Serieanmeldelse
02. dec. 2024
Helikopterkuppet

Rami (Mahmut Suvakci, th.) har realiseret det borgerlige liv med kone og barn efter en fængselsstraf, men kommer til at skylde penge til bistre mænd. 

Foto | B-Reel Films

Helikopterkuppet

Svensk kupserie med dansk islæt er en veldrejet og underholdende katten-efter-musen-thriller baseret på et virkeligt røveri og inspireret af Michael Manns Heat.

Af Bo Tao Michaëlis

Et af de store øjeblikke i Michael Manns klassiker Heat er, hvor de to modstandere, storgangsteren og politimanden (Robert De Niro og Al Pacino), mødes i et øjeblik og anerkender hinandens både fælles og adskilte skæbnetro.

Ære mellem tyveknægte, spillets regler og lovens lange arm finder sammen i en konsensus om liv og død på begge sider af loven.

Det samme sker næsten i Netflix-serien Helikopterkuppet, hvor den serbiske storgangster på en bar møder den serbiske politikvinde. På hver sin side af deres nye fædreland Sveriges lov og orden, men med fælles fortid i deres folkeslag.

Helikopterkuppet er inspireret af Manns gangstermelodrama, og det gælder måske også det virkelige kup. For serien er drejet over virkelighedens grandiose kup i Stockholm i 2009, hvor 67 millioner svenske kroner blev stjålet fra et depot ved hjælp af en helikopter.

Det er der allerede lavet en dokumentarfilm om, men i Helikopterkuppet er affæren omsat til en traditionel kupserie. Vi følger forberedelsen og udførelsen af et kup, som skal være det sidste og føre til evig lykke for de implicerede.

Fokus er på de involverede forbrydere, men som i Michael Manns mesterværk følger vi også politiet i skikkelse af den serbisk-svenske politikvinde Leoni, som har sat sin karriere på spil efter en brutal anholdelse. Nu skal hun opklare kuppet for at redde sit job.

Fremfor for alt følger vi de to barndomsvenner fra samme etniske minoritet.

Rami har realiseret det borgerlige liv med kone og barn efter en fængselsstraf. Men han bliver snydt i et rejeprojekt, kommer til at skylde bistre mænd penge og ender igen i hænderne på den kyniske og forbrydergeniale Michel.

Da serien begynder, er Rami på flugt. Han er jagtet af anonyme forfølgere, lettere paranoid og helt alene i verden.

Serien gestalter underholdende en langsom omgang katten-efter-musen i særlige svenske omgivelser. Vi er nede ad samme boldgade som i Jens Lapidus’ gangsterroman Cash, som en af seriens instruktører, den danskuddannede Daniel Espinosa, iscenesatte med samme elan i filmen Snabba Cash fra 2010.

Michel spilles af dæmoniske Ardalan Esmaili, som ligner George Clooney på en arabisk prik, og hans kæreste leveres veloplagt af danske Vic Carmen Sonne (Holiday, Pigen med nålen). Endnu et dansk bidrag er Jonas Alexander Arnby (Når dyrene drømmer), som har instrueret tre af de i alt otte afsnit.

Michels ven Rami er seriens hovedperson, og den samspilsramte og sympatiske ulykkesmus spilles solidt og stovt af Mahmut Suvakci, der også har en rolle i Snabba Cash.

Katten er Leonie, den serbiske strisser og enlige mor, som hader svenske sexforbrydere. Hun er gestaltet blødt og brutalt af Iskra Kostic. Men i det hele taget er persongalleriet spraglet og spektakulært, stort set sat op på Sveriges mange etniske grupperinger.

Handlingen, der er baseret på en roman af Jonas Bonnier, følger for så vidt nøje virkelighedens realiteter. Serien tager sin tid med forberedelserne. Og den viser, at selve udførelsen er hårdt arbejde og megen møje. Disse kupmagere skal mere sammenlignes med atleter end voldsmænd, fordi de stræber efter at udføre det perfekte kup med præcision ned i selv den mindste detalje.

Det er kupgenrens særkende og samme nøjeregnende omhyggelighed, vi danskere udleverer satirisk med Egon Olsen i Olsen-banden-filmene.

Her er det meget nordisk. Når Rami skal købe våben, er det hans tur til at passe barn. Så barnet er med i den lyssky underverden i fars bæresele. I det hele taget kan man bag den flamboyante historie ane den beskidte bandekriminalitet, som hærger vort naboland.

Helikopterkuppet er underholdende uden voldsomme optrin og blodige skærmydsler. Men den har et mindre problem, i og med at den både vil være socialrealistisk sædeskildring og fatal noir-historie.

Slutningen er således abrupt ude af balance med seriens gode, langsomme rytme. Lidt ærgerligt, men det forhindrer os ikke i at anbefale en kupserie båret af en helt særlig, svensk stil.

Titel:
Helikopterkuppet

Originaltitel:
Helikopterrånet

Land:
Sverige

År:
2024

Instruktør:
Daniel Espinosa, Jonas Alexander Arnby, Anna Zackrisson

Manuskript:
Ronnie Sandahl, Jonas Bonnier

Medvirkende:
Mahmut Suvakci, Ardalan Esmaili, Vic Carmen Sonne, Johanna Hedberg, Erik Svedberg-Zelma, Mirjam Novak

Spilletid:
Otte afsnit af 45 minutter

Premiere:
22. november på på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
31. mar. 2022
Morbius

Morbius

Reportage
01. sep. 2012
Det har taget mig tyve år at nå hertil

Det har taget mig tyve år at nå hertil

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten