Biografanmeldelse
03. nov. 2019
Flugten fra Østtyskland
Frygten lyser ud af øjnene på faren og sønnen, der i 1979 forsøger at flygte fra DDR, som filmen overbevisende genskaber med et væld af detaljer. Foto | Marco Nagel

Flugten fra Østtyskland

Tysk film beretter medrivende den autentiske historie om to familiers spektakulære forsøg på at flygte i en luftballon fra DDR’s rædselsregime.

Af Bo Tao Michaëlis

Den tyske komiker og lystspilinstruktør Michael Bully Herbig har skabt et på alle måder spektakulært og inciterende filmisk drama ud fra det autentiske, der udspillede sig over den stærkt militariserede grænse mellem Vest- og Østtyskland i 1979.

Her forsøgte familierne Strelzyk og Wetzel fra byen Pössneck i Thüringen at flygte over muren via luftballon.

Der er sat alle sejl til med detaljemættet rekonstruktion af det gamle DDR med grimme biler og bygninger. Familiernes flugtforberedelser er vel amerikanske i designet, men instruktøren husker at afbryde fart og tempo med tætte scener af familieliv i stille, ægteskabelige hverdage, ungdom på vej til at blive voksen, følsom og forelsket.

Mens man altså gedulgt bygger en luftballon ud af de forhåndenværende søm og stof købt her og der.

Historien er fortalt før i Night Crossing, Walt Disney-koncernens seriøse spillefilm, som på dansk hed Vi skal over i nat. Instruktøren var ingen ringere end Delbert Mann, der instruerede Marty og fik en Oscar.

Men den film kan ikke løbe fra at have karakter af propaganda, et samtidsstykke fra en kold krig, hvor DDR nok var ved at være faldefærdig, men kommunismen stadig syntes stærk.

Denne nyindspilning kommer måske sandheden nærmere, men har en rem af samme hud. Første time handler mest om det første mislykkede forsøg på en nat at svæve over til friheden samt familien Strelzyks gemytlige liv.

”Far til fire flygter fra DDR,” kunne den kaldes, og sådan set opstår filmens problem allerede her i første del.

For hvorfor flygte, når begge familier har et lille hus, godt arbejde og – bevares – en grim og larmende Wartburg som køretøj? Hvorfor egentlig kvitte dette idylliske biedermeierliv med nærvær og velfærd?

Det synes ikke af nok, at der er mangel på kaffe og at der skal lidt ulovligt fiksfakseri på antennen til, før man kan se amerikanske tv-serier.

Selv om det føles for fjernt fra familiens hverdag til at være en troværdig motivation, viser filmens glatte, krydsklippende indledning og montageteknik klart, at vi er i et umenneskeligt rædselsregime.

Blonde, ariske børn synger smukke fædrelandssange, mens folkepolitiet nedskyder flygtninge.

Historiens sataniske skurk – en oberstløjtnant, som spilles slebent af den altid seværdige Thomas Kretschmann – sætter klarest fingeren på DDR’s politiske paradoks: Tillid er godt, men kontrol bedre.

Her lægges bestemt ikke fingre imellem, når filmen viser den virkeliggjorte socialismes arbejderparadis som et sølle mangelsamfund. Et mistænksomhedens system, hvor stort set alle var Stasi-stikkere – fra børnehavelærerinden og butiksindehaveren til naboer og venner.

Da Disney drejede deres firkantede udgave, var der tale om en velment overdrivelse for at afsløre kommunismens terroristiske frihedsfornægtelse. Men i dag, 40 år senere?

Flugten fra Østtyskland er blevet en stor succes i Tyskland, men er også blevet angrebet for endnu engang at dæmonisere en fortid, som mange østtyskere stadig døjer med, dårligt hjulpet på vej af vestlig foragt for dem og deres ”Ostalgie”.

Som flere tyske kritikere har sagt det, findes det paradisiske Vesttyskland, som de to familier flygtede til, heller ikke. Det var allerede dengang mere drøm end virkelighed.

Mens mesterlige tyske film som Good Bye Lenin! og Værk uden skaber giver et nuanceret signalement af øst og vest, er Flugten fra Østtyskland et mere entydigt drama. Men ikke desto mindre – eller måske netop derfor – er den stærkt medrivende.

Titel:
Flugten fra Østtyskland

Originaltitel:
Ballon

Land:
Tyskland

År:
2018

Instruktør:
Michael Bully Herbig

Manuskript:
Kit Hopkins, Thilo Röscheisen, Michael Bully Herbig

Medvirkende:
Friedrich Mücke, Karoline Schuch, David Kross

Spilletid:
125 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
7. november

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. dec. 2025
Den gode stemning

Den gode stemning

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten