Tv-anmeldelse
27. apr. 2016
Game of Thrones – sæson 6
Det er bestemt ikke blevet sjovere at holde af unge Arya Stark (Maisie Williams), efter at hun nu lever et liv som en blind tigger, der må stå model til daglige tæsk. HBO Nordic

Game of Thrones – sæson 6

Første afsnit i den nye sæson fortsætter seriens storladne stil, og starter opbygningen af et nyt korthus, der er lige så blodigt uretfærdigt som det gamle.

Af Nicki Bruun

”Er Jon Snow virkelig død?” spurgte alverdens Game of Thrones-fans efter femte sæsons sidste billede, hvor den højtelskede lord commander ligger blødende i sneen efter mytteriet på Castle Black.

Han ville idealistisk føre progressiv tolerance fra muren og ind i den reaktionære verden, og måtte derfor – selvfølgelig, fristes man til at sige – øjensynligt bøde med sit liv.

Sjette sæsons svar lyder: Selvfølgelig er han død! Så I, hvor mange sværd han fik jaget i kroppen?

Den hæderlige Ser Davos siger endda ordene ”Jon Snow er død”, men bemærker også lige efter, at den netop ankomne røde troldkvinde Melisandre kan eksekvere mere mellem himmel og jord.

Spørgsmålet er derfor ikke så meget, om Jon Snow er død, men nærmere, om han bevarer den tilstand.

Mens serien frustrerende – og spændingsopbyggende – trækker dette spørgsmål ud i første afsnit, får vi svar på de fleste af det resterende enorme persongalleris foreløbige skæbner.

Fra kongerigets nordligste mur bevæger historien sig nemlig lidt sydpå til Winterfell, hvor stakkels Sansa Stark er undsluppet fra sin vordende ægtemand/nuværende kidnapper Ramsay Bolton med hans slave Theon Greyjoy. At Ramsay bestemt ikke er romantiker, får vi igen slået fast, da han om liget af sin egentlige kærlighed Myranda siger: ”Hun er stadig godt kød – giv hende til hundene.”

Flugten leder videre til en af de ting, Game of Thrones gør særdeles godt: At parre det vildtvoksende cast i mere eller mindre umage konstellationer. Denne gang forenes Sansa omsider med kvinderidderen Brienne, og man håber inderligt, at den lille due endelig kan få lidt fred i en blodig verden.

Længere sydpå i hovedstaden King’s Landing er fred det sidste, der er på programmet. Her vender den detroniserede og enarmede eksridder Jaime Lannister (vores egen Nikolaj Coster-Waldau) hjem fra Dorne med sin søster/elskerinde Cerseis døde datter Myrcella.

Lige så ondskabsfuld som enkedronning Cersei har været i tidligere sæsoner, lige så hjerteskærende er det at se hendes verden bryde sammen igen i Headeys udtryksfulde ansigt – denne gang med tabet af et barn, der intet ondt nogensinde har gjort. Det er i sandhed en uretfærdig verden, hvor en tidlig død næsten er at foretrække, for som Jaime siger: ”Ingen kan gøre hende fortræd længere.”

Det har altid været både den største styrke og svaghed i Game of Thrones, at universet er så omfattende. Det har givet serien energi at suse rundt på må og få i Westeros, men har samtidig skabt forvirring, for bare at huske alle hovedpersonernes navne er svært.

Det betyder også, at forfatterne til tider har måttet lade deres karakterer sige knap så mundrette replikker for at sikre, at publikum kan følge med.

Denne gang rammer det to af seriens ellers mest underholdende figurer: den lille, men intelligente Tyrion Lannister og den snu Varys, hvis visdom kommer sig af at mangle det vedhæng, der normalt hænger mellem mænds ben.

I en gumpetungt klodset dialog går de og snakker med hinanden om, hvad der er sket i Meereen, siden den retmæssige dronning Daenerys fløj væk på sin drage i sidste sæson – hvilket de jo begge ved i forvejen. Den slags er frustrerende snak fra normalt meget vittige karakterer.

Imens er netop dragemoren på ny blevet taget til fange af dothrakierne. Seriens univers er tætbefolket af stærke kvinder, men hendes forelskede tjener Jorah Mormont siger det bedst: ”Man kan ikke undslippe mænd som os.”

Endelig møder vi også unge Arya Stark, hvis skæbne kun er blevet mere krank. Hun lever nu som blind tigger i Braavos, men bliver stadig dagligt testet og tæsket af De Ansigtsløse Mænd, hvis dødsensfarlige gruppe hun håber at blive del af.

Kan hendes forestående kamp gøres til symbol på denne sæson af Game of Thrones, hvor bogforlægget ikke længere er foran serien, går vi en vanligt blodig og uretfærdig tid i møde.

Titel:
Game of Thrones
Sæson 6

Land:
USA 

År:
2016

Serieskabere:
David Benioff, D.B. Weiss 

Medvirkende:
Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Kit Harington, Carice van Houten, Sophie Turner, Maisie Williams 

Spilletid:
Ti afsnit af cirka 60 minutter 

Anmeldelse:
Et afsnit

Premiere:
24. april 2016 på HBO Nordic

Relevante artikler

Tv-anmeldelse
18. juni 2014
Game of Thrones – hele sæson 4

Game of Thrones – hele sæson 4

Dvd-anmeldelse
14. mar. 2014
Game of Thrones – sæson 3

Game of Thrones – sæson 3

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten