Biografanmeldelse
27. nov. 2019
En hvid, hvid dag
Sammen med barnebarnet Salka (Ída Mekkín Hlynsdóttir) forsøger enkemanden Ingimundur (Ingvar Sigurdsson) at forlige sig med tabet af sit livs kærlighed. Foto | Maria von Hausswolff

En hvid, hvid dag

Med en overraskende morsom perle om sorg og smerte træder Hlynur Pálmason i karakter som et af europæisk films største talenter.

Af Nicki Bruun

Den danskuddannede islænding Hlynur Pálmason fik et gennembrud herhjemme med debutfilmen Vinterbrødre, en visuelt forbløffende fortælling om to brødre i et goldt landskab.

De frapperende billeder tager pusten fra én, selv om den fragmenterede historie kan være svær at trænge ind i.

Det er ikke tilfældet i En hvid, hvid dag, hvor den 35-årige instruktør er vendt hjem for at udfolde en følsom fortælling om sorg og smerte. Denne gang leverer Hlynur Pálmason en mere klassisk underholdende film uden at gå kunstnerisk på kompromis.

Titlen henviser til et islandsk fænomen, hvor sne eller tåge får himmel og land til at stå i ét. Det hedder sig, at de levende på disse dage kan kommunikere med de døde.

Det grumme varsel hænger over filmens bemærkelsesværdige åbningsscene, hvor kameraet i fugleperspektiv følger en bil, der toner frem af tågen på de islandske landeveje. Bilen slingrer rundt og kører ud over en skrænt. Med ét har vores bistre hovedperson Ingimundur mistet sin kone, hans livs store kærlighed.

Politimanden, som spilles af Ingvar Sigurdsson, fortsætter med at gå på arbejde og taler kun modvilligt med en terapeut. Til gengæld åbner Ingimundurs kontakt med barnebarnet Salka langsomt en sprække ind til enkemandens sorgplagede sind.

Hun spilles af instruktørens datter Ída Mekkín Hlynsdóttir, der har et naturligt rørende samspil med Ingvar Sigurdsson.

Hans forrygende præstation bliver kun endnu mere hårdtslående, da Ingimundur opdager, at konen inden sin død formentlig har haft en affære med en kollega. Masochistisk graver han dybere, og med opklaringsarbejdet tager filmen en drejning ud i krimi-territorium.

Ganske rolige scener afløser hinanden, mens Pálmasons totale kontrol med fortællingens tempo holder os engageret frem mod finalens forløsende crescendo.

Instruktørens faste fotograf, Maria von Hausswolff, indfanger endnu en uvirkeligt hvid verden efter at have fået Faxe Kalkbrud til at ligne en fremmed planet i Vinterbrødre. Denne gang skaber historiens spændingselementer dog et mere målrettet drive end i den hypnotiske debutfilm.

Allerede med afgangsfilmen fra Den Danske Filmskole, En maler, viste Pálmason et umiskendeligt talent for at skabe slående billeder.

Siden har han ikke slækket på de kunstneriske ambitioner, og i En hvid, hvid dag tilføjer han med et hus i skiftende årstider og et mystisk krimi-element både timelapse og overvågningsbilleder til sin filmiske palet.

Mest af alt er filmen dog et inderligt nuanceret og overraskende morsomt karakterstudie af en hård mand i deroute.

Ingimundur går til fodbold med gutterne, men ignorerer bolden for at gå brutalt efter manden, som han mistænker konen for at have været utro med. Komikken slår af og til over i slapstick, der serveres sjovest i en scene, hvor den desperate mand låser sine kolleger inde i politistationens lille forvaringscelle.

Det er næsten for langt ude, men fordi alle personerne i landsbyen på kanten af verden er troværdige i deres afdæmpede følelsesliv, køber man også de mere overdrevne situationer. Alle er de udtryk for en forståelig vrede, som Ingimundur ikke videre sympatisk, men meget menneskeligt skyder videre på sine nærmeste.

Det kulminerer i filmens overrumplende afslutning, der med religiøse overtoner af skyld og skam bliver et opgør med alle Ingimundurs eksplosive frustrationer.

Med En hvid, hvid dag gør Hlynur Pálmason igen uudsletteligt indtryk og indtager sin plads som et af europæisk films største instruktør-talenter. Han har begået en lille perle af en traume-krimi, der lydefrit opnår harmoni mellem kunstnerisk udtryk og engagerende fortælling.

Titel:
En hvid, hvid dag

Originaltitel:
Hvítur, hvítur dagur

Land:
Island, Danmark, Sverige

År:
2019

Instruktør:
Hlynur Pálmason

Manuskript:
Hlynur Pálmason

Medvirkende:
Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason

Spilletid:
109 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
5. december

Relevante artikler

Cannes 2019
17. maj 2019
En film fuld af kærlighed

En film fuld af kærlighed

cph pix 2017
07. okt. 2017
Vinterbrødre

Vinterbrødre

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten