Biografanmeldelse
15. feb. 2017
Guldfeber
Charles Chaplin spiller den lille lykkejæger, der som en Klods Hans i arktisk vejr må gå grueligt meget igennem i jagten på rigdom og kærlighed. Foto | Roland Totheroh

Guldfeber

Ramsaltet realisme, smertelig romantik og genial slapstick er ingredienserne i en af filmhistoriens største bedrifter, som holder den dag i dag.

Af Bo Tao Michaëlis

For en gangs skyld passer filmens danske titel Guldfeber bedre end den originale: The Gold Rush.

En dag i 1925 så Charles Chaplin nemlig fotografier af alle de febrilske guldgravere, som i en lang kø og i sne til livet søgte op mod Alaska, hvor lykken muligvis ventede dem i form af guldfund.

Chaplin havde også læst om kannibalisme og andet barbari blandt disse lykkeriddere ude i vildmarken med is og dis. Endelig kendte han forfatteren Jack Londons berømte bøger om stedet, hvor naturen kalder, og en iskold junglelov hersker.

Så han drog med sin lille vagabond og et filmhold ud af Hollywood for at skabe sin kuldslåede komedie. Dog ikke helt til Alaska, men til Sierra Nevada, hvor han langt om længe fandt sne og vejr, der lignede arktisk frost og kulde anno 1898.

Ud i minusgrader og med en bjørn i hælene sendte han sit alter ego – vagabonden – iført bowlerhat, posebukser, jaket og bambusstok på jagt efter guld.

Så allerede fra starten befinder vi os mere i komikkens verden end de naturalistiske kendsgerningers. I flanørens mundering ville enhver naturligvis straks have lidt frostdøden.

Guldfeber gjorde indtryk på samtiden med sin ramsaltede realisme og smertelige romantik tilsat Chaplins geniale slapstick, der mere virker som fritstående tableauer end vævet ind i farcens episke flow.

Her er grinagtige og geniale højdepunkter, hvor Chaplin spiser sin egen støvle med søm og bånd som en anden gourmet. Her er dansen med den indtagende salonpige Georgia med en hund på slæb og et grotesk slagsmål, hvor Chaplin mirakuløst vinder. Og bjerghytten, der vipper på afgrundens rand.

Men over dem alle i poetisk komik er drømmesekvensen, hvor guldgraveren med et par rundstykker på gafler som enorme fødder leverer klassisk ballet med piruetter og spagat for Georgia.

To år før havde Chaplin drejet sin første spillefilm, melodramaet Kvinden fra Paris, men i en komisk sammenhæng var han uvant med formatet. Og straks efter premieren skar han filmen ned fra ti til ni akter.

I 1942 lavede han så den tonefilmudgave, som nu 75 år senere får repremiere.

Via sine kommentarer og sin tilsatte, iørefaldende musik ønskede han at temperere det dramatiske og makabre og accentuere det komiske og kærlige. Chaplin selv benævner således konstant sin hovedperson for det diminutivt nuttede ”the little fellow”.

Hans tale er et referat af handlingen plus de replikker, vi kun kan mundaflæse i stumfilmen. Men intentionen er at neddæmpe den grumme historie, heriblandt scenen, hvor den groteske guldgraver Big Jim i sine hungerhallucinationer ser Chaplin som en stor, grydeklar kylling.

Den version, vi ser i dag, er således filminstruktøren Chaplins egen moderniserede og restaurerede udgave. Den er nærmest at betragte som et stumt eventyr med lyd.

Chaplin er Klods Hans i Klondyke, der går så meget grueligt igennem og forelsker sig i en uopnåelig prinsesse, men senere vender heldet.

Guldfeber er trods de kradse uhyrligheder måske Chaplins mest glade film. Den han helst ville huskes for. Og selv om jeg foretrækker den længere stumfilmoriginal fra 1925, er filmen i mine øjne på højde med Chaplins Byens lys og Moderne tider og bestemt bedre end den overvurderede Diktatoren.

Guldfeber – med eller uden glasur på lydsiden – er ægte guld og rå latter.

Titel:
Guldfeber

Originaltitel:
The Gold Rush

Land:
USA

År:
1925/1942

Instruktør:
Charles Chaplin

Manuskript:
Charles Chaplin

Medvirkende:
Charles Chaplin, Mack Swain, Georgia Hale

Spilletid:
72 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
16. februar

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten