Biografanmeldelse
26. nov. 2014
Force Majeure
Sådan ser den svenske kernefamilie ud, før katastrofen rammer i Force Majeure. Men allerede på familiefotoet synes facaden at være faretruende glanspoleret. Foto | Fredrik Wenzel

Force Majeure

Er man en rigtig mand, hvis man redder sig selv og efterlader kone og børn til at dø i en lavine? Det spørgsmål tager en svensk filmmester op i sin bedste – og sjoveste – film til dato.

Af Lee Marshall

Den perfekte familie: en mandlig forælder, en kvindelig forælder, et drengebarn og et pigebarn. Mor og far er unge, smukke og tilsyneladende stadig forelskede. Børnene er kvikke og livlige, men velopdragne.

Hvis man har set nogle af Ruben Östlunds tidligere film, vil denne svenske familie taget ud af en Ikea-reklame uden tvivl få advarselsklokkerne til at bimle.

Manuskriptforfatteren og instruktøren Östlund er et fascinerende eksempel på filmskaberen som adfærdspsykolog: Hans seneste film De ufrivillige og Play er halvt fiktive dramaer, halvt socio-psykologiske eksperimenter, som er omhyggeligt planlagt og tålmodigt observeret.

Force Majeure er ikke anderledes. Men efter at have tacklet temaer som gruppepres, konformitet og samfundets modvilje mod at involvere sig vender Östlund sig her mod et mere primalt instinkt: selvopholdelsesdrift. Og det gør han i hans mest tilfredsstillende og modne værk til dato.

Force Majeure er et vidunderligt stilfuldt drama, der efterhånden åbenbarer sig som en sorthumoristisk, menneskelig komedie og et hvast studie af ægteskabet.

Først synes alt rosenrødt. Hele familien er begejstret under en uges skiferie i de franske alper.

Men man fornemmer hurtigt små spændinger. Tomas (Johannes Kuhnke) har arbejdet som en gal, og konen Ebba (Lisa Loven Kongsli) fortæller en bekendt på hotellet, at han endelig ”har fem dage til at fokusere på sin familie”.

Som så ofte i Östlunds film siger den henkastede replik mere end som så – den afslører en begravet afsky hos Ebba og et vist pres på Tomas. Et poseret, over-perfekt familiefoto, som tages af skistedets fotograf, forstærker fornemmelsen af, at familien møder omverdenen med en airbrush-overflade.

Så er der nok mere sandhed i et smukt totalbillede af familien, da de svinger sig ned ad en bred løjpe i samme retning, men ad forskellige baner. Sporene i sneen bliver til en DNA-spiral – en påmindelse om genetiske begrænsninger midt i den tilsyneladende frihed.

Da dramaet indtræffer, er det ikke en stor katastrofe. Men det bliver det. Det sker i en uklippet scene med fast kamera, som er et kompositorisk mesterværk.

Da familien spiser på en restaurant-terrasse, ruller en angiveligt kontrolleret lavine ned ad bjerget overfor. Den vokser og vokser, og pludselig ser det ud, som om den vil sluge terrassen. Panikken bryder ud, og midt i kaosset redder Tomas sin Iphone, løber for livet og lader Ebba og børnene kæmpe for deres egen overlevelse.

Men den hvide sky viser sig kun at være sne-støv, som slynges op foran lavinen. Da frygten og sne-tågen har lagt sig, sætter alle sig tilrette foran deres borde.

Men intet er det samme mellem Ebba og Tomas. Hans instinktive valg om at redde sig selv før familien – og hans efterfølgende benægtelse af kujonhandlingen – åbner en dyb kløft mellem parret.

Hvad der følger, er en dramatisk koreografi rig på nuancer og smukt skuespil, hvor Ebbas pine og Tomas’ selvbedrag stilles til skue.

Det sker gennem millimeterpræcist kropssprog, rivaliserende tandbørstning og hviskende skænderier i gangen foran familiens hotelværelse. Sammentræf med venner og fremmede graver skellet mellem dem endnu dybere. Tomas holder sig krampagtigt til sin historie, mens Ebba for alvor begynder at overveje tilværelsen uden ham.

Og problematikken smitter, ikke bare til venneparret, men også til biografgængeren. Hvordan ville vi selv have reageret?

Sine steder bliver det til en hylemorsom komedie om menneskets fejl, mangler og bortforklaringer. Humoren står i skarp kontrast til de kolde, utilnærmelige bjergsider og maskineriet, der betjener dem.

Östlund startede sin karriere med at instruere ski-videoer. Og han portrætterer dette skisportssted som et truende monstrum med sin egen vilje, hvor fjernstyrede lavine-eksplosiver går af med dundrende brag, og sneplove brøler i natten uden synlige førere.

Stemningen løftes eminent, når det berømte tordenvejrs-motiv fra Vivaldis De fire årstider buldrer gennem den snedækkede dal. Brugen af klassisk musik er lige så beåndet, som når Kubrick lader sine rumskibe danse til Strauss’ Donau-vals.

Snigpremiere: Force Majeure

Onsdag 26. november kl. 21.30 i Grand Teatret.

Bestil billetter her.

Titel:
Force Majeure

Original titel:
Turist

Land:
Sverige, Frankrig, Norge

År:
2014

Instruktør:
Ruben Östlund

Manuskript:
Ruben Östlund

Medvirkende:
Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren, Vincent Wettergren

Spilletid:
118 min.

Premiere:
11. december 2014

Relevante artikler

Interview
02. dec. 2014
Her er lakmusprøven på dit parforhold

Her er lakmusprøven på dit parforhold

Nyhed
09. okt. 2012
Östlund vinder Nordisk Råds Filmpris

Östlund vinder Nordisk Råds Filmpris

Nyhed
08. sep. 2010
Q&A: Ruben Östlund

Q&A: Ruben Östlund

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
04. dec. 2025
Den nye bølge

Den nye bølge

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
I’m Still Here

I’m Still Here

Biografanmeldelse
27. okt. 2025
Bugonia

Bugonia

Biografanmeldelse
06. mar. 2025
Svære sandheder

Svære sandheder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten