Biografanmeldelse
05. okt. 2017
Gensynet
Catherine Frot (th.) spiller jordemoderen Claire, der pludselig får et opkald fra sin afdøde fars tidligere elskerinde Béatrice (Catherine Deneuve), som har en vigtig besked. Foto | Michael Crotto

Gensynet

Catherine Deneuve og Catherine Frot har en løssluppen kemi i et meget fransk drama om to kvinder, som er bundet sammen af en afdød mand.

Af Leslie Felperin

Det er intet under, at Gensynet er solgt til det meste af Europa.

Det franske komediedrama kan bryste sig af to generationers bedst kendte og mest beundrede franske skuespillere, Catherine Deneuve og den lidt yngre Catherine Frot. Og så er den et nærmest selvparodisk eksempel på halvintellektuel, fransk filmkunst: smukke, stærke og elegante midaldrende kvinder, der opfører sig stærkt og elegant, en frigjort fejring af kødets lystfulde glæder og bare et lille skvæt af socialbevidst liberalisme.

Det kan kun være et spørgsmål om tid, inden nogen køber rettig­hederne og laver et endnu mere kommercielt engelsksproget remake.

Frot spiller Claire – en effektiv, men indelukket overjordemoder på en fødestue, der ikke længere kan løbe rundt økonomisk. Hun er en enlig kvinde af typen, der altid har fornuftige sko på og håret trukket hårdt tilbage i en stram hestehale, og hun ser nu frem til en tidlig pension og et roligt otium med havearbejde i kolonihavehuset.

Men så får hun pludselig en uventet besked fra Béatrice (Deneuve), der engang var hendes nu afdøde fars elskerinde.

Béatrice er en flamboyant karakter, en professionel gambler, der klæder sig i leopardpletter og ryger, drikker og spiser fed mad, som om det stadig var 1972. Og så knuste hun Claires fars hjerte, da hun pludselig forlod ham mange år forinden.

Nu er hun diagnosticeret med alvorlig hjernekræft og ønsker at råde bod på fortiden, og så er det op til Claire at fortælle hende, at hendes far har været død længe. Han begik selvmord, efter Béatrice havde forladt ham.

Hvis dette var den virkelige verden, ville disse to meget forskellige kvinder næppe se hinanden igen. Men det er det ikke, og fortiden vil ikke helt lade dem slippe. Béatrice er fattig, syg og alene, så hun vender sig naturligt mod Claire – hun er det tætteste, Béatrice nogensinde er kommet en datter.

Omvendt har Claire brug for en ældre kvindelig ven, som kan få hende til at løsne hårelastikken og genoverveje sine prioriteter i livet. Inden længe – i et sideplot, man ser komme langvejs fra – siger hun ”carpe diem” og finder lidt hverdagsromantik med Olivier Gourmets knuselskelige lastbilchauffør, der bor ved siden af.

Begge skuespillere har roller, vi ikke har set dem i før.

Deneuve, der efterhånden er i 70’erne, blev kendt som bourgeois isdronning, den pragmatiske pige i Pigen med paraplyerne og en Hitchcock’sk blondine i Buñuels Dagens skønhed. Men på det seneste har hun kastet sig over roller som uortodokse matriarker, som den uanselige forstadsheltinde i Potiche eller den strenge dommer i La tête haute.

Særligt usædvanligt er det, at hun spiller den mest spændende rolle over for Catherine Frot, der er kendt for sin alsidighed som skuespiller og for at løbe kunstneriske risici. Men her spiller Frot en tillukket hovedrolle, der gør sit ypperste for bare at virke normal.

Sammen har de to kvinder en løssluppen kemi, der mærkes i den skarpe, rapmundede, kvindecentriske dialog. Det er bare en skam, at instruktør og manusforfatter Martin Provost (der også stod bag kunstnerportrættet Séraphine, som ligeledes er båret af en kvinde) ikke kan dy sig for at iscenesætte overdrevent åbenlyse bekendelsesscener, hvor karaktererne afslører deres inderste hemmeligheder for hinanden.

Man mærker dog tydeligt, at Provost, der også selv er skuespiller, har en skarp forståelse for andre kunstnere. Han lokker fremragende præstationer ud af begge hovedroller, men hans instruktion virker en anelse retningsløs.

Det bliver spændende at se, hvordan historien tager sig ud i amerikanske gevandter. Måske med Sonia Braga som Béatrice og, tjah, Jennifer Lopez som Claire.

Titel:
Gensynet

Originaltitel:
Sage femme

Land:
Frankrig

År:
2017

Instruktør:
Martin Provost

Manuskript:
Martin Provost

Medvirkende:
Catherine Frot, Catherine Deneuve, Olivier Gourmet, Quentin Dolmaire, Mylène Demongeot

Spilletid:
117 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
5. oktober

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
24. juli 2025
All We Imagine as Light

All We Imagine as Light

Biografanmeldelse
09. sep. 2024
Kun os to

Kun os to

Biografanmeldelse
05. dec. 2023
Sparta

Sparta

Biografanmeldelse
10. juli 2023
Bror og søster

Bror og søster

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten