Tv-anmeldelse
14. juli 2019
Forsvindingsnummeret & Kaptajnens skygge
Cykelrytteren Matti Breschel er i fokus i Daniel Denciks Forsvindingsnummeret, hvor den cykelglade instruktør går tæt på stortalentet, der gled ud af sportens elite. Foto | Haslund Dencik Entertainment

Forsvindingsnummeret & Kaptajnens skygge

I ånden fra Jørgen Leths cykelfilmklassikere har Daniel Dencik skabt to poetiske film om Matti Breschel og Christopher Juul-Jensen, der vises på hviledagene i årets Tour de France.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det er svært ikke at se Daniel Dencik som en ny generations Jørgen Leth, når man ser hans to nye korte dokumentarer om cykling. 

Der er åbenlyse ligheder mellem Dencik og Leth. De er begge forfattere, filmskabere og glødende beundrere af cykelsporten.

Og de formår begge at forene de tre elementer i filmiske udforskninger af cykelsportens poesi. 

I 2012 portrætterede Dencik dragende den danske enkeltstartsspecialist Rasmus Quaade i den æstetisk gennemførte Moon Rider – udgivet på Ekko-dvd #26 – og nu har han begået to korte portrætter af to af Danmarks pt. bedste cykelryttere, som TV 2 viser på Tour de Frances hviledage. 

Forsvindingsnummeret handler om Matti Breschels karrieremæssige efterår, mens Christopher Juul-Jensen i Kaptajnens skygge reflekterer over hjælperytterens rolle. 

Begge film har en Leth’sk poesi og respektfuld melankoli over sig. Og da Leth oven i købet medvirker i Kaptajnens skygge, synes koblingen mellem den gamle cykelkommentator og Dencik snublende oplagt. 

Styrken ved både Forsvindingsnummeret og Kaptajnens skygge er deres evne til at hæve cykelsporten fra det banalt sportslige til det universelle og menneskeligt genkendelige. 

Matti Breschel, der har vundet både sølv- og bronzemedalje til VM i landevejscykling, taler i sin film om at forsvinde ud i glemslen, når karrieren snart slutter. Breschel har formentlig toppet som cykelrytter, så han er ved at vænne sig til livet efter cykling. En ny livsfase begynder. 

Forsvindingsnummeret kommer ind på Belgien som cykelland og familielivet som professionel sportsmand. ”Det er sommetider som at bo med en psykopat,” som Breschels kone ironisk fortæller om livet med en cykelrytter, der kræver ubetinget dedikation.

Store dele af begge filmbestår af grå og kornede billeder, ofte i slowmotion, der giver et drømmende udtryk. Så når Matti Breschel kører det legendariske brostensløb Paris-Roubaix, er det ved første øjekast svært at se, om det er årgang 2018 eller 1968. 

På den måde understreger Dencik, at cykelsporten er tidløs såvel som fuld af historie. 

Samtidig er Dencik glad for at fremhæve et særligt element i de grå billeder ved hjælp af farver. Når et gråt cykelfelt passerer, er Breschel for eksempel farvelagt i sit farvestrålende holdtøj. 

De to film ligner hinanden, hvad angår stil og indhold, men Kaptajnens skygge er nok et nøk bedre. 

Christopher Juul-Jensen, der regnes for en af feltets bedste hjælperyttere, er en gave af en personlighed for en cykeldokumentar. Han er en bomstærk slider, men også en tænkende sportsmand, der læser litteratur og skriver digte i sin fritid. 

Juul-Jensen læser selv udvalgte digte op i filmen – oven i købet foran Jørgen Leth, der jo også selv har skrevet sportsdigte. Leth er begejstret, og det forstår man godt. 

Christopher Juul-Jensens refleksioner er interessante og nuancerede. Han får sin løn for at tabe, som han fortæller. Hjælperytterens rolle er noget helt særligt. Han er en slags feltets butler, der lever af at servicere og ofre sig for holdets store stjerner. 

Det leder ud i en tankevækkende overvejelse om det alment menneskelige i at hjælpe. 

I 2017 skrev Daniel Dencik bogen Sportshjerte, der består af små essays om cykelsporten. Heri optræder også både Breschel og Juul-Jensen, og det giver derfor god mening at se Forsvindings-nummeret og Kaptajnens skygge som en filmisk forlængelse af Denciks bog. 

Han optræder selv i interviewerens rolle i de to film. 

De to film kunne dog godt have brugt noget mere stringens og et klarere fokus. Undervejs har de lidt for meget karakter af en sludder for en sladder. 

Det ændrer dog ikke på, at alle cykelfans bør se Forsvindingsnummeret og Kaptajnens skygges, når de vises på TV 2 under årets Tour de France. Men også dem, der ikke umiddelbart er fascineret af lycramænd og carboncykler, kan finde gods i Daniel Denciks portrætter af Matti Breschel og Christopher Juul-Jensen.

Titel:
Kaptajnens skygge

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Daniel Dencik

Medvirkende:
Christopher Juul Jensen

Spilletid:
30 minutter

Premiere:
22. juli på TV 2 og TV 2 Play

Titel:
Forsvindingsnummeret

Land:
Danmark

År:
2019

Instruktør:
Daniel Dencik

Medvirkende:
Matti Breschel

Spilletid:
30 minutter

Premiere:
16. juli på TV 2 og TV 2 Play

Relevante artikler

Interview
02. apr. 2014
Daniel Dencik vinder Nordisk Film Prisen

Daniel Dencik vinder Nordisk Film Prisen

Dvd-anmeldelse
21. dec. 2012
Moon Rider

Moon Rider

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten