Biografanmeldelse
04. aug. 2022
Grandmother
Sam (George Ferrier) bærer sin svækkede bedstemor Ruth (Charlotte Rampling), så de to sammen kan opleve naturens undere, mens hun stadig er i live. Foto | Jennifer Raoult

Grandmother

Charlotte Rampling brillerer i rørende generationsmøde mellem en bitter bedstemor og hendes selvmordstruede barnebarn.

Af Nicki Bruun

Bedstemor er en mytisk figur.

De fleste af os har forhåbentlig mest gode oplevelser med og minder om vores bedsteforældre, men i fiktionens verden er der bedst drama i, at det i hvert fald starter med at gå skævt mellem den unge og ældre generation.

Et utal af gysere har dyrket den onde bedstemor som en skræmmende ældre kvinde, hvis forfald leder tankerne hen på den uundgåelige død. Både dramaer og komedier har fundet følelser og humor i at udforske forskellene mellem mennesker i forskellige aldre.

I Grandmother er bedstemoren Ruth – i skikkelse af evigt indtagende Charlotte Rampling – ikke decideret ond. Men hun er ond i sulet og bitter på livet. Efter et spændende liv som krigsfotograf savner hun nu store naturoplevelser og erotiske affærer.

Hun har slået benet og er rejst fra sit hjem i England om på den anden side af kloden til New Zealand, hvor hendes søn Robert (Marton Csokas) for år tilbage bosatte sig.

Der er dårlig stemning mellem dem, fordi han bærer nag over, at hun aldrig har fortalt, hvem hans far er. Og så sørger Robert over for nylig at have mistet sin kone, der døde af sygdom.

Hans halvvoksne søn Sam (George Ferrier) er heller ikke just en solstråle af livslyst.

Faktisk er den unge mand mere ilde stedt end faren, der har indledt et hemmeligt forhold med en kvinde fra England. Sam kører i starten af filmen sin knallert langt ud på de billedskønne vidder og binder en løkke i et reb, som han overvejer at hænge sig i.

Med morbid afmålthed sætter Sam et kryds i kalenderen på en dato, hvor han angiveligt har planer om at gøre en ende på det hele. Dødsdriften gør ham ligeglad med alt og alle. Han bliver smidt ud af kostskolen for at være en ballademager.

Mødet med Ruth gør dog noget ved ham.

Der skal først bankes hul på skallen, og de to har nogle hidsige skænderier, men bedstemoren får med sit ramsaltede og sorthumoristiske syn på livet blødt den unge mand op. Ved at vise barnebarnet lidt interesse og engagere ham i noget andet end hans egen smerte, finder de to ind til nye sider af hinanden.

Charlotte Rampling får lov til at svinge med armene og brillere i rollen som erfaringsfyldt kvinde, der nok kan vise Sams unge venner, hvordan man ryger en joint. Med sine ansigtstræk fulde af fortolkningsmuligheder lykkes det George Ferrier at spille op til legenden, så forholdet mellem dem føles troværdigt.

Instruktøren Matthew J. Saville er skuespiller, der ikke har haft andet end småroller at rive i. Man mærker tydeligt, at han er personligt engageret i historien, som er løst baseret på hans egne oplevelser med sin bedstemor.

En morsom scene, hvor Ruth prøver at købslå med en præst for at sikre sig guddommelig tilgivelse for et liv i synd, virker realistisk nok til, at den næsten må være sket i virkeligheden.

Filmen deler sin kedelige titel med et hav af andre produktioner, men det er faktisk den danske titel på en film, der på originalsproget hedder Juniper. Det betyder enebær, der bruges til at lave den gin, som Ruth indtager enorme mængder af.

Det er ikke en film, som opdager nyt filmisk terræn. Fortællingen går slag i slag med oplagte udfordringer hen mod et crescendo, som ganske vist er rørende i al sin enkelthed.

Det er dog overraskende og modigt, at Saville ikke giver los på de seksuelle spændinger mellem Sam og Ruths kristne hjemmeplejer Sarah (Edith Poor). De to har et godt øje til hinanden, og det ville være det nemmeste at lade dem finde sammen i kødelig forening.

Men det ville også fjerne fokus fra det helt centrale forhold mellem bedstemor og barnebarn, som er filmens raison d’etre.

Grandmother er livsbekræftende på en måde, som giver lyst til at reflektere over sine egne personlige relationer – og ringe til bedstemor!

Titel:
Grandmother

Originaltitel:
Juniper

Land:
New Zealand

År:
2021

Instruktør:
Matthew J. Saville

Manuskript:
Matthew J. Saville

Medvirkende:
Charlotte Rampling, George Ferrier, Marton Csokas, Edith Poor

Spilletid:
94 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
4. august

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten