Biografanmeldelse
06. nov. 2013
The Fifth Estate
Den nye stjerne Benedict Cumberbatch, der slog igennem i tv-serien Sherlock, spiller troværdigt Julian Assange i en middelmådig film. Foto | Tobias A. Schliessler

The Fifth Estate

Julian Assange skildres i uambitiøs spændingsfilm, der i modsætning til den gådefulde WikiLeaks-leder hurtigt vil blive glemt.

Af Jacob Ludvigsen

Der er tre ting, der afslører en thriller som gennemsnitlig på linje med Horsens’ fodboldhold og leverpostej på rugbrød:

1. En plakat delt op i to-tre separate billeder, der med kolde farver og målrettede ansigtsudtryk skal give indtryk af spænding og højt tempo.

2. En lydside konstant pumpende af upersonlige elektro-rytmer.

3. En dialog, der indimellem foregår på engelsk med udenlandsk accent, for eksempel tysk, selvom det er tyskere, der snakker med hinanden, tilmed i Tyskland.

The Fifth Estate kan sætte flueben ved alle tre felter, og det er mere end gennemsnitligt ærgerligt, fordi dens udgangspunkt på så mange måder hæver sig over gennemsnittet.

Det er nemlig den første fiktionsfilm, der går i kødet på websitet WikiLeaks og de opsigtsvækkende skandaler, der fulgte i dens kølvand. Alt sammen forårsaget af én person, der med sin blanding af storsnudet arrogance og kompromisløs idealisme er gådefuldt fascinerende: Australske Julian Assange.

Julian Assange inkarnerer en vigtig del af vores nyere, digitale mediehistorie: informationens frie tilgængelighed og nørderne som en ny magtelite.

Men hvis man havde sat næsen op efter en moderne pendant til Citizen Kane, der gjorde bladkongen William Randolph Hearst til inkarnationen af massemediernes tidsalder, bliver man slemt skuffet.

The Fifth Estate er ikke Assanges historie og ikke en film, han for alvor vil føle sig ramt af på samme måde, som Hearst blev det af Orsons Welles’ mesterværk.

Filmen bygger primært på Assanges tidligere makker, tyskeren Daniel Domscheit-Bergs bog, Inside WikiLeaks: My Time with Julian Assange at the World’s Most Dangerous Website, der blandt andet beskriver, hvordan Assange bliver mere og mere kynisk og utilnærmelig, mens Domscheit-Berg selv rider moralens høje hest.

Filmen er da også fortalt primært fra Domscheit-Bergs perspektiv. Fra hans første møde med Assange under en konference for computernørder og frem mod WikiLeaks’ helt store gennembrud, lækken af videoen Collateral Murder, der viser, hvordan amerikanske soldater brutalt nedskyder civile Reuters-reportere i Irak.

Domscheit-Berg er en almindelig, sympatisk it-nørd, der bliver draget af den idealisme og de visioner, der vælter ud af munden på den hovne og socialt akavede Assange. Australieren har for længst grundlagt WikiLeaks, da de mødes, og han er det ustoppelige kraftcentrum, der får tingene til at ske.

Filmen er ikke et karaktermord på Assange, og den viser mennesket bag manden med flashbacks og referencer til hans hårde barndom (hans mor blev kæreste med et psykopatisk kultmedlem), godt tilvejebragt af Benedict Cumberbatch særegne dobbeltspil af kulde og charme.

Alligevel udvikler filmen – instrueret af Bill Condon (Dreamgirls, Twilight) – sig mere og mere til et banaliserende portræt af Assange. WikiLeaks-lederen beskrives som en forfængelig egocentriker, der svigter sine meget mere hjertelige medsammensvorne og skånselsløst lader hånt om konsekvenserne af de læk, han baner vejen for.

Hans overdrivelser af, hvor mange frivillige organisationen har, er noget af det, der betones kraftigt (flot formidlet i filmens centrale, vellykkede visuelle metafor for det digitale fællesskab, et uendeligt stort kontorlandskab). Men man må nødvendigvis spørge, om det ikke er Domscheit-Berg og de øvrige i flokken, der overvurderer deres betydning. Uden Assange – allerede fra barnsben genial hacker – intet WikiLeaks.

Det er et velkendt filmtrick at belyse store personligheder gennem øjnene på mere ordinære sjæle i deres nærhed (The Last King of Scotland, My Week with Marilyn, Hyde Park on Hudson, for at nævne et par af de nyere).

Men her virker perspektivet forvredet.

Assange er stadig mod slutningen af filmen en gåde, og historien udfolder sig med en meget ydre beskrivelse af begivenhederne gennem en længere række sidespor – hvordan den amerikanske regerings sikkerhedsrådgivere reagerer på WikiLeaks, hvordan Domscheit-Bergs kæreste skrider, og hvordan kontakten til The Guardian, der samarbejdede med WikiLeaks om de lækkede militærdokumenter fra Bradley Manning, kom i stand.

Men der er ikke en samlet tråd i fortællingen, og selvom filmen bruger en masse kræfter på at tale om WikiLeaks og Assanges’ betydning, kommer den alligevel til at negligere den. Nemlig ved at gøre den til brikker i en spændings-metervare, der lige så godt kunne have handlet om alt muligt andet.

I det kommende nummer af Ekko (på gaden 13. november) kan man læse et stort essay af Henrik Føhns, der selv har mødt Assange flere gange, samt interview med Benedict Cumberbatch.

Land:
USA / Belgien

År:
2013

Instruktør:
Bill Condon

Manuskript:
Josh Singer

Medvirkende:
Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl

Spilletid:
128 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
7. november

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
01. jan. 2014
Arvingerne

Arvingerne

Biografanmeldelse
04. dec. 2013
Oldboy

Oldboy

Biografanmeldelse
24. juli 2013
3096 dage

3096 dage

Tv-anmeldelse
09. apr. 2013
Hannibal

Hannibal

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten