker enevældigt, mens fængselsbetjentene enten er delagtige eller ser til den anden side.

Her forhandles narkotika og uddeles dummebøder. Storbyens gustne underverden fortsætter den sorte handel og vandel inden for fængselsmurene.

Den røde tråd igennem plottets struktur af rænker og rævekager er fire uniformerede ansatte.

Chefen Gertrud forsøger pragmatisk at reformere fængslet til overlevelse, men på hjemmefronten slås hun med en voldeligt dement husbond og mindet om en død søn. Veteranen Henrik er en snu, kynisk og korrupt betjent, der spiller spillet med de indsatte forbryderkonger. Også han har problemer i sit bagland.

I første afsnit ankommer den unge og tilsyneladende idealistiske Sammi. Han er halvt dansk og halvt marokkansk, men måske hel forklædt djævel?

Endelig er der humanistiske Miriam, som på grund af en samspilsramt søn rækker djævlen en lillefinger, hvorpå han tager hele hendes hånd.

Tre ud af seks afsnit er stillet til rådighed for anmelderen, og der bliver lagt meget intrigant brænde i kaminen. Man aner et vordende kæmpebål af konflikter.

Frederik Louis Hvid og Michael Noer har sat de fængslende og spændende begiveheder i scene. Med førstnævntes ghettokrimi Shorta og sidstnævntes fængselsdrama R som forarbejde instruerer de hjemmevant, kompetent og genrebevidst.

Huset er filmisk en nydelse.

Hurtigt klippet med accent på detaljen, en tour de force med lange, episke kamerabevægelser og bratte punktummer i handlingen som hurtig brutal action.

Youssef Wayne Hvidtfeldt brillerer gennemtrængende som den mutte og modige Sammi, der har en gusten fortid. Sofie Gråbøl er ligeledes suveræn som stakkels Miriam. Hun vil det så godt, men kommer via sønnen ud i noget snot.

David Dencik er fabelagtig som den fæle Henrik med toner af sporadisk tolerance. Charlotte Fick er atter gennemtrængende intens som den modne og kolde Gertrud, der er gift med en gemen mand gestaltet bravt af Bjarne Henriksen.

Som fængselskorpsets hårdkogte spirrevip ses Laura Christensen, som både er fragil og frejdig. Men alle spiller fremragende, og selv om der er stereotyper blandt både de bevogtende og de indsatte, bliver det aldrig til en parade af sætstykker og klichéer.

Huset er en stærk omgang Jailhouse Rock. Men nok mere smæk for skillingen-noir end en nysselig omgang søndagsunderholdning.

Efter svage serier i kølvandet på Adam Prices øjenvenlige og glatte middelklassemelodramaer i folketing og folkekirke, er DR stærkt tilbage med folk og fæ bag fængslets mure.

Titel:
Huset

Land:
Danmark

Årstal:
2023

Instruktør:
Frederik Louis Hviid, Michael Noer

Manuskript:
Kim Fupz Aakeson, Frederik Louis Hviid, Michael Noer

Medvirkende:
Sofie Gråbøl, David Dencik, Charlotte Fich, Youssef Wayne Hvidtfeldt, Laura Christensen, Bjarne Henriksen

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
1. september på DRTV og 3. september DR1

Relevante artikler

Nyhed
23. aug. 2022
Stor DR-serie om fængsel på vej

Stor DR-serie om fængsel på vej

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten