Streaminganmeldelse
16. mar. 2019
The Eyes of Orson Welles
Orson Welles er en af filmhistoriens store personligheder, der har stået bag en række mesterværker såvel som makværker. Her er han fotograferet i 1951, hvor han instruerede og spillede hovedrollen i Othello. Foto | Jane Bown

The Eyes of Orson Welles

Selv i et middelmådigt portræt, der som sit scoop viser efterladte tegninger og skitser, brænder Orson Welles’ stærke vision igennem.

Af Brian Petersen

Den britiske filmkritiker og instruktør Mark Cousins har begået en dokumentarfilm om Orson Welles. Han har tidligere stået bag Filmens fantastiske historie – en dokumentarserie i femten afsnit, der for nogle år siden blev vist på DR K.

Stilen er den samme i The Eyes of Orson Welles.

Dokumentaren er bygget op som et fanbrev til Welles, hvis geni Cousins blev blæst omkuld af, da han som ung så Politiets blinde øje:

”Du kastede et reb til mig, da jeg så den, Orson,” siger han direkte henvendt til sin hovedperson, der døde i 1985.

Orson Welles bliver opdateret på, hvad der siden er sket inden for teknologi, politik og kultur, ligesom Cousins funderer over, hvordan den på alle måder store filmmand mon ville have befundet sig i vores moderne medievirkelighed.

I den digitale tidsalder er film ikke længere bundet af tungt apparatur, ligesom det er blevet billigere at producere. Welles – der kæmpede med finansieringen til flere af sine film – ville have elsket det, mener Cousins. Allerede da han instruerede sin legendariske debutfilm Citizen Kane, drømte han og fotografen Gregg Toland om en tid, hvor der ikke var film i kameraet, men blot lys.

The Eyes of Orson Welles er et essayistisk, lyrisk portræt af Welles som filmkunstner og menneske gennem Cousins’ øjne. Udstyret med et videokamera følger han i Welles’ fodspor jorden rundt – til tonerne af Albinoni og Giazottos Adagio in G minor, som Welles gjorde berømt i Processen.

Cousins besøger Welles’ fødeby i staten Michigan og Chicago, hvor Welles som ung studerede kunst. Så Irland, hvor Welles fik sit gennembrud på Gate Theatre efter at have udgivet sig for at være en kendt Broadway-instruktør. Og New York, hvor han fornyede radiodramatik og teater. Og Marokko, Spanien og Paris, hvor Welles efter sit brud med Hollywood under vanskelige vilkår lavede sine sene kludetæppe-produktioner, der på grund af pengemangel ofte var sammensat af indstillinger optaget med års mellemrum.

I New York får Cousins – med Orson Welles’ datter Beatrices velsignelse – adgang til et lagerrum med Welles’ efterladte tegninger og skitser, og det er filmens virkelige scoop.

”Hvad er der i kassen, Orson,” spørger Cousins.

Det viser sig at være en guldgrube af portrætter og skitser, som Welles livet igennem tegnede til sine film og teaterprojekter – herunder flere urealiserede. Sammen med velvalgte filmcitater illustrerer de Orson Welles’ livsbane og karriere, men frem for alt en overlegen æstetisk sans for at skabe rum og forme lys til filmkunst.

”Vi kan føle dine pennestrøg, Orson,” konstaterer Cousins.

Det hele er bundet sammen af instruktørens fortællerstemme på tyk nordirsk dialekt. Hans affekterede talemåde og massive tilstedeværelse vil ikke være i alles smag.

Hvis Welles stråler som et fyrtårn i filmlandskabet, ligger Cousins højst og skvulper rundt et sted ude i brændingen for enden af det reb, Welles kastede ud til ham. Hans rejsebilleder fra nutiden ligner mest ligegyldig hjemmevideo af tilfældige indtryk og gadebilleder. Storladent er det ikke.

Især et fuglekadaver har bidt sig fast på min nethinde. Hvorfor, Mark?

Et begrænset antal fotografier af Orson Welles, som vi ser igen og igen, står stille, så man flere gange bliver helt i tvivl, om streamingen er gået i stå.

Og helt galt går det i de sidste tyve minutter, hvor vi præsenteres for Orson Welles’ svar til ”Dear Mark”. Hans stemme er imiteret af skuespilleren Jack Klaff, og det er desværre ikke nogen vellykket efterligning.

Men på en måde er det måske kun passende, at vi får et fragmenteret indtryk af Orson Welles. For sådan var især hans sene og mange ufuldendte film ofte. Sjældent helstøbte, i glimt geniale. Præcis som her, hvor hans stærke vision brænder igennem, selv i et middelmådigt portræt.

Titel:
The Eyes of Orson Welles

Land:
Storbritannien

År:
2018

Instruktør:
Mark Cousins

Medvirkende:
Mark Cousins, Orson Welles, Beatrice Welles

Spilletid:
110 minutter

Premiere:
18. marts på C More

Relevante artikler

Nyhed
12. apr. 2018
Film-strid rammer Orson Welles

Film-strid rammer Orson Welles

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
09. apr. 2019
The Twilight Zone

The Twilight Zone

Cph:Dox 2019
20. mar. 2019
The Panama Papers

The Panama Papers

Streaminganmeldelse
27. dec. 2018
Hal

Hal

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten