Biografanmeldelse
07. okt. 2019
Fat Front
Danske Helene er en af fire kropspositive, skandinaviske kvinder, som giver et indblik i deres liv som tyk i dokumentaren Fat Front. Foto | Hansen og Pedersen Film

Fat Front

Fire modige kvinder viser deres dejlige deller frem i en smuk og ærlig dokumentar, der gør op med mange fordomme om tykke.

Af Ida Rud

”Det var 46, du sagde, ik’?”

”Nej, jeg sagde XL eller XXL, hvis der er elastik i.”

Helene skal medvirke i en reklamefilm for Matas, og selv om hun har gjort sit bedste for, at stylisten har haft den nødvendige viden for at kunne skaffe tøj i hendes størrelse, så er der åbenbart gået noget galt i kommunikationen.

I hvert fald ender det med, at hun må trække i sit eget tøj, for stylisten har kun medbragt tøj fra normale butikker. Helene er tyk – det er derfor, hun er blevet hyret til denne kampagne – så hun kan sjældent passe gængs stangtøj.

Mens hun bakser med at påføre en rød læbestift i spejlet på en rød folkevogn, filmes der over skulderen på stillfotografen – og al Helenes besvær og ydmygelse er forgæves. For det eneste, man kan se på fotoet, er hendes læber. Så meget for, at butikskæden prøver at lukrere på den kropspositive tidsånd …

Helene er en ud af fire kvinder, der medvirker i Fat Front. Hun er dansk, Pauline er svensk, mens Marte og Wilde er fra Norge. De har det tilfælles, at de er tykke – og er kropspositive.

De har ikke noget imod at blive kaldt tykke. Det foretrækker de faktisk. De insisterer på, at tyk ikke er et skældsord, men et beskrivende ord som høj, lav og tynd.

Instruktørerne Louise Detlefsen og Louise Unmack Kjeldsen følger som fluer på væggen med i kvindernes op- og nedture. De personlige rejser sker især med afsæt i det sociale medie Instagram. Det er nemlig kun de norske kvinder, der støder ind i hinanden til forskellige aktivistiske arrangementer – som da de halvnøgne går gennem gaderne og protesterer imod, at tøjbutikkerne ikke laver tøj, de kan passe.

Instagram bliver nærmest en redningskrans for kvinderne, fordi de her ser andre tykke kvinder, der ikke er flove over sig selv. Tværtimod viser de sig frem, som de er – danser, griner, lever.

Hvis dem på Instagram kan, så kan de fire kvinder også!

Men Instagram er ikke den fordomsfri platform, som man måske umiddelbart skulle tro. Det må Helene sande, da hendes profil bliver lukket ned. Hun har delt billeder, som angiveligt har overtrådt tjenestens retningslinjer, men som med al tydelighed bunder i diskrimination af tykke, fordi tilsvarende slanke kvinder ikke bliver lukket ned for.

Alt hendes indhold er væk. Hun skal starte fra bunden for igen at opbygge det verdensomspændende netværk, hun havde.

Hun får sin profil igen. Men bortset fra, at hun forgæves forsøger at forklare sin familie, hvorfor det er katastrofalt for hendes aktivisme, følges der desværre ikke rigtigt op på hændelsen.

Der er flere gange, hvor man savner en opfølgning. Pauline bliver med sin tykke veninde Matilda interviewet af Sydsvenskan i forbindelse med et tøjloppemarked for tykke. Da journalisten fremturer med, at det er usundt at være tyk, siger Pauline, at det ved alle tykke.

Men det er ikke en sandhed, hvilket faktisk også står i pressematerialet til filmen. Her er der udtalelser fra flere professorer, som slår fast, at det ikke nødvendigvis er sundhedsskadeligt at være tyk.

Ærgerligt, at en dokumentar, der gør så meget godt for at gøre op med fordomme om tykke mennesker, fastholder en af de allermest træge af slagsen.

Ikke desto mindre er Fat Front en smuk, oplysende, ærlig og kærlig skildring af fire modige kvinders liv som tykke. Kvinderne giver et tiltrængt indblik ind i, hvordan det er at leve som tyk i et samfund, der ofte møder én med had.

Titel:
Fat Front

Land:
Danmark, Norge, Sverige

År:
2019

Instruktør:
Louise Detlefsen, Louise Unmack Kjeldsen

Spilletid:
88 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
10. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. maj 2018
Hjerter dame

Hjerter dame

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten