Biografanmeldelse
15. sep. 2025
Hood

Lee Levi spiller Boss Lady Clara, der ingen midler skyer for at nå sit mål om at lade en stor nordisk bank købe sig ind i hendes virksomhed for 250 millioner kroner. 

Foto | Win the Day

Hood

Debuterende instruktør Lina Csillag holder stramt kursen med tungen lige i munden i et intenst erhvervsdrama, der giver skuespilleren Lee Levi sit store gennembrud.

Af Bo Tao Michaëlis

”Hood” er oprindeligt amerikansk slang for neighbourhood og banderelaterede fællesskaber. Ikke et nabolag som døsige forstæder med vidstrakte villaveje og parcelhuse på rad og række. Snarere det modsatte – et gustent og slummet kvarter befolket af skumle mennesker, som mest går skurkagtigt i hætteklædt kutte og laver ballade. Som i kultfilmen Boyz n the Hood.

Det er der slet ikke tale om i danske Hood. Vi møder tværtimod fem unge nydelige og overordentligt velklædte studiekammerater fra CBS – Clara, Saman, Mikkel, Sanne og Rose – som er i fuld gang med i en digital bank-startupvirksomhed kaldet Hood. Altså den slags entreprenante og innovative pionerer, vi kender fra tv-programmet Løvens hule, unge iværksættere, der drømmer om den bragende succes, det store kup.

Og sproget er da også lige så indforstået businesssnak med kalkuler og statistik som i tv-hulen. Der er nemlig en større nordisk bank, som har fået øje på de fem med firmaet og nu vil købe sig ind for 250 millioner kroner. Kontant på bordet ti millioner til de fem direktører eller CEO’er, som det hedder på nydansk.

Alt tegner sig lyst, mens man venter på underskrifter. Men så kommer der en klausul skrevet med småt. Saman skal udskiftes med en af bankens egne. Fanden er løs i firmaet.

”Hood” betyder jo også fællesskab, én for alle og alle for én. Som en musketer-ed fra dengang, de stadig var venner på CBS, hvor de delte idéer om nye koncepter og byttede kompetencer med hinanden.

Nu begynder magtspillet. Det er anført af Clara, som partout vil have kontrakten igennem blandt en række kyniske bankkapitalister, der måske bare er interesseret i Hood for at guffe det ind i den store banks kalkulerende gab.

Kammeratskabet er mere flygtigt end værdipapirer, og snart konspireres der på livet løs. For hvem er kontrakten livsnødvendig, og hvorfor skal Saman fyres? Alt imens Clara hyklerisk bruger sin bror Mikkel som en spion i sine kompagnoners lejr.

Hood er på vore breddegrader noget så sjældent som det, Hollywood kalder for Executive Suite-film efter den første af slagsen med den titel fra 1954. Magtkampe på direktionsgangen, et tema, som i dag mest kendes fra storslåede og overdådige serier såsom Billions og Succession.

Mindre kan gøre det og gør det.

Instruktøren Lina Csillag har fire kortfilm på Ekko Shortlist og er uddannet manuskriptforfatter fra den norske filmskole, men er ellers et ubeskrevet blad. Nu har hun drejet sin ferme debutfilm på ingen penge og få uger. Et intenst kammerspil mellem kontorlandskabets glasvægge, hvor kun udsigten til Marmorkirkens kuppel er glimt af en gammel verden uden finansverdenens gemene griskhed.

Lee Levi, der har haft nogle få roller og en modelkarriere i udlandet, får sit store gennembrud som Boss Lady Clara, der ingen midler skyer for at nå sit mål. Direktøren for det hele.

Ali Sivandi er også glimrende som den forsmåede Saman, der bliver afskediget. Og så er der de mere kendte skuespillere: Rasmus Bjerg, Peter Gantzler, Thomas W. Gabrielsson og ikke mindst altid fremragende Lotte Andersen.

Hun er en ildevarslende, iskold og moderne valkyrie – som lige er fløjet ind fra utallige bestyrelser og andre økonomiske slagmarker. En kvinde fra fortiden, der advarer Clara om nutiden: faren ved at tale for meget, faren ved at ville for meget og faren ved at leve efter banal lommefilosofi krydret med beskidte tricks.

Filmens højdepunkt er dialogen mellem de to stærke kvinder, som begge kender prisen på alt og værdien af ingenting.

Der er lidt indvandrerravage undervejs med Samans fortid og tidligere venner, som tropper op med krimiklichéer fra den rigtige hood. Samt lidt slinger i valsen hen mod slutningen, hvor maskerne falder, plottet tager en drejning, og magtspillet afslører sine omkostninger.

Men Lina Csillag holder stramt kursen med tungen lige i munden. Hood er en intelligent satsning af format og absolut underholdende helt til sidste aktie.

Titel:
Hood

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Lina Csillag

Manuskript:
Lina Csillag, Brian Sean Tange

Medvirkende:
Lee Levi, Ali Sivandi, Marco Ilsø, Ane Stensgaard-Juul, Josefine Lindegaard

Spilletid:
108 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
11. september

Relevante artikler

Biografanmeldelse
10. apr. 2025
Det andet offer

Det andet offer

Biografanmeldelse
02. apr. 2025
Hele vejen

Hele vejen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten