Biografanmeldelse
11. dec. 2019
Harpiks
Familiefaren Jens (Peter Plaugborg) går til ekstremer for at beskytte datteren Liv (Vivelill Søgaard Holm) fra den omkringliggende verden. Foto | Luis Alberto Rodriguez

Harpiks

Der er eventyrlig fantasi i den danske film om en isoleret pige, hvis historie om verdens råddenskab havde været bedre som kortfilm.

Af Leslie Felperin

Harpiks er baseret på en roman af Ane Riel, og det foruroligende studie af en familie på kanten af samfundet passer smukt ind i en lille, men langsomt voksende undergenre af film om eremitforældre og deres børn.

Den er beslægtet med Yorgos Lanthimos’ geniale, sorte komedie Dogtooth, hvor en far holder sine tre voksne børn indespærret i en luksuriøs villa og bevidst misinformerer dem om verden udenfor.

Der er også det selvtilfredse komediedrama Captain Fantastic, hvor Viggo Mortensens marxistiske patriark opdrager et kuld på seks med en stringent diæt bestående af overlevelsesforberedelse og Noam Chomsky i det nordvestlige USA.

Og hvis man går lidt tilbage, kunne man endda argumentere for, at Rolf de Heers vanvidslignelse Bad Boy Bubby fra 1993 er en stamfader til undergenren.

Ligesom de film har Harpiks – den tredje af newzealandsk-fødte, men i Danmark boende Daniel Borgman efter At elske Pia og The Weight of Elephants – et tvetydigt syn på historiens centrale patriark.

Peter Plaugborgs familiefar Jens er en afsporet idealist, der desperat forsøger at beskytte sine børn imod en verden, han betragter som korrupt og farlig. Men han er også en kontrolfreak, fordrejet af isolation og vanvid. I filmens prolog forfalsker han sit barns død, så han og konen Maria (Sofie Gråbøl, praktisk talt begravet i en absurd tykdragt) kan opfostre lille Liv alene i de dybeste skove på en dansk ø.

Som heltinden i et eventyr eller måske en Rousseau-inspireret, romantisk fantasi vokser Liv (trettenårige Vivelill Søgaard Holm) vildt og frit op. Hun er en snusket drengepige i en strimlet sweater, uhæmmet som en sommerfugl eller en faun.

Selv om Jens advarer hende om aldrig at blive set af de outsidere, der af og til nærmer sig, kan hun ikke lade være med at undersøge den lokale bartenders (Amanda Collin) hjem og samle ejendele, der for Liv er lige så fortryllende som magiske lanterner eller en begravet guldskat.

Selvfølgelig falder det hele sammen og leder til død og ødelæggelse.

Jens kan ikke være almægtig for evigt i det ondsindede paradis. Det bliver særligt svært, når en person fra hans fortid dukker op og spiller slangen, der tilbyder en forståelse af godt og ondt for Liv.

Den faldne, materielle verdens råddenskab sniger sig uundgåeligt ind i den isolerede hjemgård på trods af Jens’ forsøg på at forsegle sin lille familie i titlens harpiks.

Familiens situation er ganske ukonventionel, men fortælles ret traditionelt gennem Livs hviskende, halvpoetiske fortællerstemme. Hun guider os gennem handlingen og forklarer, hvad der sker, hvis publikum på bagerste række skulle være faldet i søvn under de lange sekvenser med hende, der vandrer igennem den solfyldte skov i et antræk, som ligner en hjemmespunden version af et Jeanne d’Arc-kostume.

De kedelige passager forstærker indtrykket af, at den gotiske fabel havde fungeret bedre som kortfilm, men folkene bag filmen har øjensynligt vurderet, at der var mere kommercielt potentiale, hvis den blev pustet op til en spillefilm.

Der er ikke rigtigt noget at lære af den svedige, underligt klaustrofobiske udforskning af en dysfunktionel familie.

Stakkels Gråbøl i sit kostume er næsten fuldstændigt spildt og efterlader Vivelill Søgaard Holm, Peter Plaugborg og senere Ghita Nørby som den mystiske, ubudne gæst til at trække det tunge læs. Holms elveragtige træk og talent for fotogen stilstand gør Liv intenst seværdig, men Jens er et monotont studie i manisk intensitet, der spilles igen og igen uden megen variation.

Som i sine tidligere film viser Daniel Borgman en smag for det bizarre og en fornemmelse for landskab, men hans statiske tilgang til historiefortælling er i sig selv harpiksagtig, langsom og ikke just tilfredsstillende.

Titel:
Harpiks

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Daniel Borgman

Manuskript:
Bo hr. Hansen

Medvirkende:
Peter Plaugborg, Sofie Gråbøl, Vivelill Søgaard Holm, Ghita Nørby, Amanda Collin

Spilletid:
92 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
12. december

Relevante artikler

Nyhed
19. sep. 2019
Fabel om det mørke i verden

Fabel om det mørke i verden

Biografanmeldelse
05. juli 2017
At elske Pia

At elske Pia

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten