Biografanmeldelse
17. feb. 2019
Green Book
Viggo Mortensen (tv.) spiller brovtende bodyguard for den reserverede dr. Don Shirley (Mahershala Ali), men en rejse gennem 1960’erne racistiske sydstater knytter mændene sammen. Begge skuespillere er Oscar-nomineret for deres præstationer. Foto | Patti Perret

Green Book

Modsætninger mødes i klog dramakomedie, der udstiller racismen i USA og lader Viggo Mortensen brillere i en sjældent morsom rolle.

Af Bo hr. Hansen

Her er en film, der er tilforladelig og bred – samtidig med at den taler ind i vores tid om et emne, som ikke burde være aktuelt, men desværre er det.

Tilforladelig er titlen Green Book umiddelbart også, eftersom grøn er håbets farve.

Men ”Green Book” er den folkelige forkortelse for The Negro Motorist Green Book, som var titlen på en rejseguide, der blev udgivet fra 1936 til 1966 i USA. Den var en service til sorte medborgere fra middelklassen, der ønskede at rejse rundt i staterne i bil.

I guiden stod der, hvor de kunne bo, spise og more sig uden at møde for megen chikane fra de hvide. Særligt i det raceopdelte Syden kunne den være et nødvendigt redskab til at komme helskindet hjem.

Hovedpersonerne bruger Green Book i Green Book. Filmen er baseret på en autentisk fortælling fra 60’erne, hvor den hårdtslående og frække dørmand Tony Lip fra New York lod sig hyre som chauffør og bodyguard for dr. Don Shirley.

Lip (spillet af Viggo Mortensen, der har taget tyve kilo på til rollen) tror først, at doktoren er læge, men han finder ud af, at Shirley (Mahershala Ali) har en doktorgrad i psykologi og musik og er en berømt pianist. Da det ifølge Shirleys pladeselskab ikke sømmer sig for en sort mand at spille klassisk musik, lever han af at spille musik i den lettere ende, hvilket har gjort ham umådeligt populær – også hos det kulturelle borgerskab i det sydlige USA.

Det er netop til en lang turné i Syden, at Tony Lip hyres. Det italiensk-amerikanske familiemenneske med mafiabekendtskaber og visse fordomme over for den farvede befolkning vægrer sig, men den natklub, hvor han arbejder, skal renoveres, så han har brug for pengene. Afsti afsted med en Green Book i bagagen.

Det går, som det skal gå i den slags historier. Det umage par har det ikke helt nemt med hinanden.

Tony er brovten, madglad, ligefrem og elsker i øvrigt sort rock’n’roll, som pianisten stort set intet kender til. Dr. Shirley er reserveret, korrekt og stolt, med en kunstnerisk nerve.

Undervejs smider doktoren noget af korrektheden, mens dørmanden finder ind til sin mere følsomme side. Don Shirley hjælper med at skrive romantiske breve til Tonys kone, og hjemme hos den italienske familie hulkes der længselsfuldt til de poetiske tirader.

Men så er der konfrontationerne med ærkeracisterne i syd – konfrontationer, der giver historien såkaldt samfundsrelevans. Tony viser sig at være en guttermand, der står op for sin arbejdsgiver. Dybest set kan han ikke forstå, at Don bliver behandlet som lort. Doktoren skal for eksempel indtage sin mad i et rum på størrelse med et kosteskab i stedet for at spise i restauranten, hvor hans hvide publikum sidder.

Flere situationer siger det samme, men vi lever med gentagelserne, når stederne og modstanderne skifter i roadmovien. Tonen er på trods af modbydelighederne let. Til gengæld bilder jeg mig ind, at filmen med sin bredde kan nå i al fald nogle af de segmenter, der i vores trumpificerede tid har de samme fordomme som fortidens hvide.

Viggo Mortensen overbeviser som brovten italiener, der ligner en rolle, Robert De Niro havde fået for tyve år siden.

Sjovt er det at finde ud af, at virkelighedens Tony Lip, født Frank Anthony Vallelonga, senere fik en karriere som filmskuespiller og var med i Goodfellas og The Sopranos, og at hans søn Nick Vallelonga er blandt filmens manuskriptforfattere.

Instruktør Peter Farrelly er mest kendt for film som Dum og dummere, men her bevæger han sig længere ind i mainstreamland med en ret klog dramakomedie.

Titel:
Green Book

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Peter Farrelly

Manuskript:
Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly

Medvirkende:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini

Spilletid:
130 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
21. februar

Relevante artikler

Nyhed
12. dec. 2018
Viggo sælger bedst i Danmark

Viggo sælger bedst i Danmark

Nyhed
06. nov. 2018
Nyt Ekko med Viggo Mortensen

Nyt Ekko med Viggo Mortensen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
23. feb. 2025
Drømme

Drømme

Biografanmeldelse
06. sep. 2024
Blod og vand

Blod og vand

Biografanmeldelse
19. okt. 2023
BlackBerry

BlackBerry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten