Tv-anmeldelse
02. mar. 2016
Hap and Leonard
De to venner Hap (James Purefoy) og Leonard (Michael K. Williams) er forskellige som dag og nat, men er alligevel hinandens bedste, for ikke at sige eneste, venner. Foto | Hilary Bronwyn Gayle

Hap and Leonard

Krimiserie har fascinerende sydstatsstemning og god skuespillerkemi, men lader ikke til at vide, hvilken helhed de gode dele skal udgøre.

Af Nicki Bruun

”En stiv pik har ingen samvittighed,” fortæller Leonard Pine sin ven Hap Collins, da sidstnævnte er på vej hen for at møde sin ekskone Trudy. At Leonard har nemmere end Hap ved at modstå Trudys charmerende kurver (Christina Hendricks fra Mad Men), skyldes, at han er homoseksuel.

Det bliver pointeret igen senere, da han bemærker, at den småtbegavede håndlanger Chub har en ”overraskende stor pik”.

Der er ikke så få referencer til det mandlige kønsorgan i de to første afsnit af Hap and Leonard.

Specielt subtilt er det ikke, men alligevel klukler man. Ikke mindst, fordi ”chub” på amerikansk er slang for både en overvægtig, homoseksuel mand og det, der på godt gammeldags dansk kaldes ”en halvfed” – penis, forstås.

Krimiserien foregår i slut-80’ernes østlige Texas, hvor en bøsse er et skydevåben, som bliver brugt af machomænd i skovmandsskjorter til at skyde efter dyr, øldåser eller hvad der lige kommer i vejen.

Her møder vi titelpersonerne og miljøet omkring dem. Hap (James Purefoy) er en hvid militærnægter og Leonard (Michael K. Williams) en sort krigsveteran, der ligesom resten af USA mistede uskylden og optimismen i Vietnam. Texas er en konservativ tidslomme, som ikke desto mindre er blevet påvirket af hippietiden tyve år tidligere.

Serien starter med et flashback til blomstertidens 1968 inklusive en tid- og stedsmarkør i form af musik fra Creedence Clearwater Revival. Senere fører diskotoner os ind i 80’erne, hvor Trudys nye mand, hippien Howard (Bill Sage), hyrer Hap og Leonard til at finde de penge, der blev væk i selvsamme flashback.

Hap and Leonard kommer fra den lille nichekanal SundanceTV, der, som navnet antyder, tidligere primært har været eksponent for smalle kunstfilm.

De har dog set, hvilken succes AMC har haft på tv-markedet med serier som Breaking Bad, Mad Men og The Walking Dead, og har siden selv markeret sig med stærke serier som Rectify og de udenlandske co-produktioner The Returned og Top of the Lake.

Hap and Leonard kan ikke leve op til nogen af disse auteur-serier, men det er også andre inspirationskilder, der er blevet skævet til.

Serien bygger på Joe R. Lansdales romanforlæg af samme navn, der ligger i forlængelse af Elmore Leonards vittige kriminalfortællinger. Netop tv-udgaven af et af Leonards værker, den fremragende Justified, er da også det helt store pejlemærke.

Blandingen af beskidt, realistisk vold og underfundige, skæve karakterer i et westerninspireret sydstatsmiljø giver serien et autentisk præg. Denne særlige stemning, som man også finder i Justified og første sæson af True Detective, er seriens største styrke, for to afsnit inde mangler man endnu en rød tråd i plotafviklingen.

Tv-serier skal ofte bruge lidt tid på at finde ind til sin egen distinkte dna. Det var tilfældet med Justified, og nok af samme grund starter Hap and Leonard ligesom kanalkollegaen Rectify med en forkortet første sæson i seks afsnit.

Man må dog håbe, at Hap and Leonard får bedre fat i fortællingen i de resterende fire afsnit. For det er vitterligt et fascinerende miljø og nogle spændende karakterer, der bliver præsenteret i seriens begyndelse.

Et par koldblodige mordere i diskotøj introduceres langsomt, og når de før eller senere flettes sammen med hovedhistorien, kan det føre til et interessant tidsepoke-opgør.

Hap and Leonard kan blive en glimrende serie, men indtil videre er de to meget forskellige venner en kende for unuancerede.

Titel:
Hap and Leonard

Land:
USA

År:
2016

Serieskabere:
Nick Damici, Jim Mickle

Medvirkende:
James Purefoy, Michael K. Williams, Christina Hendricks, Bill Sage, Neil Sandilands, Jeff Pope, Pollyanna McIntosh, Jimmi Simpson

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
3. marts 2016 på Cmore

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten