Serieanmeldelse
21. jan. 2018
High Maintenance – sæson 2
Den eneste faste karakter, der kun kendes som The Guy (Ben Sinclair), ses af og til med bartenderen Beth (Yael Stone). Foto | David M. Russell

High Maintenance – sæson 2

En katastrofe a la Trump sætter den empatiske potdealer på overarbejde i New York-serien, der byder på sjældne karakterer i selv et stadigt mere progressivt tv-landskab.

Af Nicki Bruun

High Maintenance nydes måske bedst med en joint i mundvigen.

Men selv hvis man aldrig har været til den form for røg, er der en masse godt at hente i serien om potdealeren The Guy, som med sin færden blandt folk og fæ i New York åbner for en verden af spændende mennesker.

Anden sæson byder på møder med sjældne karakterer i selv et stadigt mere progressivt tv-landskab. Her er et ældre ægtepar, hvor han er afroamerikaner og hun latina, og her er en ortodoks jøde, der bevæger sig uden for det kulturelle og religiøse fællesskab.

Men i første afsnit, der netop er kommet på HBO Nordic, er der anderledes store armbevægelser for den normalt så afslappede serie.

Da The Guy (Ben Sinclair) vågner op ved siden af on/off-kæresten Beth (Yael Stone), tjekker de efter lidt hyggesnak med tidstypisk naturlighed deres smartphones. Øjeblikkeligt går det op for dem begge, at noget frygteligt er sket. Vi får ikke at vide præcis hvad, men foranlediges til at tro, at der er tale om et terrorangreb.

”Jeg tror, at jeg tager tidligere på arbejde,” siger manden med tasken fuld af dulmende naturmedicin. Borgerne i New York har mere end nogensinde brug for noget, der kan lede tankerne et andet sted hen.

På sin tur ud i byen kommer The Guy forbi et hotelværelse, hvor en kvinde og to mænd har nydt en mobilfri dag fuld af sex. Hyggen bliver dog afbrudt af de voldsomme nyheder. Imens prøver en helt anden mand at holde motivationen til at tabe sig oppe, mens verden er af lave.

Efterhånden begynder man at mistænke, at den uspecificerede katastrofe er en kommentar til valget af Donald Trump som USA’s 45. præsident. Det er smagfuldt gjort, men tager også noget af opmærksomheden fra de menneskelige historier.

High Maintenance var blandt de første og største af efterhånden mange serielle værker, der er gået fra webserie til mere klassisk tv-serie. En anden er Comedy Centrals fremragende sitcom Broad City, hvor veninderne Abbi og Ilana vælter rundt i New York med langt større vildskab end den rolige gut med det viltre skæg.

Da HBO købte High Maintenance af skaberne og det tidligere ægtepar Ben Sinclair og Katja Blichfeld (der har danske aner), blev der tilført en god pose penge.

De blev allerede i første sæson brugt på at skrue op for det visuelle, som byder på smukke billeder af især hipster-hovedstaden Brooklyn, når The Guy dag og nat cykler frem og tilbage mellem sine kunder. Og så har serien et genkommende greb til sidst i hvert afsnit, hvor der under rulleteksterne er en indstilling i super-slowmotion med en af afsnittets farverige figurer.

Det er stadig elementært sjove situationer, som strækkes til det absurde. En kvinde tager et rensende bad – uden at grunden skal afsløres her – og en farverig kvinde gør hverdagen til en fest ude på gaden.

Til gengæld er den fortællemæssige opskrift stadig mere eller mindre den samme, som da webserien startede i 2012 med et lille og intenst indblik i vidt forskellige menneskers liv. Det bliver selvsagt en gentagelse, men at skønhed kan findes i monotonien, er en sandhed, som enhver, der har set en film af Jim Jarmusch, kan nikke genkendende til.

Og fordi der medvirker så mange fascinerende og skarpt tegnede skikkelser, er man aldrig i fare for at kede sig.

Det er ganske enkelt interessant at se en hasidisk jøde, som er brudt ud af det notorisk lukkede trossamfund. Han klipper fuldskægget af i oprør, men beholder slangekrøllerne – man kan tage jøden ud af traditionerne, men ikke traditionerne ud af jøden.

Han optræder i sæsonens fjerde afsnit, der også følger en natklub-entertainers bytur samt potdealerens møde med en ny ven. Alle er de underholdende i sig selv, men man kunne til tider godt ønske en mere klar tematisk sammenhæng.

Man behøver absolut ikke at indtage stoffer af nogen art for at se High Maintenance. Faktisk vil det empatiske univers kunne vække selv den mest hashomtågede fra døsen.

Titel:
High Maintenance

Sæson:
2

Land:
USA

År:
2018

Serieskaber:
Ben Sinclair, Katja Blichfeld

Medvirkende:
Ben Sinclair, Yael Stone, Danielle Brooks, Luzer Twersky, Marcia DeBonis, Ray Anthony Thomas

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
20. januar på HBO Nordic

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
20. feb. 2016
Broad City – sæson 3

Broad City – sæson 3

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten