Biografanmeldelse
23. jan. 2025
Frøet fra det hellige figentræ

Advokaten Iman (Missagh Zareh) bliver forfremmet til statsefterforsker i det strængt religiøse Iran, så nu må hustruen Najmeh (Soheila Golestani) og deres døtre ikke sætte en fod forkert. 

Foto | Run Way Pictures

Frøet fra det hellige figentræ

Eksilerede Mohammad Rasoulof bringer iranske kvinders kamp for ligestilling tilbage i søgelyset med et fængslende drama båret af stort mod.

Af Jo-Ann Titmarsh

Den flygtede iranske instruktør Mohammad Rasoulof følger op på sin stærkt regimekritiske antologifilm Der findes ingen ondskab med en endnu mere vovet, potentielt livsfarlig film, som udstiller præstestyrets brutale misogyni og vold mod sin egen befolkning.

Instruktøren blev i april dømt til otte års fængsel, piskeslag og konfiskering af sin ejendom. Han valgte at flygte tidsnok til at præsentere filmen på årets Cannes-festival. Det kan være svært at forholde sig objektivt til et værk med så meget på spil, både politisk og personligt.

Frøet fra det hellige figentræ er heldigvis ikke bare en vigtig, men også en fremragende film, som da også er blevet Oscar-nomineret til prisen for bedste internationale film.

Advokaten Iman (Missagh Zareh) står over for en vigtig forfremmelse til statsefterforsker. Han er en dedikeret ægtemand og far, der nu står blot ét trin under dommerne i det revolutionære retssystem.

Forfremmelsen betyder højere løn og en bedre lejlighed i Teheran, men som han indskærper over for sin kone Najmeh (Soheila Golestani), betyder hans nye stilling også, at familien ikke kan sætte en fod forkert, fordi hans overordnede vil slå hårdt ned på ethvert fejltrin.

Mens Iman haler sin familie op ad den sociale rangstige, vænner Najmeh sig til tanken om, hvad deres nye liv har at byde hende og døtrene Rezvan (Mahsa Rostami) og Sana (Setareh Maleki). Iman tager nemlig også noget andet med hjem fra kontoret: en pistol til selvforsvar.

Med Tjekhov i baghovedet forventer vi, at nogen før eller siden vil affyre den, men selv inden da bliver våbnet handlingens omdrejningspunkt. Det symboliserer både Imans nyfundne magt og hans uventede sårbarhed.

Da den en dag forsvinder, får det hans mistro og kvindehad til at spilkoge og ramme familien.

Iman bliver præstestyrets repræsentant: en undertrykkende, reaktionær patriark, der holder kvinder nede under påskud af at beskytte dem. Rasoulof viser på skrækindjagende vis, hvor hurtigt og nådesløst magthaverne kan vende sig mod dem, de burde tage vare på.

Denne parallel mellem det offentlige og private understreges med sigende, genkommende billeder. Som da Iman plukker sine øjenbryn, før Najmeh plukker glas og løshagl fra en ung kvindes ansigt, efter hun er blevet skudt under de voldsomme demonstrationer mod regeringen i 2022 med protestbevægelsen Kvinde, Liv, Frihed.

Filmens allermest modige greb er brugen af autentiske optagelser fra disse demonstrationer. Mobiloptagelserne er en af de få gange, handlingen bevæger sig væk fra hjemmet eller arbejdspladsen og ud på gaden. Her sår regeringens brutale reaktion mod demonstranterne splid i familien.

Mohammad Rasoulof har både skrevet og instrueret filmen, der kan inddeles i to: et gryende oprør i Teherans kvælende lejligheder og kontorer. Og et endeligt opgør i Imans hjemby uden for Teheran – en forladt landsby, som ligner en kulisse fra en spaghettiwestern.

Det er her, pistolen endelig får sin genkomst …

Frøet fra det hellige figentræ er ikke den mest diskrete film, der er sluppet ud over Irans landegrænser. Men det er et vigtigt værk og en fængslende fortælling båret af vrede og stort mod fra filmholdet.

Det er langt fra kun instruktøren, der har noget på spil: Soheila Golestani har også været fængslet og fået udstedt arbejdsforbud for at nægte at bære en hijab i offentligheden. Utallige sagesløse mennesker har fået præstestyrets vrede at føle.

Filmen er et vidnesbyrd, som fører iranske kvinders kamp for ligestilling tilbage i mediernes søgelys. Den minder os om, at deres modige protestmarch, der var så inspirerende, og som kostede dem så dyrt, ikke må gå i glemmebogen.

Med denne episke, allegoriske fortælling leverer Mohammad Rasoulof et skrig fra hjertet. Og en bøn om at gribe til handling.

Titel:
Frøet fra det hellige figentræ

Originaltitel:
Daneh anjir-e moghadas

Land:
Iran, Frankrig, Tyskland

År:
2024

Instruktør:
Mohammad Rasoulof

Manuskript:
Mohammad Rasoulof

Medvirkende:
Missagh Zareh, Soheila Golestani, Mahsa Rostami, Setareh Maleki

Spilletid:
168 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
6. februar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
25. sep. 2021
Der findes ingen ondskab

Der findes ingen ondskab

Nyhed
10. mar. 2020
Filmbranchen forsvarer dømt prisvinder

Filmbranchen forsvarer dømt prisvinder

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
30. nov. 2025
The Smashing Machine

The Smashing Machine

Biografanmeldelse
24. nov. 2025
Alpha

Alpha

Biografanmeldelse
30. okt. 2025
Diamanti

Diamanti

Biografanmeldelse
04. apr. 2025
Vi har stadig i morgen

Vi har stadig i morgen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten