Serieanmeldelse
11. apr. 2025
Generationer

Ulla Henningsen spiller den ældre kvinde Martha, der bliver opsøgt af politiet, da et dødt spædbarn findes på hendes loft. 

Foto | Valdemar Winge Leisner

Generationer

Stortalentet Anna Emma Haudal lægger lovende ud i sin store DR-serie, der erstatter Leif Panduro og Adam Prices maskuline blik med et berigende kvindeligt.

Af Bo Tao Michaëlis

Håndværkere er i gang med at istandsætte loftet på en ejendom på Frederiksberg og finder i en kasse liget af et spædbarn.

Politiet ankommer og ringer på hos underboen Martha, en ældre dame i slutningen af 80’erne. De udspørger hende, og da hun ser liget blive bragt ned ad trappen, indrømmer hun sporenstregs, at det er hende, som har slået barnet ihjel.

In medias res springer vi ind i sagen om drabet på spædbarnet og dets skæbne, som er instruktøren Anna Emma Haudals gådefulde MacGuffin. Den latente drivkraft i hende og DR’s nye søndagsdrama – som dog har streamingpremiere om fredagen – med forviklinger og gesvejsninger omkring en håndfuld kvinder fordelt over titlens genrationer.

Martha hedder den gamle dame. En oldemor, som snart bliver til oldemorder i tabloidpressen og folkemunde. Hendes familie er selvfølgelig dybt rystet over dette skelet, som i bogstavelig forstand falder ud af familieskabet.

Er hendes mordbekendelse i virkeligheden ikke bare tegn på demens hos borgerfruen, som engang var bankassistent og god til at lægge tal sammen? For slet ikke at tale om, at hun hele livet har været fornuftens stemme i sit selvskabte matriarkat.

Generationer er fortællingen om kvinder i flere aldre og erhverv. Fra den store skolepige og den smarte advokat til slusemesteren ved Vadehavet bliver der berettet i løse fragmenter.

Langsomt danner der sig et mønster af samspilsramte familiemedlemmer. Denne gang med en kvinde og ikke en mand ved bordenden. Men hvorfor sidder hun der? Skal hun ikke fjernes, sendes på plejehjem eller i fængsel?

Samtidig følger vi kvinderne med deres forskellige problemer. Vi er i den urbane middelklasse, som Leif Panduro og Adam Price via DR’s dramaafdeling har gjort til hele Danmarks nationale spejl. Men denne gang er det frugtbart og lidt anderledes.

Nu er der både smidt moderkage, oralsex, barnemord og magisk realisme ind i den socialrealistiske intrige. Selv om det stadig handler om mennesker, som mest lever på solsiden af det danske velfærdssamfund, men døjer med modernitetens flygtighed, er det mandlige blik skiftet ud med et kvindeligt (selv om Adam Prices Borgen har en kvinde i hovedrollen, vil jeg mene, at blikket er maskulint).

Anna Emma Haudal blev berettiget verdensberømt i Danmark med sin på en gang poetiske og provokerende ungdomsserie Doggystyle. I Generationer er hun da også mere på hjemmebane med unge kvinder til fest uden forældre end under borgerskabets diskrete lysekrone over det krakelerede tapet.

Men skærene klares bravt, og historien samler sig mere og mere til et inciterende opgør med en mor, der ikke var til stede på den rigtige måde i barndommen. Et aspekt, som især fortræffelige Anette Støvlebæk accentuerer som datteren, bosat fjernt fra verdens vrimmel ved det naturskønne vadehav. En smertelig grim-smuk rolle, der på amerikansk ville være spillet af Frances McDormand.

Ulla Henningsen er moderdyret, en upåklagelig blanding af Clara Pontoppidan og Bodil Jørgensen med toner af Ingmar Bergman.

Alle medvirkende spiller glimrende med rimelig gode replikker. Seriens tilbagetrukne mænd mimer mest opfattelsen af, at kønnet er bedst, når det er mildt som kastrerede hankatte eller servile jakkesæt, der går til hånde.

Serien er smuk med en elegisk skønhed, hvad enten den viser os Frederiksberg og omegn som boulevarder fra verden af i går eller den sorte sols fantastiske fugletræk over Vesterhavet.

De eneste skønhedspletter er den noget overbelagte tematik. Mange bolde er i luften, og man er spændt på, hvorledes de gribes. Men serien skal indtil videre anbefales. Især hvis man er træt af TV 2-skodserier og sjuskearbejde. Fra Hvide Sande og Helsingør.

Titel:
Generationer

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Anna Emma Haudal, Thomas Daneskov, Ville Gideon Sörman

Manuskript:
Anna Emma Haudal, Rune Schjøtt

Medvirkende:
Ulla Henningsen, Rikke Eberhardt Isen, Anette Støvelbæk, Alice Bier Zandén, Simon Sears, Jan Linnebjerg

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
11. april på DRTV og 13. april på DR1

Relevante artikler

Serieanmeldelse
12. jan. 2022
Doggystyle – sæson 3

Doggystyle – sæson 3

Biografanmeldelse
12. nov. 2021
Venuseffekten

Venuseffekten

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten