Serieanmeldelse
04. sep. 2018
Hånd i hånd
Anders (Esben Dalgaard) og Lise (Ditte Ylva Olsen) falder for hinanden, men kommer snart til at sande, at den blinde forelskelse ikke varer evigt. Foto | Casper Rudolf Emil Kjeldsen

Hånd i hånd

Dansk dramaserie om kærlighedens kampe har sympatiske hovedpersoner, men giver ikke mavesmerte af hverken sorg eller latter.

Af Nicki Bruun

I starten af et forhold er det spændende at udforske hinandens sind og krop. Men hvad hvis man hurtigt – nærmest stadig midt i forelskelsen – pludselig er nødt til at undersøge sin gravide kærestes røvhul for hæmorider?

Trods skæve optrin byder tv-serien Hånd i hånd på en fortælling lige så gammel som idéen om romantisk kærlighed: Modsætninger mødes, og sød musik opstår.

Lise Henriksen og Anders Jensen lyder nok ikke som jordens mest spændende mennesker. I deres forskellighed er de da også lige så rugbrødsalmindelige, som navnene antyder. Men det gør det nemt at sympatisere med og relatere sig til dem.

Hun er en dygtig karrierekvinde i business-suit og høje hæle. Hun kæmper med følelsesmæssige ar fra en usikker barndom og vil egentlig bare finde en mand at leve med. Han er en bundhæderlig brandmand, der drømmer om familielivet, men ikke helt kan slippe ungkarletilværelsen.

De møder hinanden, da han redder hendes cykel fra at blive stjålet. Det er sødt, men også så sukret, at man mistænker Anders for at hjælpe en andefamilie over vejen, når han siger farvel til Lise efter at have fulgt hende hjem.

Esben Dalgaard og Ditte Ylva Olsen har god kemi som de umage turtelduer, der syv år efter det første møde sidder hos parterapeuten Lennart (Rasmus Bjerg). Hvedebrødsdagene er i den grad ovre, men gennem deres fortællinger oplever vi op- og nedturene i deres romance.

Det er en interessant ramme, der giver mulighed for at lege med flashbacks og hukommelsens kringelkroge.

Seriens styrke er, at man som seer prøver at forstå diskrepansen mellem de to mennesker, der forelsker sig og finder sammen, og det par, som år senere har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen. Det er spændende hen ad vejen at få serveret de mange brikker, der tilsammen udgør billedet af et forlist forhold.

Det skaber dog lidt forvirring, når hovedpersonerne skifter mellem at være impulsive og rodfæstede mennesker, der stejler over at skulle flytte sammen. Men det er vel netop kendetegnende for det moderne, individualiserede menneske, at man bygger nogle rammer op for sig selv, som man med største forsigtighed prøver at invitere andre mennesker ind i.

Det møde kunne man godt have trukket flere grin ud af, for hvad er sjovere end menneskelig skrøbelighed?

Persongalleriet rundt om Lise og Anders får til gengæld lov til at levere lidt komik, da de ikke behøver være afrundede personer.

Peter Gantzler gør indtryk som Lises fraværende far, en rødvinsentusiastisk levemand, der bliver forelsket i bagerpigen og aldrig har lært at sætte sine nære før sig selv. Også Tommy Kenter og Peter Zandersen står for sjove situationer som henholdsvis far og bedste ven, der med vidt forskellige råd vil Anders det bedste.

Til gengæld får serien ikke meget ud af Rasmus Bjerg, der med sit talent for underspillet komik måske kunne have tilført lidt subtil humor, hvis han ellers havde haft flere scener at gøre godt med.

Hånd i hånd minder på mange måder om Mikael Wulffs romantiske TV 2 Zulu-serie Perfekte steder. Idéen kommer også her fra en komiker – Christian Fuhlendorff – men serien går mere efter drama end humor i de elskendes fortælling. Fint nok, men man bliver en anelse træt af det højstemte klavertema, der sovses ind i enhver tænkelig situation, hvor følelserne er bare en smule på højkant.

Sammenlignet med en genrefælle som britiske Da Sharon mødte Rob, hvor parforholdets bylder bliver pillet i uden forfængelighed, er Hånd i hånd simpelthen for pæn. Scenen med hæmorider i røven er en undtagelse, som man gerne ser flere af i resten af afsnittene.

Vi vil derud, hvor det gør ondt i maven – på grund af sorg eller latter.

Titel:
Hånd i hånd

Sæson:
1

Land:
Danmark

År:
2018

Serieskaber:
Thomas Glud, Jacob Tingleff, Christian Fuhlendorff

Medvirkende:
Ditte Ylva Olsen, Esben Dalgaaard, Rasmus Bjerg, Peter Zandersen, Marie Askehave, Tommy Kenter, Peter Gantzler

Spilletid:
Seksten afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
30. august på TV3 og Viaplay

Relevante artikler

Serieanmeldelse
10. okt. 2017
Perfekte steder

Perfekte steder

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten