Biografanmeldelse
17. sep. 2015
Everest
Jason Clarke træder på billedet tydeligt frem i kampen mod naturens ubarmhjertige kræfter, men ellers kan det være svært at engagere sig i den forvirrende masse af flyverdragter i sneen. Foto | Jasin Boland

Everest

Selv om man flere gange sidder på kanten af stolen, formår Everest ikke at skabe indsigt i, hvorfor nogle mennesker risikerer liv og lemmer for at bestige verdens højeste bjerg.

Af Ida Rud

I 1996 omkom otte mennesker i en snestorm, da de forsøgte at bestige verdens højeste bjerg: Mount Everest.

Historien er blevet veldokumenteret af den mirakuløst overlevende Beck Weathers og journalisten Jon Krakauer, der har skrevet bestselleren Op i det blå.

Begge er med i en bjergbestigningsgruppe anført af Rob Hall (Jason Clarke), der er spydfører for en kommerciel bjergbestigningsturisme, som andre professionelle bjergbestigere hurtigt kopierer. I 1996 koster en tur med Halls Adventure Consultants ikke mindre end 65.000 dollars.

Hall er dog opsat på, at hans forretning skal vokse yderligere. Han skal nemlig være far, og derfor har han indvilliget i at tage den anerkendte journalist Jon Krakauer gratis med på turen. En lækker artikel kan skaffe flere kunder i butikken.

Filmen antyder, at Hall i desperation efter god omtale bliver uforsigtig, men det bliver aldrig uddybet. Det ville ellers have været oplagt, hvis han havde taget en diskussion med en af de konkurrerende bjergførere, Scott Fischer (Jake Gyllenhaal), som han indgår et samarbejde med.

Begge herrer er frustrerede over menneskemylderet på bjerget, som når der opstår kø ved en af de – uhyggeligt tynde – stålstiger, Hall og co. har lagt over bjergets afgrundsdybe kløfter.

Hall samler misbilligende lidt affald op i Base Camp, men mere bliver svineriet desværre ikke italesat, selv om bjerget i dag kaldes verdens højeste losseplads, fordi det flyder med skrald, lort og lig.

Lejrene er grå og beskidte, men det knejsende Everest er ufatteligt smukt med sin hvide tinde mod den blå himmel. Filmen byder på billeder, der vil få gisp til at lyde i biografsalen, når øjnene bliver udsat for de sugende iskløfter og svimlende højder.

Endnu stærkere er filmens lydside. For når de store storme rammer, rusker det i biografstolen på grund af styrken. Det er saftsuseme effektivt.

Selv om journalisten Krakauer direkte spørger sine medklatrere, hvorfor de bare må bestige dødsensfarlige Mount Everest, får man aldrig et tilfredsstillende svar.

”Fordi det er der,” svarer flokken i kor, hvilket er et berømt citat af George Mallory, der i 1920’erne var med på de første engelske ekspeditioner til Everest (det blev hans død, og hans lig blev først fundet i 1999).

Postbuddet Doug Hansen forklarer dog, at han gerne vil vise ungerne fra sin hjemby, at selv om man kommer fra triste kår, kan og skal man stadig drømme stort. Sødt, men alligevel ikke et overbevisende svar på, hvorfor bjergbestigere igen og igen udsætter sig for de pinsler, det er at bestige et bjerg som Mount Everest.

For det er ekstremt smertefuldt, og Hall forklarer sine deltagere, at når man kommer over de syv kilometer, begynder kroppen at dø.

Filmen fokuser på det følelsesmæssige, men det er svært at engagere sig i de forskellige personer, der er en homogen og forvirrende masse af flyverdragter i sneen.

Det skurrer også i hjertet, når nogle af dødsfaldene er direkte udramatiske, mens andre driver af snotfyldt patos.

Filmens drama kredser om konflikten mellem at følge sin sunde fornuft eller at give sig hen til sine følelser. Det sidste kan være fatalt på Mount Everest. Hvor kynisk det end lyder, kan det være svært at hidse sig op over filmens dødsfald, når folk udmærket er klar over, at de trods karabinhager, reb og guide sætter sig i overhængende livsfare.

Og når der afrundes med billeder af de afdøde og de efterladte enker og børn, bliver filmen ren følelsesporno.

Titel:
Everest

Land:
USA, England, Island

År:
2015

Instruktør:
Baltasar Kormákur

Manuskript:
William Nicholson, Simon Beaufoy

Medvirkende:
Jason Clarke, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, Emily Watson

Spilletid:
121 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
17. september 2015

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
01. nov. 2025
It: Welcome to Derry

It: Welcome to Derry

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten