Biografanmeldelse
02. mar. 2023
En dejlig morgen
Den står på fransk postkortidyl, når oversætteren Sandra (Léa Seydoux,, th.) tager sin nye flamme og lille datter med ud og kigge på deres billedskønne hjemby Paris. Foto | Carole Bethuel

En dejlig morgen

Fransk snakkefilm finder i sin udforskning af alt og ingenting ikke ind til et menneskeligt, medrivende drama.

Af Simon Pasternak

En sidegade i Paris. Den 30-årige oversætter Sandra går op ad en trappe og begynder at tale til en lukket dør. Manden bag døren må forklares, hvilken vej nøglen skal drejes.

Det er hendes far, midt i en accelererende demens, hvor den aldrende filosofilærer mister både sprog, hukommelse og syn.

Herefter møder hun sin datter og spadserer en tur med sin afdøde kærestes ven, Clement. Derefter går turen med datteren ud til Sandras bedstemor, der fortæller hende lidt om alder. Herefter har hun en translatøropgave med oldgamle veteraner fra landgangen i Normandiet i 1944.

Imens prøver hun at finde tid til at oversætte den schweiziske forfatter Annemarie Schwarzenbachs korrespondance, hvad der bliver sværere, som tingene begynder at udvikle sig.

Faren skal på plejehjem – men er der plads? Lejligheden skal ryddes, men hvem skal have hvad? Sandras datter begynder at halte, og Clement, der er en gift kosmokemiker, viser hende meget gerne rundt på laboratoriet og fortæller om stjernestøv, men er Sandra klar til kærligheden og begæret efter kærestens død?

Eller som Clement siger noget frikadellesk på et tidspunkt: ”Hvordan har denne krop kunnet sove så længe?”

En dejlig morgen er en film om omstændigheder og om de mange historier, de fleste voksne vesteuropæere bliver en del af i vores nedslidte velfærdssamfund – fædre og mødre, der er blevet gamle, fjogede papfædre og mødre, der pludselig engagerer sig i Extinction Rebellion og opfører sig som teenagere, rydning af lejligheder, deling af bogsamlinger, snakke med plejehjem og besøg på hospitaler, arbejde, sex, drømme og gennem det hele at skulle klæde sig praktisk og have pakket rygsækken, hvis nye omstændigheder skulle vise sig.

Filmen fremstår som en ophobning af hastigt afviklede scener uden de store dramaer eller temaer. Døren til Sandras lejlighed går ustandselig, mens der tvivles på kærligheden, eller nogen bare kommer på besøg.

Der sker ting og sager for og i Sandra, men man savner en historie, hvor dramaet udspiller sig imellem mennesker. Den afsluttende sang synger os ud af filmen med det banale mantra ”love remains”.

Mia Hansen-Løve er ofte blevet sammenlignet med Éric Rohmer, der heller ikke arbejdede med en stor dramaturgi, men med intense undersøgelser af vores selvforståelse. Hos ham sker meget af dramaet i sproget, i lange, ekvilibristiske dialogscener, hvor der tales op og ned ad stolper om eksistensen, kærligheden og bedraget.

Undervejs opstår umærkelige ryk af ny indsigt.

Men i En dejlig morgen er der mildest talt ikke kælet for sproget, selv om der bæres det ene kloge bogcover efter det andet ind foran kameraet, fra Franz Kafka til Hannah Arendt.

Filmen vil muligvis fortælle os, at alting altid sker i det, der ligner ingenting, i de omstændigheder og det mærkeligt virksomme ingenting, der er de flestes liv og rutiner.

Léa Seydoux er som altid vildt god. Hun spiller introvert og langsomt, men alligevel med en indre kraft og indadbøjet karisma som den sørgende og sammenkrøllede Sandra, der langsomt åbner sig mod verden.

Rohmer-skuespilleren Pascal Greggory gestalter meget mimrende og blindt farens sygdom, og de mange dialoger med ham er næsten alle tomme og underligt uintense. Melvil Poupaud som kosmokemikeren og charmøren Clément er nærmest en parodi på den franske elsker med højt hår, opknappet skjorte og farlige anekdoter fra sit liv som antarktisfarer. Slutbilledet virker som en postkortidyl.

Efter stærke film som Dagen i morgen og Bergmans ø er En dejlig morgen en skuffelse. Mia Hansen-Løve er underspillet i sin fortællestil og meget nøgtern i sin æstetik.

Der er ikke mange dikkedarer, men heller ikke meget drama.

Titel:
En dejlig morgen

Originaltitel:
Un beau matin

Land:
Frankrig

År:
2022

Instruktør:
Mia Hansen-Løve

Manuskript:
Mia Hansen-Løve

Medvirkende:
Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud

Spilletid:
112 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn undre 7 år

Premiere:
2. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
08. apr. 2022
Bergmans ø

Bergmans ø

Biografanmeldelse
17. nov. 2016
Dagen i morgen

Dagen i morgen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
05. mar. 2025
Solitude

Solitude

Biografanmeldelse
04. apr. 2024
Rød himmel

Rød himmel

Biografanmeldelse
05. nov. 2023
Forsvundet i natten

Forsvundet i natten

Biografanmeldelse
02. aug. 2023
God Is a Bullet

God Is a Bullet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten