Biografanmeldelse
16. apr. 2024
Hammarskjöld

Svenske Mikael Persbrandt giver en ypperlig gestaltning af landsmanden Dag Hammarskjöld som et følsomt og engageret menneske, en svensk svane i et forkert bur med rovgriske ørne og høge.

Foto | Unlimited Stories

Hammarskjöld

Mikael Persbrandt har sit livs karismatiske rolle som den idealistiske generalsekretær Hammarskjöld, der kommer til kort i supermagternes kyniske spil.

Af Bo Tao Michaëlis

En af Københavns mest mondæne og brede gader er Dag Hammarskjölds Allé, der går fra Østerport Station til Lille Trangel på Østerbro. Vejstykket fik sit navn i 1962, bare et år efter at FN’s generalsekretær Dag Hammarskjöld var styrtet ned med sit fly i det nuværende Zambia.

Historiens ironi er, at alléens mest imposante og militante bygning er USA’s ambassade. Ironien ligger i, at USA med præsident John F. Kennedy i spidsen politisk svigtede i sidste ende, da svenskeren forsøgte at standse folkedrabet i Katanga – en Congo-provins, som belgiske og andre kapitalister kuppede med vold og gjorde selvstændig.

Sådan er det i hvert fald klart i Per Flys flotte og flamboyante Dag Hammarskjöld. Han kommer på sin vis til samme resultat angående Hammarskjölds død som Mads Brüggers dokumentar Cold Case Hammarskjöld fra 2019, men Flys fremstilling er knapt så konspiratorisk.

Spillefilmen er politisk klar i mælet. Stormagterne USA og England samt Belgien (som facade) knuste Hammarskjölds projekt om på fredelig vis at afkolonisere Congo.

Dag Hammarskjöld foregår i det sidste år af generalsekretærens turbulente liv. Lige på og hårdt udryddes en hel afrikansk landsby af gustne mineejere med den fallerede forretningsmand, stammehøvding og politiker Moise Tshombe som stråmand og diktator.

Ovre i sin luksuslejlighed med butler på Manhattan sidder Dag Hammarskjöld og skriver bekymrede digte om ensomhed og længsel med sin elskede abe på skulderen.

Den Kolde Krigs ideologiske konfrontationer tilspidses som konflikter og interesser i Afrika. Brutaliteten eskalerer, og selv om det i første omgang ser ud til, at generalsekretæren med sin viljestyrke og beslutsomhed skaber fred, er det kun for stakket stund.

Hammarskjöld bliver midt i krisen kontaktet af en homoseksuel ungdomsven, forfatteren Peter Levin. Samtidig drømmer Dag om at trække sig tilbage til Österlen i Skåne.

Men så bliver han nødt til at flyve ned til Congo for at tale med Tshombe. Det skulle han aldrig have gjort. Hans fly skydes kynisk ned, og hele verden sørger, ikke mindst i Sverige, med to minutters stilhed.

Per Flys intention er at skabe et psykologisk portræt af et indelukket og enestående menneske, en aristokrat determineret af demokratisk idealisme. Muligvis også homoseksuel i skabet, som vennen Peter forsøger at trække ham ud af.

Mikael Persbrandt har sit livs karismatiske rolle som Hammarskjöld. Thure Lindhardt er ligeledes glimrende som vennen. Caspar Philipsen viser atter sit sorte bælte i at spille præsident John F. Kennedy, en kalkulerende pragmatiker og politisk vendekåbe.

Balancen mellem den professionelle og den private Hammarskjöld er meget i passer.

Per Fly – mest kendt for Danmarks-trilogien Bænken, Arven og Drabet – fokuserer på svenskerens seksualitet og hans pertentlighed, forfængelighed og maniske behov for orden og symmetri.

Men vi hører aldrig om hans baggrund og karrieren som akademisk økonom og dreven diplomat. Heller ikke, at han var af adelig overklasse og søn af en minister.

Det er for så vidt okay.

Persbrandt giver en ypperlig gestaltning af Dag Hammarskjöld som et følsomt og engageret menneske, en svensk svane i et forkert bur med rovgriske ørne og høge, FN med realpolitik og statsraison på alle hylder.

Der er spredte citater i filmen, hvor vi får glimt af, at Hammarskjöld var en dybt troende kristen tæt på en panteistisk og intim gudstro. De posthumt udgivne digte artikulerer samtaler med Gud, og han så sig selv som en mand på en mission som Messias.

Skurkene er meget sleske og skurkagtige, nedskydningerne af kvinder og børn forfærdelige, men også elegant iscenesatte med æstetisk elan.

Filmen går aldrig i tomgang, og på sine små to timer skabes endnu et stærkt signalement af, at ond må verden endnu være.

Titel:
Hammarskjöld

Land:
Sverige, Norge, Danmark

År:
2023

Instruktør:
Per Fly

Manuskript:
Per Fly, Ulf Ryberg

Medvirkende:
Mikael Persbrandt, Francis Chouler, Thure Lindhardt, Caspar Phillipson

Spilletid:
114 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra femten år

Premiere:
18. april

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. jan. 2019
Cold Case Hammarskjöld

Cold Case Hammarskjöld

Biografanmeldelse
15. jan. 2018
Dobbeltspil

Dobbeltspil

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten