Biografanmeldelse
06. maj 2014
Fading Gigolo
Woody Allen spiller anti-ortodoks alfons for John Turturros aldrende gigolo. Og sammen gør de livet sødere for Brooklyns mest tilknappede, jødiske kvinder. Foto | JoJo Whilden

Fading Gigolo

John Turturro har samlet et suverænt cast i sin snurrige jøde-komedie. Selv spiller han mandeluder, mens Woody Allen for 117. gang spiller sig selv – og det gør han godt!

Af Bo Tao Michaëlis

Fioravante er en midaldrende blomsterhandler og single, som hænger ud med den noget ældre Murray, der just har afhændet sit antikvariat for dyre og sjældne bøger.

Begge mangler penge.

Men så spørger Murrays kvindelige hudlæge, om han kender en mand, som vil stille op til en erotisk trekant, en omgang ménage à trois? Selvfølgelig godt betalt. Fioravante melder sig tøvende og indleder et forhold til hudlægen som generalprøve på det senere menageri.

Samtidig har den jødiske Murray en veninde, Avigal, en ung jødisk enke, som er ensom med sit sorgarbejde og sine seks børn. Så var det ikke noget for hende at besøge Fioravante, som er kommet godt fra start i sin nye karriere som gigolo. Ja, faktisk har han gjort det til en habil levevej for sig selv og vennen, nu alfonsen, Murray.

Fading Gigolo er instrueret og skrevet af den altid seværdige kultskuespiller John Turturro (kendt fra film af brødrene Coen og Spike Lee), som også selv spiller den lidt mutte og indelukkede Fioravante.

Filmen foregår her og nu i New York, sågar i selveste Woody Allens del af storbyen. Han er da også selv med som den ældre ven Murray, altid klar med en kvik bemærkning og til at score nogle hurtige penge.

Kort sagt Woody Allen som Woody Allen.

Her er Allen på kollisionskurs med jødisk fundamentalisme, der spiller en stor rolle i historien. Mestendels udspiller løjerne sig i Brooklyn-kvarteret Williamsburg, metropolens jødiske bydel, som er afsondret i sin egen rettroende og etniske enklave. Her går mænd med proptrækkerkrøller og sort kalot, ærbare kvinder bærer paryk udendørs, og moderne fænomener fra den vantro kristne verden, såsom Robin Hood og The Godfather, er totalt ukendte størrelser.

Alligevel drager Avigal over til Brooklyn, hvor Fioravante, som nu mere avlsdyrisk kalder sig ”Virgil”, tager imod i sit hjem – til en omgang betalt kærlighed eller noget lignende.

Selvfølgelig bliver det til mere og andet end købesex, og selvfølgelig er der en jødisk mand, som er ved at gå til i mistanke og jalousi.

Det er sandelig lang tid siden, jeg har set en film, der var så godt castet.

Selv når Woody Allen for 117. gang spiller sig selv, leverer han lige præcis en passende dosis jødisk ironi over for den praktiserende, alvorsfulde jødiske ortodoksi. Mens Avigal er gennemført rørende smukt, underdrejet og bevægende gestaltet af franske Vanessa Paradis.

Som hudlægen spiller Sharon Stone også sig selv som sexet, klog og moden blondine med hang til det grænseoverskridende promiskuøse. Hun får selskab af en ligesindet latinamerikansk veninde, Sofia Vergara – hende, som i tv-serien Modern Family agerer den svulstigt barmfagre latino-mor med rapkæftet mund og en spansk accent federe end en overmoden avokado.

Bamsemanden Liev Schreiber er den bundsolide og enfoldige bejler, Avigals væbner og vagtmand, som skjult vogter hende i hedningeland med Fioravante og andet ikke-jødisk utøj.

Alle trasker de rundt i en slags moderne udgave af Hester Street, klassikeren fra 1975 om jødisk fundamentalisme på konfrontationskurs med amerikansk modernisme.

Men så galt går det slet ikke her. Det er et kammerspil med stille eksistenser, som mødes med dagligdagens trakasserier, men også kommer overens i et multietnisk New York og undviger de farligste fordomme om hinandens respektive kulturer.

De er forenet i den fælles tro på, at man ikke kan købe kærlighed – og i sidste og kærlige ende søger krage mage. Men samtidig er det ganske befriende, at der også er plads til den små-kyniske morale: ”Der kommer altid en sporvogn og en pige til.”

Fading Gigolo er en sprød bagatel, eller snarere en velbagt bagel, smurt med bittersød kærlighed og megen kosher.

Titel:
Fading Gigolo

Land:
USA

År:
2013

Instruktør:
John Turturro

Manuskript:
John Turturro

Medvirkende:
John Turturro, Woody Allen, Sharon Stone, Vanessa Paradis, Liev Schreiber, Sofia Vergara

Spilletid:
90 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
8. maj 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten