Serieanmeldelse
16. feb. 2017
Fleabag
Det er sjældent særligt kønt, men til gengæld både sjovt og sørgeligt, når Fleabag (Phoebe Waller-Bridge) render rundt i Londons gader og gør livet surt for sig selv og andre. Foto | Luke Varley

Fleabag

Den britiske pendant til Girls er lige så sjov og endnu mere hjerteskærende end sin amerikanske søsterserie.

Af Nicki Bruun

En hel togkupe sidder og skærer grimasser til tonerne af det elektroniske nummer Sail. Pludselig ser en ung kvinde direkte ind i kameraet og fortæller os: ”Jeg tror, min menstruation er på vej.”

Det er den samme skæve form for kønskomik, man også kan finde i Girls, men som her får et ekstra, surrealistisk lag.

Den unge kvinde i centrum hedder Fleabag. Vi er fanget i hendes forvirrede hoved, når hun som en engelsk udgave af Hannah Horvath lever sit liv med mande- og familieproblemer i London.

Hendes navn betyder på britisk en beskidt eller usoigneret person, og det er netop, hvad Fleabag (Phoebe Waller-Bridge) er. Men hygiejnen er det mindste problem, for hendes indre er et snavset rod.

Boo (Jenny Rainsford), Fleabags bedste og eneste ven, har for ganske nylig begået selvmord. Det var højst sandsynligt mere en desperat beslutning end et egentligt dødsønske.

I små flashbacks ser vi, hvordan de to noget specielle kvinder havde et ganske særligt forhold med en hård tone, som bedstevenner vil nikke genkendende til.

”Jeg har aldrig været særligt glad for mit ansigt,” bekender Fleabag til Boo i et sårbart øjeblik.

”Hvorfor? Der er ikke noget i vejen med din næse,” svarer veninden drilsk med både latter og frustration til følge. Selv om de ikke deler mange scener, bliver kemien mellem de to kvinder levendegjort i de små, bitre halvsandheder.

Seriens andre kvindeportrætter er ikke mindre fascinerende.

Fleabags søster er med sit udadtil pæne familieliv og gode job en diametral modsætning. Men gennem subtile samtaler om den afdøde mor og fraværende far lærer vi hurtigt, at hun bærer på de samme dæmoner, som bare kommer anderledes til udtryk.

Fleabag er en co-produktion mellem britiske BBC og amerikanske Amazon. Og nu kan den endelig ses herhjemme gennem den nyåbnede Amazon-tjeneste Prime Video, hvor der i øvrigt ligger mange anbefalingsværdige serier.

Desværre er den fremragende Da Sharon mødte Rob – med den engelske titel Catastrophe – ikke blandt dem, men fans af den series sort-humoristiske univers vil uden tvivl også elske Fleabag.

Begge har det tørre, britiske glimt i øjet, der er knap så leflende, som amerikanske serier kan have tendens til. Man føler ikke noget behov for at overfortælle eller dramatisere, og til gengæld fremstår karaktererne så meget desto mere menneskelige.

I sit underspillede blik på komplicerede relationer minder Fleabag selvfølgelig også om Girls, ikke mindst i forhold til sin unge ophavskvinde.

Ligesom Lena Dunham står Phoebe Waller-Bridge (bedst kendt som skuespiller i Broadchurch) både bag kameraet som serieskaber og foran i hovedrollen. Serien bygger på hendes eget teaterstykke af samme navn, men den er god til at udnytte styrken i den serielle fortælling.

De enkelte afsnit skifter dynamisk i tone mellem nærmest gyseragtige elementer og romantisk komedie i den fjollede tradition fra eksempelvis Bridget Jones-filmene. Og grebet med at lade hovedpersonen tale direkte til publikum skaber både nærvær og identifikation.

Det har også samme komiske effekt, som når medarbejderne himler med øjnene over chefen i The Office. Forskellen er, at Fleabags sortsyn på tilværelsen stikker dybere. Hvilket beviser, at den bedste komik ofte udspringer af dyster tragedie.

Titel:
Fleabag – sæson 1

Land:
England

År:
2016

Serieskaber:
Phoebe Waller-Bridge

Medvirkende:
Phoebe Waller-Bridge, Sian Clifford, Jenny Rainsford, Brett Gelman, Hugh Skinner

Spilletid:
Seks afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
10. februar på Amazon Prime Video

Relevante artikler

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten