Serieanmeldelse
20. feb. 2020
Humoren der formede dig
Som hovedkraften bag Casper & Mandrilaftalen på tv og Tæskeholdet i radioen tegnede Casper Christensen en komedierevolution i Danmark, men der var mange andre sjove mennesker som Frank Hvam og Lars Hjortshøj. Foto | DR

Humoren der formede dig

Med rigelige mængder af morsomt arkivmateriale og spændende betragtninger fra hovedpersonerne får 90’ernes DR-satire nyt liv i dokumentarserie.

Af Nicki Bruun

”Hun har en piiik,” sad vi som teenagedrenge og skrålede foran skolens computere, mens vi i spisefrikvarteret genså højdepunkterne fra forrige aftens afsnit. 

Drengene fra Angora blev en landeplage i 2004, hvor deres sange om alt fra hermafroditter til homosex på Øresund og føljeton om cykelholdet Team Easy On bjergtog danskere i hobetal. 

Det fortæller daværende redaktør på Danmarks Radio, Mikael Bertelsen, i DR-programmet Humoren der formede dig.

Med den sjovere, men knap så mundrette fortitel Cornflakes med lort og død ved kølle vil nogle seere vide, at emnet er DR’s satireserier i 90’erne og 00’erne – det fækale og blodige refererer til henholdsvis den innovative duo Gramsespektrum og makkerparret Wulffmorgenthalers fascistiske flodhest Dolph.

Deres projekter indrammer programmets periode i et tiår, som i grove træk hedder 1996-2005.

Simon Bonde og Peder Pedersen fra Gramsespektrum har ligesom Mikael Wulff og Anders Morgenthaler igen sat sig foran kameraet for statsradiofonien. Denne gang er de med til at belyse, hvordan deres dengang nye og i dag etablerede generation i dansk komik gjorde op med den røvballehyggelige tradition fra Linie 3 og Finn Nørbygaard.

Det er der kommet en informativ programserie ud af. Heldigvis er den takket være rigelige mængder arkivmateriale ofte også særdeles morsom.

Det er svært at holde latteren tilbage, når Simon Jul og Jan Elhøj – der medvirker i dokumentarprogrammet – i den grænsesøgende ungdomsserie Banjos Likørstue over telefonen tager røven på en liderlig mand, der bare elsker at ”køre på pikken”. Imens giver Lars Hjortshøj og Lasse Rimmer deres besyv med i tankerne bag det balstyriske Casper & Mandrilaftalen, hvis nærmest dadaistiske komik stadig er voldsomt populær i dag.

Mikael Bertelsen binder det hele sammen i rollen som ham, der gav mange af talenterne muligheden for at komme på skærmen. Men han er også selv en af de skarpeste leverandører af sort humor, når han med stenansigt laver telefonfis i De uaktuelle nyheder.

Det er dog ærgerligt, at periodens absolutte hovedperson – Casper Christensen, der indtager forsiden og fortæller om sit komiske virke i det nyeste Ekko – ikke medvirker i programmet.

Og så spiller det altså ikke altid helt, når man forsøger at få nutid og datid til at tale sammen ved at klippe mellem interviews og arkivmateriale. Timingen ryger, når Lasse Rimmer genfortæller den sketch hos Drengene fra Angora, som han helst ville have lavet, mens vi ser sketchen. 

Til gengæld er det skægt at høre selvsamme Rimmer sætte ord på det, de fleste fans af Casper & Mandrilaftalen nok har tænkt: At Rimmer står i skyggen af hovedpersonen samt Frank Hvam og Lars Hjortshøj, der er fysisk sjovere end den hyperintelligente komiker. 

I det hele taget står Lasse Rimmer for mange af de mest interessante betragtninger i Humoren der formede dig. Det gik således op for ham, at Christensen og Hjortshøj skabte nogle af de tossede figurer ved at lade sig inspirere af deres børns skøre gøren og laden. 

Hovedpersonerne i den danske satirebølge for tyve års tid siden er nu blevet så voksne, at deres børn for nogles vedkommende nærmer sig myndighedsalderen. 

Det samme gør sig utvivlsomt gældende for store dele af datidens publikum, som vil have et glædeligt gensyn med de gakkede løjer tilsat mere eller mindre sober analyse. 

Men også en yngre generation, der næppe har det store forhold til Casper Christensen ud over hans rolle i Klovn, vil kunne fornøje sig med historien om en fascinerende epoke i dansk kulturliv. 

Og så kan man i sit stille sind spørge, om der i nutidens identitetspolitiske heksekedel af gode intentioner er plads til en ny komedie-revolution?

Titel:
Cornflakes med lort og død ved kølle – Humoren der formede dig

Land:
Danmark

År:
2020

Tilrettelægger:
Søren Ditlevsen, Hjalte Flagstad, Peter Hammer, Anna Thorup Harder, Vanessa Joy Hobbs

Medvirkende:
Mikael Bertelsen, Lasse Rimmer, Lars Hjortshøj, Mikael Wulff, Anders Morgenthaler

Spilletid:
Fem afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
22. januar på DR2 og DRTV

Ekko #84

Stort interview med Casper Christensen i Ekkos nye nummer.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Hvis du tegner årsabonnement, kan du vælge mellem halv pris på tolv kvalitetsfilm eller én gratis biografbillet.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
17. jan. 2020
Nyt Ekko med Casper Christensen

Nyt Ekko med Casper Christensen

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten