Serieanmeldelse
17. maj 2020
Grænseland
En tysk soldat skyder med maskingevær ved fronten under Første Verdenskrig, hvor mange danske sønderjyder måtte kæmpe for Tyskland. Foto | Morten Krüger

Grænseland

DR’s dramadokumentar har folkelig kant og lovligt meget nationalfølelse i historien om den blodige konflikt mellem Danmark og Tyskland.

Af Anders Højberg Kamp

Så står han dér igen – Danmarks svar på David Attenborough. Lars Mikkelsen i fin blazer, blå jeans og sit skæve smil, der har en folkelig kant.

Vi har hørt ham som fortæller i Vilde vidunderlige Danmark, og for ikke så længe siden set ham som vært i Historien om Danmark. I bedste sendetid fortalte han i ti afsnit om grumme konger, krig og fattigdom. Med fokus på almenvældet.

Alt i alt en triumf, til trods for at det blev kritiseret, at Kong Christian X læste Politiken, og at den socialdemokratiske statsminister Jens Otto Krag var en gennemgående heltefigur.

En af Dansk Folkepartis værdikrigere, Søren Espersen, kaldte serien for ”kulturradikal propaganda”.

Men hvor trældom, sult og hekseafbrændinger spillede en stor rolle i Historien om Danmark, skal jeg lige love for, at der denne gang er fokus på næstekærlige følelser for Danmark, danskere og danskhed.

Lars Mikkelsen står mellem mark, bøg og flod et sted i Slesvig, mens bønder omkring ham synger danske sange rundt om bålet, som stod vi midt i Sagnlandet Lejre.

I den fire afsnit lange Grænseland er der nemlig fokus på danskere, der er fanget i tyske Slesvig, tænker på Danmark og vil være en del af Danmark.

Serien er bygget op som Historien om Danmark. Lars Mikkelsen er rejsende vært, skuespillere sørger for at levendegøre fortiden, mens faghistorikere fra hver deres stol underbygger fiktionen med viden.

Første afsnit handler om optakten til Treårskrigen 1848-50 og efterdønningerne. Andet afsnit koncentrerer sig om tiden omkring 1864, mens tredje og fjerde afsnit bringer historien op til Første Verdenskrig og Genforeningen i 1920.

Kort fortalt bestod Danmark dengang af hertugdømmerne Slesvig, Holsten og Lauenborg, og her blev folk klemt af gryende nationalisme.

Når du kommer hjem, rejser jeg Dannebrog,” siger en teglværksfrøken, mens hun venter derhjemme på sin elskede. I en anden scene er der et kæmpe Danmarksflag på væggen, og folk synger folkeviser som til en søndagsfest.

Der er skruet godt op for skuespillet, som man kender det det fra den amerikanske kanal History.

Teglværksparret, der savner og sender 700 breve til hinanden under Første Verdenskrig, er spillet af ægteparret Katrine og Martin Greis-Rosenthal. Københavneren Oscar Dyekjær Giese spiller ironisk den sønderjyske bonde, Laurids Skau, der holder taler og kæmper for at uddanne danske bønder.

Vi følger enkelte familier og personer, der vil det danske og gjorde en forskel. Men det stjæler også fokus på de bønder og husmænd – det fattige flertal – der blev taget som gidsel i konflikten. Danske bønder blev tvunget fremad i slagene med en riffel i ryggen, som man kan læse i René Karpantschofs glimrende nye historiebog, De stridbare danskere.

Ifølge den bog ville mange folk bare gerne have fred og leve i sameksistens, men Grænseland forstærker indtrykket af kultur- og sprogkampen mellem tyskere og danskere. Vi ser en scene, hvor en ædende ond tysker forbyder børn at tale dansk i klasselokalet. Men vi ser aldrig for alvor konsekvenserne af den danske nationalisme.

Så er det straks stærkere, når vi hører den smukke vise Sig månen langsomt hæver, mens sønderjyder falder på slagmarken. Her er en scene, der viser meningsløsheden.

Dansk historie og kultur skal nemlig huskes, bevares og videreudvikles.

Jeg er selv en stor fan af Erik Clausen, stegte sild og værtshuse, men nationale følelser skal også tøjles i formidlingen. Det er vigtigt, at danskere blev tvunget til at kæmpe på tysk side, men lige så vigtigt, at danske politikere tvang danske bønder i krig.

Men ligesom denne anmelder tilgav den falske nationsopbygning i Historien om Danmark, lever vi også med nationalfølelserne. Tilbage står endnu en dannende og underholdende miniserie om Danmarkshistorien, som folkeskoleeleverne heldigvis også skal se.

Titel:
Grænseland

Land:
Danmark

År:
2020

Instruktør:
Claus Pilehave, Johannes Pico, Jonas Fægteborg-Førstø, Sine Ivic

Manuskript:
Claus Pilehave, Johannes Pico, Jonas Fægteborg-Førstø, Sine Ivic

Medvirkende:
Lars Mikkelsen, Katrine Greis-Rosenthal, Martin Greis-Rosenthal, Oscar Dyekjær Giese

Spilletid:
Fire afsnit af 60 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
17. maj på DR1 og DRTV

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
17. apr. 2017
Historien om Danmark

Historien om Danmark

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Boganmeldelse
16. okt. 2020
Casper

Casper

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten