Serieanmeldelse
22. aug. 2024
Gift ved første blik – sæson 10, afsnit 1

Parret Søren og Morten har meget tilfælles, og som seer fniser man højt af forventning til deres forestående forelskelse. 

Foto | Snowman Productions

Gift ved første blik – sæson 10, afsnit 1

Tiende sæson af brudevals på tegnebrættet kommer flot fra start, fordi de medvirkende faktisk er autentiske i modsætning til tv-konceptet.

Af Kristian Ditlev Jensen

Succesraten i det smækkys til seerne er til at overse.

 I sæson efter sæson har vi siddet og set på de grådkvalte og rådvilde par, som i sidste afsnit er gået fra hinanden. De har givet op, nogle har nærmest hadet hinanden.

Ofte fordi kærlighed og romantik jo slet ikke kan konstrueres frem, som denne leg lægger op til. Men lige så ofte, fordi parrene simpelthen har være totalt fejlcastede. Eller endnu værre: modcastede med vilje. 

Skønt dramaer mellem kødspisere og veganere kan være hysterisk sjove, drømmer man som seer om det modsatte. Vi ser Gift ved første blik, fordi vi gerne vil have en lykkelig enhed.

Derfor lægger denne sæson flot fra start.

Morten og Søren, som er det pligtskyldigt woke par af samkønnede ægtefæller, har reelle kontaktpunkter. Og da man ser dem lave dumplings uafhængigt af hinanden, får man en lille sommerfugl i maven. Mon de bliver forelskede?

Da Morten drømmende siger: ”Åh, bare han har skæg,” og der krydsklippes til Sørens flotte kaptajn-udseende, fniser man højt af forventning.

De næste er det lige så pligtskyldige modne par. De hedder denne gang Anette og Frank, og man mærker med det samme, at der lægges vægt på mulige kontaktpunkter. Anette og Frank er begge gale med sport, men mon de også er skøre med hinanden?

Forventningens kraft bliver tydelig, da Morten og Søren inden vielsen skriver breve til hinanden. Søren stortuder, Mortens stemme bæver. Men på en måde er det bare deres egen længsel og deres egen kærlighed, der dirrer i de sårbare og modige sjæle. Og vi er med dem hele vejen.

Teknisk er serien som altid ret lækkert filmet indimellem på grænsen til reklameæstetik, og man overgiver sig snart til den romantiske musik og stylingen af mænd og kvinder og omgivelser.

Vil du tage denne drone – JA! – og elske denne hjemmevideo – JA! – og leve med disse panoreringer – JA! – til slowmotionoptagelsens ende – JA! 

Da rulleteksterne begynder, er man klar til at kysse alle parrene lige i skærmen.

Brylluppet mellem de to mænd foregår ude i naturen, og det er for fuld naturromantik. Det modne par skal giftes i en lidt anonym festsal, hvor det, der ligner forstads-bling, er i højsædet.

Begge par er omsorgsfulde allerede fra start. De rummer hinanden og bærer hinanden, og derfor tror man denne gang nok lidt mere på dem.

Som i alle de andre år får man lyst til at diskutere konceptet.

Hvorfor er der egentlig ikke et bryllup i en kirke eller bare med en præst? Er kærlighedens indtræden i det sociale rum og i den eksistentielle fortælling virkelig blevet en stangvare, et billigt nummer i IKEA, hos den normale befolkning? 

Statistikken siger noget andet. 

Hvor er de helt unge på 20 og 21 – dem, der skal lave alle de børn, som regeringen efterspørger? Måske kommer det hele i de næste afsnit.

Temaerne er de samme, som vi kender. Vil de passe sammen? Hvad synes vennerne? Er det – som det plejer at være – det ældre par, som er mest kritisk? Er det homoseksuelle par hurtige på aftrækkeren i soveværelset, som de nogle gange har været? Skal der absolut drikkes så meget alkohol? 

I første afsnit bliver der plads til meget. 

Det modne pars voksne børn fylder også. Og savnet efter deres mor får et rum i den nye bryllups-setting. Bøsserne får lejlighed til at afsløre, hvor få homoseksuelle der reelt er i København, da Morten bliver bekymret for, om gommen er én, han allerede har været på date med. 

Det viser sig, at de faktisk nærmest har været naboer – uden at rende på hinanden. Livet kan også lade gode kandidater glide forbi.

Gift ved første blik lever, fordi kærligheden både kan ses som et tilfælde, vi skal åbne os for, og som en næsten praktisk opgave, vi bare skal løse.

Vi følger hvert år de to første par – og de kommende – i vild spænding. Men allerede nu har denne sæson en stor force. I modsætning til konceptet er de medvirkende virkelig autentiske. Kan man ønske sig mere af reality-fjernsyn end præcis den blanding?

Titel:
Gift ved første blik

Sæson:
10

Land:
Danmark

År:
2024

Redaktion:
Maja Faber Dam, Rosa Affelhøy, Liv Heyn Halberg Bruun, Viktoria Olsen, Frederik Lassen Andreasen 

Medvirkende:
Frank Schytte, Anette Winkler Bauer, Morten Mortensen, Søren Christian Staun

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 58 minutter

Anmeldelse:
Et afsnit

Premiere:
22. august på DRTV

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten