Biografanmeldelse
17. apr. 2025
Glasskår

Glasskår fungerer som et gennemgående symbol på Tobias’ mentale tilstand, fremragende portrætteret af 22-årige Noa Risbro Hjerrild, der imponerer med et gennemborende blik og nedtonet mimikspil.

Foto | Jonna Rönnlund

Glasskår

Selvskade og omsorgssvigt følges ad i Søren Greens rørende og velspillede spillefilmdebut.

Af Kjartan Hansen

Foran et offentligt toilet ved stranden møder Tobias et venligt blik. Teenageren forstår ikke den anden mands gestus om at følge med, hvor de kan være alene. Således går han glip af, hvad kunne være blevet hans seksuelle debut. 

Imidlertid er det ikke sidste gang, de støder på hinanden. Den lidt ældre Aron bliver nemlig et uventet lyspunkt i den sekstenåriges sommerferie. 

Selv om mormoren Astrid er både sygelig og dement, tilbringer Tobias modvilligt sommeren hos bedsteforældrene, mens moren er på forretningsrejse. Undervejs viser det sig, at sygdom, hensyn til andre familiemedlemmer eller udsvævende kærlighedsliv får samtlige voksne i filmen til at tilsidesætte dens unge hovedperson. 

Samme sommer oplever han sin seksuelle vækkelse, der blander sig med forvirring og indre smerte. Der kommer ingen forløsning og efterlader ham frustreret og misforstået. 

Både i den virkelige verden og i filmhistorien går sommerlune og ung, stormfuld forelskelse hånd i hånd. Call Me by Your Name, Francois Ozons Sommeren ’85 og 1960’er-thrilleren La Piscine kan nævnes i flæng. 

På de køligere danske kyster i Glasskår forvandles nye, sensuelle oplevelser sig dog til grænseoverskridende oplevelser. Ikke fordi mændene, som teenageren tiltrækker, behandler ham dårligt. Tværtimod er Aron (Alexander Mayah Larsen) trods aldersforskellen kærlig og beskyttende. 

Det forhindrer ikke Tobias’ higen efter oplevelser, der får ham til at føle sig lige så betydningsløs, som hans fraværende forældre gør. 

”Du må ikke være sur, vel? Det er kun et par dage,” siger moren i filmens indledende replik. I næste scene samler Tobias et knust vandglas op fra gulvet. 

Glasskår – som jo også er filmens titel – bliver et tilbagevendende symbol for drengens sindstilstand og kobler omsorgssvigt sammen med selvskade. 

Med sine didaktiske ambitioner ville det have klædt filmen, hvis romancen med Aron eller en anden med mindre aldersforskel stod som en sund kontrast til hans mere skadelige eskapader. Ikke desto mindre vil det unge kernepublikum sætte pris på det enkle budskab. 

Det er Søren Greens debutspillefilm, som han har skrevet med Tomas Lagermand Lundme, der har skrevet kortfilmen Hotel Boy, som også handler om et homoseksuelt forhold med en aldersforskel og i øvrigt kan ses på Ekko Shortlist

Noa Risbro Hjerrild har tidligere spillet en birolle i instruktør Søren Greens kortfilm October Boy og miniserien Thomas14, der kredser om samme ungdomsfortælling om forelskelse, løgne og kampen for at finde sin plads i verden. 

Siden har skuespilleren været førsteelsker i Jonas Risvigs Kontra, om teenageres magtkampe på et nordsjællandsk gymnasium. 

Fåmælt og udfarende som karakteren er, er det en bedrift af 22-årige Noa Risbro Hjerrild, at han med sit gennemborende blik og nedtonede mimik tager publikum med på en psykologisk rejse. Endda over for feterede skuespillere som Bodil Jørgensen og Jens Jørn Spottag, der spiller bedsteforældrene. 

Bodil Jørgensen er (som altid) fremragende som den aldrende bedstemor, der trænger til ekstra omsorg. Selv til at vurdere mængden af sovs på tallerkenen. 

Hun mister koncentrationen midt i en sætning. På de rigtige tidspunkter fremmaner hun dog også kryptiske, men profetiske ordsprog som ”en ulykke kommer sjældent alene”, der tvinger hendes pårørende til at reflektere over tilværelsen. 

Selv når hun over for den fortvivlede Tobias graver orme op i haven som et lille barn, er der en sirlig symbiose mellem den erfarne og den unge skuespiller. Netop derfor er det hårrejsende senere at se teenageren med spejlblanke øjne, åben mund og stivnet krop betragte sin lidende mormor på sygelejet. 

Endelig er Jens Jørn Spottags unavngivne bedstefar filmens mest sympatiske karakter. Hans omtanke, velvilje og rummelighed finder ingen ende. 

Kortvarigt mister han fatningen, når hustruen endnu engang stædigt tager vintertøj på, mens solen bager udenfor. Men han bliver symbolet på den omsorg, som Glasskår og dens persongalleri længes efter.

Titel:
Glasskår 

Land:
Danmark 

År:
2024 

Instruktør:
Søren Green

Manuskript:
Søren Green, Tomas Lagermand Lundme 

Medvirkende:
Noa Risbro Hjerrild, Alexander Mayah Larsen, Bodil Jørgensen, Jens Jørgen Spottag, Iben Dorner, Paw Henriksen, Christopher Læssø 

Spilletid:
87 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år 

Premiere:
16. april

Relevante artikler

Nyhed
12. aug. 2022
FilmFyn støtter nye talenter

FilmFyn støtter nye talenter

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
16. dec. 2025
King

King

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten