Serieanmeldelse
05. mar. 2024
Feud: Capote vs. The Swans

Tom Hollander spiller den berømte forfatter Truman Capote med irriterende arrogance, håndled mere end løse og et sprog med læspende vokaler.

Foto | Ryan Murphy Productions

Feud: Capote vs. The Swans

Raffineret og flot iscenesat serie om den amerikanske forfatter Truman Capote, der ville hudflette overklassen, men selv endte på forgængelighedens kirkegård.

Af Bo Tao Michaëlis

Forfatteren Truman Capote blev berømt som et vidunderbarn inden for amerikansk litteratur.

I en alder af blot 24 år i 1948 brød han igennem med sin første roman, Nye stemmer, nye steder, som handler om det svale liv i sydstaterne samt en ung mands spirende homoseksualitet.

Så gik det slag i slag med berømmelsen.

Capote blev en stjerne i New Yorks society, både som sædeskildrer og salonløve. Efter succeser såsom romanen Holly (1958), nok mest kendt i dag som filmatiseringen med Audrey Hepburn Breakfast at Tiffany’s, og hans true crime-roman Med koldt blod (1966) fik Capote ambitioner om at blive sin nations svar på Marcel Proust.

Han ville skildre sin tids overklasse på samme måde som den franske forfatter. Et aristokratis elegiske svanesang strikket ind i sporet af en svunden tid.

Projektet skulle være romanen Besvarede bønner, som ikke blev færdig i forfatterens levetid. Capote dør af druk i 1984, 60 år gammel. Undervejs udkommer fragmenter af romanen i magasinform, hvor han i meget lidt skjult form hudfletter sin omgangskreds af overklassekvinder, deres ægteskabelige dobbeltmoral, elegante etikette og dekadente dekorum.

De følte sig forrådt og forkastede Capote som en del af det gode selskab. Forfatterens svaner fordrev ham ud af High Society.

Det er i korte træk handlingen i Feud: Capote vs. The Swans. Historien om en fejde, som begynder i 1965 og eskalerer, indtil Truman Capote dør små tyve år senere i 1984.

Han kom sig aldrig over bruddet med denne klike af overklassekvinder, han ligesom Marcel Proust skulle bruge som byggeklodser til sit hovedværk, en sædeskildrende gobelin af tidernes skift og sædvaners flygtighed.

Men mon ikke amerikaneren mere var en begavet sladderhank og mindre en visuel kunstner som franskmanden? Mere et offer for at ville være på for enhver pris.

Proust trak sig ud af sit selskabsliv for at kunne gestalte det til kunst. Capote kunne ikke leve uden for det mondæne liv med højt til loftet, smukke mennesker og fri bar.

Feud: Capote vs. The Swans giver et kompliceret portræt af Capote. Britiske Tom Hollander spiller forfatteren med en irriterende arrogance, håndled mere end løse og et sprog med læspende vokaler. Hollander gør ham til en manieret og megaloman personlighed med en overgearet pendling mellem det melodramatiske, det morsomme og det vitterligt tragiske.

Omkring sig har Capote mondæne kvinder som går op i mode og manerer. Naomi Watts spiller hjerteveninden Babe Paley, som er den mest perfekte af alle disse friller med frisure støbt i hårspray, asfalteret makeup og kæderygende, indtil hun dør af lungekræft.

Diane Lane er slangen i paradis som Slim Keith, engang gift med instruktøren Howard Hawks. Hun er den slesk strategiske nedbryder af Capotes regimente, mens hun boller ved siden af med bedstevenindens ægtemand.

Demi Moore gestalter den stakkels Ann Woodward, som begik selvmord, efter Capote påstod, at hun havde myrdet sin mand. Så er der Chloë Sevigny som selskabsløvinden C. Z. Guest og Molly Ringwald som Joanne Carson, Capotes trofasteste veninde, som stod ved hans side til den allersidste sjus.

Alle er fremragende.

Første sæson af Feud drejede sig om det ligegyldige, men underholdende slagsmål mellem Joan Crawford og Betty Davis.

Her er der anderledes boller på suppen. Forfatteren, der er spionen inde i varmen, men kommer ud i kulden, når han skriver om det, han ser.

Det er fejende flot iscenesat med rapkæftede og raffinerede replikker og galant atmosfære af den glamour, der omgav New Yorks overklasse engang. Og tredje afsnit med Capotes famøse sort-hvide maskebal i 1966 er hele historien værd.

Kort sagt er Feud: Capote vs The Swans en dødsmesse for en kålhøgen Capote, som siden mere og mere pinligt patetisk forsøger at komme op på den gyldne hest i svanernes stald. Men forfængelighedens marked er også forgængelighedens kirkegård.

Titel:
Feud: Capote vs. The Swans

Sæson:
2

Land:
USA

År:
2024

Serieskaber:
Ryan Murphy, Jaffe Cohen, and Michael Zam

Instruktør:
Gus Van Sant, Jennifer Lynch, Max Winkler

Manuskript:
Jon Robin Baitz

Medvirkende:
Tom Hollander, Naomi Watts, Diane Lane, Chloë Sevigny, Calista Flockhart, Demi Moore, Molly Ringwald

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
7. februar på HBO Max

Relevante artikler

Serieanmeldelse
31. mar. 2017
Feud

Feud

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten