Biografanmeldelse
11. mar. 2025
Englebørn

Mikkel (Micki Stoltt) trøster sin kæreste Freya (Agnes Born), hvis verden er ved at bryde sammen efter flere tragedier.

Foto | Marcel Zyskind

Englebørn

Sitrende psykologisk gyser bruger effektivt fokus på Danmarkshistoriens værste seriemorder til en fortælling om traumebearbejdelse og nutidens ondskab.

Af Nicki Bruun

Englebørn rammer med perfekt timing som en slags følgesvend til den Oscar-nominerede biografsucces Pigen med nålen.

Mens den anmelderroste film på opfindsom vis udfolder historien om Danmarkshistoriens værste seriemorder, Dagmar Overby og kaldet Englemagersken, bliver den skræmmende kvinde brugt mere subtilt, faktisk uden at blive nævnt, i Englebørn.

En forhistorisk barnemorder er tidligere beboer i det lejlighedskompleks, som et tilsyneladende lykkeligt ungt ægtepar i nutidens København flytter ind i. Men der går ikke lang tid, før det står klart, at noget er helt galt.

Den norske kunstner Freya ankommer med fuldt traumebingo i rygsækken. Elegant viser filmen parrets bryllupsvideo, hvor hun stråler af lykke med en babybule på maven.

Graviditeten gik dog ikke som ønsket, og da vi også hører, at Freyas forældre for nylig døde i en helikopterulykke, samt at hun forsøgte at begå selvmord, hersker der ingen tvivl om, at Freyas psyke er mere end skrøbelig.

Agnes Born formidler skrøbeligheden i hver eneste forsigtige bevægelse, når Freya i malerier prøver at manifestere al den smerte, hun bærer rundt på.

Som om det hele ikke var svært nok, fanger hun manden Mikkel (Micki Stoltt) i at skrive pikant med en anden kvinde. Selv om han nægter utroskab, smider hun ham på porten. Og så går mareridtet først for alvor i gang.

Freya hører nærmest konstant barnegråd oppe på loftet, men når hun undersøger det, er der selvfølgelig ikke en trist baby ovenpå. Er hun ved at miste forstanden, eller er lejligheden hjemsøgt af den tidligere beboers grufulde gerninger?

På godt halvanden time styrer filmen med psykologisk gys og sitrende uhygge effektivt mod et klimaks, der er lige dele oplagt og overraskende.

Englebørn er en af den slags film, hvor virkelig mange navne går igen i rulleteksterne. Den anerkendte fotograf Marcel Zyskind – kendt for Du som er i himlen og Sommeren ’92 – har ikke bare stået for billederne. Han er er også krediteret som producer sammen med instruktør Peder Pedersen, der har klippet filmen, og manuskriptforfatter Jan Lundager Iversen.

Sidstnævnte har desuden været med til at optage lyd og lave visuelle effekter.

Det er med andre ord en lavbudget-produktion, der er blevet kæmpet til live med hårdt arbejde og en masse hjerteblod.

Peder Pedersen – ikke at forveksle med skuespilleren Peder Thomas Pedersen fra Gramsespektrum – har erfaring som instruktør af adskillige prisbelønnede reklamefilm og musikvideoer, ikke mindst Aquas Barbie Girl. Han var i 90’erne redaktør af horror- og sci-fi-magasinet Inferno, der har været en inspirationskilde for Ekko.

Pedersen har fået Claes Bang og musikeren Dicte med i små roller som henholdsvis psykolog og gallerist, der på hver sin måde prøver at redde Freya fra det faretruende sammenbrud. Dicte har i øvrigt ikke optrådt i en film siden sin lovende debut som forklædt trækkerdreng i Carsten Sønders Smukke dreng fra 1993.

Den danske filmbranche har gennem tiden haft et stedmoderligt forhold til horrorgenren, og det har været mere end almindeligt svært at få støtte til den slags på Filminstituttet.

Både Englebørn og den ligeledes vellavede Mulm er blevet til uden finansiel hjælp fra det statslige organ, der er helt afgørende for dansk filmproduktion. Det er egentlig mærkeligt, for der findes vel ikke nogen genre, der har budt på flere kommercielle succeser skabt på et lille budget?

Tænk bare på Psycho og Motorsavsmassakren og i nyere tid film som The Blair Witch Project og Paranormal Activity, der med stort set kun et originalt greb har taget verden med storm.

Helt så overrumplende er Englebørn ikke, og et par ting skurrer i den ellers velkomponerede fortælling.

Hvis Freya er så sikker på, at gråden ikke bare er hendes løbske fantasi, hvorfor banker hun så ikke lige på hos naboerne og spørger, om de har et ulykkeligt spædbarn derinde? Og hvorfor ser man ikke mere til Freyas bedste ven, kunstnerkollegaen Henrik (Kaspersilas Crystallando), efter han har ageret flyttehjælp, før han igen endelig dykker op, da det virkelig gælder?

Det er naturligvis for at skrue historien så skarpt sammen som muligt, og man tænker ikke stort over problemerne, fordi Englebørn med en rammende slutning viser, at nutidens ondskab er mindst lige så skrækkelig som fortidens.

Titel:
Englebørn

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Peder Pedersen

Manuskript:
Jan Lundager Iversen, Peder Pedersen

Medvirkende:
Agnes Born, Micki Stoltt, Kaspersilas Crystallando, Dicte, Claes Bang

Spilletid:
96 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
13. marts

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten