Biografanmeldelse
03. feb. 2016
Fifty Shades of Black
Marlon Wayne (i midten) spiller rollen som rig forretningsmand i Fifty Shades of Black, der er en komisk parodi på den erotiske romance Fifty Shades of Grey. Foto | Scott Everett White

Fifty Shades of Black

Fifty Shades of Black vil genne fortælle os noget om race og kønsroller, men det drukner i pik, patter og billige grin.

Af Mikka Tecza

Spoof-filmen, der parodierer et værk eller en genre, er undervurderet og ofte udskældt genre. En god spoof-film er ikke bare en ondsindet pastiche. Den udnytter genreforventninger, stereotyper og popkulturelle fællesreferencer til både at skabe komiske øjeblikke og lange stikpiller til publikum såvel som samfund.

Engang var Marlon Wayans kongen af spoof. Det var i de glade nullere, der bragte os Scary Movie-franchisen og en række andre forglemmeligheder. Nu har han altså kastet sig over bondage-eventyret Fifty Shades of Grey. En film, man ellers skulle mene, var fjollet nok i sig selv.

Det er et år siden, første del af den erotiske saga havde premiere i danske biografer, og med verdenspressens frydefuldt skamløse dækning af stort set alle aspekter af fænomenet, kan man spørge sig selv, om parodien i virkeligheden ikke er lidt sent på den? Har vi ikke efterhånden tærsket den hest ihjel?

Fifty Shades of Black overbeviser i hvert fald ikke om det modsatte. Filmen holder sig nogenlunde til originalen, og har man set forlægget, vil man sandsynligvis finde en vis tilfredsstillelse i at se nogle af de mere absurde scener og usandsynligheder nådesløst udstillet.

Wayans-navnet er garant for pik og patter, bræk og lort, falde på halen og få hovedet i klemme i elevatordøren-humor, og fra første sekund skydes der med spredehagl mod alt fra R&B-sangeren The Weeknd, promiskuøse white trash-piger, rige hvide, der adopterer underprivilegerede, farvede børn og gudhjælpemig både Whiplash og Magic Mike i et par ærligt talt lidt forældede referencer, der igen giver følelsen af, at parodien er minimum et halvt år for sent på den.

Der er et par grin imellem og et par halvgode scener, som sagtens ville kunne gå an i Saturday Night Live. Som når den mystiske, ældre kvinde i Christian Blacks fortid viser sig at være mindre Mrs. Robinson og mere J.K. Simmons i bedstemorklæder, komplet med lussinger og frådende ond verbal nedgørelse.

Men et sted mellem alle de kunstige kønsdele og den overgearede mimik lader Fifty Shades of Black faktisk også til at have noget på hjerte. Stærkest står filmen, når den forsøger at vende forlæggets hyper-heteronormative kønsroller på hovedet. Den uskyldige collegepige Ana Steele/Hannah Steale (Kali Hawk) genfortolkes som en sassy black woman, mens Wayans med total mangel på forfængelighed piller Christian Blacks selvhøjtidelige fantasimonster fra hinanden.

Bevares, man kan indvende, at filmen med sit budskab om, at en stærk, sort kvinde aldrig finder sig i dét pis, blot erstatter en kliché med en anden, men beslutningen om at give magten tilbage til den underdanige Ana/Hannah er ikke desto mindre forfriskende. Samtidig er filmen heller ikke bange for at give referencer til den amerikanske slavehistorie og de utallige Oscar-kandidater om samme emne.

Netop Oscar har just afstedkommet endnu en heftig debat om race i Hollywood. Det havde man næppe forudset, da man påbegyndte denne genindspilning af en kridhvid blockbuster med afroamerikanske skuespillere i hovedrollerne, men timingen er ikke desto mindre upåklagelig. Det er bare en skam, at man ikke stoler nok på sit publikum til for alvor at tage fat, hvor det gør ondt.

Problemet er, at filmen ikke rigtigt ved, hvad den vil. Samfundssatiren ulmer under overfladen, men kun i enkelte glimt, før vi er tilbage ved den programsatte, trygge lagkagekomik, som vi efterhånden har set tusind gange før.

Selv om nogle af forsøgene på at twiste vores fordomme om race og køn fungerer, falder andre tungt til jorden. Enten fordi de er for letkøbte, eller fordi de ikke går langt nok. Særligt kan man ærgre sig over, at Jane Seymours rolle som den racistiske adoptivmor, bevæbnet med strømpistol og passiv-aggressive svinere, aldrig rigtigt bliver problematiseret på samme måde som magtforholdet mellem vores to hovedpersoner.

Navn: 
Fifty Shades of Black

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Michael Tiddes

Manuskript: 
Marlon Wayans, Rick Alvarez

Medvirkende: 
Marlon Wayans, Kali Hawk, Fred Willard

Spilletid:
92 min.

Aldersgrænse: 
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
4. februar 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. feb. 2017
Alle for tre

Alle for tre

Serieanmeldelse
18. dec. 2016
Skam – sæson 3

Skam – sæson 3

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten