Biografanmeldelse
24. dec. 2014
Exodus
Christian Bale er mere sammenbidt og handlekraftig i den mytiske rolle som Moses end Charlton Heston i klassikeren De ti bud. Foto | Kerry Brown

Exodus

Ridley Scott tør problematisere den gammeltestamentlige Gud i sin Moses-fortælling, der er blandt hans bedste historiske film.

Af Bo Tao Michaëlis

Ridley Scott er af mange blevet kaldt for vor tids udgave af Casablancas gamle far, Michael Curtiz.

Scott er en art altmuligmand – en noget anonym instruktør, men immer handy og seværdig i alle filmgenrer. Han har glamourøs flair for flamboyante dekorationer, hvad enten vi befinder os i den sorte middelalder, i det moderne Texas eller i en fjern og monstrøs fremtid.

Scotts handlingsmættede og animerede udgave af jødernes eksodus fra Ægypten, Exodus, er med sine effekter, sit drive og sin effektive opsætning da også et overmåde flot og underholdende udstyrsstykke.

Selvom filmen varer to og en halv time, indeholder filmen ikke et eneste kedeligt øjeblik. Den er i mine øjne langt mere spændende fortalt og sat op end hans to tidligere historiske blockbustere: Robin Hood og Gladiator.

Exodus er historien fra Biblens anden Mosebog om Ramses og Moses, der ved det ægyptiske hof vokser op som fosterbrødre.

Det jødiske folk har da slavet for ægypterne i 400 år og under pres og pisk bygget de berømte antikke monumenter, pyramider, statuer, sfinkser og slotte.

Moses bliver konfronteret med, at han er af jødisk æt og kastes ud i ørkenen som landsforvist, men vender som bekendt tilbage for at befri sit folk fra Ægyptens åg.

Handlingen følger langt hen ad vejen Cecil B. DeMilles klassiker fra 1956, De ti bud. Men selvfølgelig er de ægyptiske plager med både krokodiller, frøer, bylder, fluer, græshopper og dødens engel langt mere spektakulært animeret end dengang. Især i 3D-versionen, hvor man bogstaveligt selv plages nede i salen.

Scotts Moses, spillet sammenbidt af Christian Bale, er langt mere handlekraftig end Charlton Heston i DeMilles bibelfilm, hvor han mestendels er en hvidhåret Moses med en mission.

Til gengæld er Joel Edgertons blege og skallede dengse af en Ramses alt for porøs og upræcis i sit spil – tusind sandkorn væk fra den dæmoniske og stolte Yul Brynners farao i den gamle udgave.

Den dansk-irakiske Dar Salim fungerer derimod udmærket som Ramses’ trofaste kommandant Khyan. Og Ben Kingsley er på hjemmebane som en jødisk Gandhi før vor tidsregning, alias overrabbineren Nun. I et birolle glimrer en anden Scott-stjerne, Sigourney Weaver, som Ramses sleske mor med sorte øjne og sinistre rænker. Bedst af alle er dog John Turturro som Ramses’ majestætiske far.

Ridley Scotts film er mere end en spektakulær billedbibel med et kristent budskab. Interessant nok tager han en dualistisk tematik op, der allerede kom frem i hans virtuose debutfilm Duellanterne (1977): det ambivalente skisma mellem fanatisme og individualisme.

Skal man arbejde indædt for en overordnet, abstrakt idé, eller skal man gribe det konkrete liv og stifte familie? I hans første film ekspliciteres dette i den langstrakte duel mellem en Napoleon-tilhænger og en pragmatisk lykkeridder.

I Scotts film skiftes der ofte fortegn i dette signifikante livsforløb. Fanatikeren får et menneskeligt ansigt, individualisten udvikler fanatisme. Nu og da bliver robotten menneskelig og mennesket mekanisk, for eksempel i Scotts to mesterværker, Alien – den 8. passager og Blade Runner.

Det sker også i Exodos.

Ramses bliver den ulykkelige familiefar, som formørkes endeligt af sønnens død under den første påske. Samtidig indser Moses med de ti bud på tavler under armen, at hans og jødernes Gud i skikkelse af et gådefuldt drengebarn er hævnende streng, uforsonlig på grænsen til det meningsløse og gammeltestamentlig straffende næsten uden nåde.

Desværre opløses denne pirrende problematik, når Moses genfinder tro, ro og trøst i kernefamilien. Men vejen dertil har bestemt ikke været en ørkesløs ørkenvandring.

Titel:
Exodus

Originaltitel:
Exodus: Gods and Kings

Land:
England, USA, Spanien

År:
2014

Instruktør:
Ridley Scott

Manuskript:
Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian

Medvirkende:
Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Ben Kingsley, Dar Salim

Spilletid:
150 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
25. december 2014

Relevante artikler

Biografanmeldelse
13. nov. 2013
The Counselor

The Counselor

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten