Biografanmeldelse
20. apr. 2019
Gøg & Gokke
Gøg og Gokke (forrygende Steve Coogan og John C. Reilly) minder om et gammelt ægtepar, når de i karrierens efterår tager på en turné i England og langsomt indser, at storhedstiden ligger bag dem. Foto | Nick Wall

Gøg & Gokke

Steve Coogan og John C. Reilly leverer storspil i rollerne som Gøg og Gokke i en film, der omfavner parrets blide sentimentalitet og samtidig afslører sprækker i fundamentet.

Af Wendy Ide

Gøg og Gokke ligner til forveksling et gammelt ægtepar i den hjertevarme fortælling om den lasede ende af deres store karriere.

Stan Laurel og Oliver Hardy – bedre kendt som det morsomme makkerpar og forbløffende troværdigt inkarneret af Steve Coogan og John C. Reilly – er simpelthen vokset sammen efter små 30 års partnerskab.

De færdiggør hinandens sætninger, ævler og kævler og kender alle hinandens yndlingsdrinks og -snacks.

Efter at have været adskilt i en længere periode har de fundet sammen igen på en turné rundt i England i 1953. Men selv om hengivenhed og gamle vaner holder dem sammen, bærer de simrende nag, der driver dem fra hinanden. Og de er ikke længere alene i deres kammeratskab. Deres koner, Ida og Lucille, er et skurrende dobbeltnummer i sig selv og i hvert fald her mindst lige så syrligt morsomme som deres mænd.

Hvor end de grånende Stan og Ollie tager hen, ankommer de i skyggen af Gøg og Gokke.

Stan og Ollie hutler sig frem med de samme rutiner, som de altid har gjort, selv om det denne gang foregår i engelske provinsteatre i stedet for på hele verdens biograflærreder. Begge mænd er plaget af fordums storhed og en gryende erkendelse af, at den tid ligger bag dem.

Instruktør Jon S. Baird indfanger fermt den måde, som makkerparrets komikerpersonligheder flyder sammen med mændene bag sminken.

En scene, hvor de taber en stor rejsekuffert ned ad nogle trapper, er millimeterpræcis falde-på-halen-komik. Da de senere tjekker ind på et hotel, falder Stan og Ollie instinktivt tilbage i deres figurer og improviserer et lille optrin for ekspedienten, som gladeligt kommenterer, at hun da troede, de var gået på pension for længe siden.

Men selv om d’herrer ikke har mistet deres funny bones, kan offentlighedens forventning om morsomheder på kommando også være som et møllehjul om halsen.

Gensynets glæde køler af, når de på turnéen må nedjustere deres forventninger om et comeback. Et bittert skænderi ved en reception efter en forestilling bliver mødt med bifald fra gæsterne, der går ud fra, at de har overværet en improviseret sketch.

Steve Coogan og John C. Reilly bruger de velkendte gestus – tynde Stan, der bøvet klør sig på hovedet, og trinde Ollie, der utålmodigt triller tommelfingre – til hurtigt at ridse figurerne op, men begge skuespillere går også langt dybere i detaljen.

Coogan giver arbejdsnarkomanen Stan en studs kølighed i sine replikker og en drivkraft, der gør den elskværdige Ollie (som har klasket en del kilo på sin i forvejen velnærede krop) forpustet, svedt og hjælpeløs.

Det er disse store, menneskeliggørende præstationer – sammen med veloplagt modspil fra Shirley Henderson og Nina Arianda som konerne – der løfter en solid, men lidt risikofri film om branchen.

Selv om fortællingen handler om Stan og Ollie i deres livs efterår, er der indtil flere kærlige nik til Gøg og Gokkes storhedstid, som vil henrykke generationer af fans.

Fortællingen indledes og afsluttes med den højtelskede dans fra Way Out West, ligesom en sketch fra County Hospital også er kræs for kendere og guf for nye fans.

Jon S. Bairds tilgang står i skarp kontrast til hans tidligere film: Irvine Welsh-­filmatiseringen Filth.

Han omfavner parrets blide sentimentalitet uden at tvinge den frem og maler med en honninggylden nostalgisk farvepalet. Manuskriptet af Jeff Pope er ikke en ukritisk fejring af deres partnerskab – filmen afslører trods alt mange sprækker i fundamentet – men det er en kærlig hyldest til deres arv.

Hvor beskeden filmen end virker, giver dens tårevædede sidste akt et stik i hjertet med en professionalisme og effektivitet, man forestiller sig, at et par gamle entertainere som Gøg og Gokke ville have beundret.

Titel:
Gøg & Gokke

Originaltitel:
Stan & Ollie

Land:
England, Canada, USA

År:
2018

Instruktør:
Jon S. Baird

Manuskript:
Jeff Pope

Medvirkende:
Steve Coogan, John C. Reilly, Shirley Henderson, Nina Arianda

Spilletid:
98 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes for børn under 7 år

Premiere:
25. april

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. jan. 2024
The Holdovers

The Holdovers

Biografanmeldelse
29. nov. 2023
Maestro

Maestro

Biografanmeldelse
26. okt. 2023
Reality

Reality

Biografanmeldelse
09. maj 2023
Tori og Lokita

Tori og Lokita

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten