Cph:Dox 2022
22. apr. 2022
En dag i sommerhus
En dag i sommerhus indfanger sommerhusets unikke tidslomme, som virker til at køre efter et andet ur end resten af verden. Foto | Adam Paaske

En dag i sommerhus

Adam Paaskes kortfilmdokumentar om danskernes sommerhusaktiviteter er lige dele humor og lise for sjælen.

Af Aske Nielsen

En ældre mand står i sine underbukser og bokser en virtuel boksekamp. En flok fulde unge mænd hopper rundt til Emil Stabils Swimmingpool. To ældre damer kæmper med at få deres fjernsyn til at virke.

Det er bare nogle af de mange små historier i Adam Paaskes 30 minutter lange dokumentar En dag i sommerhus.

Med Kunsten at slå evigheden i stykker, der kan ses på Ekko Shortlist, udforskede Paaske forfatteren Carsten Jensens litterære univers. Denne gang har instruktøren kastet sig over det, han selv kalder for en etnografisk komedie.

Vinklen er simpel: Hvordan bruger mennesker deres tid i sommerhus?

Filmen følger forskellige mennesker igennem en dag i sommerhus. Inddelt med titelkort, der markerer skiftet mellem morgen, middag og aften, iagttager Paaskes kamera folks aktiviteter i deres sommerhus.

Fællesnævneren er, at sommerhuset bliver brugt til at slappe af. De to ældre damer, som kæmper med at få installeret en app på telefonen, der kan få deres fjernsyn til at virke, opsummerer hele filmen med ordene: ”Tiden går.”

Tiden er bare en anden størrelse, når sommerhusets ro lægger sig over dig. Det har Paaskes meget klogt arbejdet indarbejde i selve stilen.

Filmen lægger sig således stilistisk tæt på slow cinema-bevægelsen, som dyrker den langsomme fortælling inspireret af russiske Andrej Tarkovskij.

Et grundlæggende princip for bevægelsen er at lade tilskueren føle tiden i fortællingen. I modsætning til mainstreamfilm, hvor tilskueren primært skal forholde sig til selve plottet.

Derfor passer stilen utroligt godt til en dokumentar om det specielle forhold til tiden, som sommerhuset giver.

Paaskes kamera observerer nøgternt personerne, men billederne er meget komponerede. Kameraet bevæger sig slet ikke, og selv om menneskene agerer meget naturligt, giver det en oplevelse af, at de er opmærksomme på kameraet.

Stilen vækker mindelser om Jørgen Leths cool klassiker 66 scener fra Amerika og Roy Anderssons slående tableau-æstetik i film som Sange fra anden sal.

Fordi billederne er så gennemtænkte, og fordi Paaske dvæler så længe ved hvert billede, får man lov til nysgerrigt at undersøge alle hjørner. Selv om den stille, observerende humor i aktiviteterne ofte er så hyggelig, at man helt glemmer den flotte ramme.

Specielt når en midaldrende mand bokser med et VR-headset på. Han tæller ned til et knockout, da konen pludselig ringer og afbryder ham: ”Århh for helvede.”

Mange af personerne er genkendelige og ærkedanske. De to ældre kvinder, som ikke kan få deres fjernsyn til at virke, kunne være de flestes bedstemødre eller mødre.

Kundeservicen for udlejningsfirmaet prøver tålmodigt at forklare, hvordan man kommer ind på App Store og henter Google Home. Men så snart de finder ud af, at de skal bruge deres iPhone, giver de op. ”Så kan det også være lige meget,” som den ene proklamerer.

Ud over titelkortene er En dag i sommerhuset struktureret omkring interviews med en ældre kvinde. Hun sidder med sin lidt overvægtige Shih tzu-racehund på skødet, og hendes dag består af at fordre hunden og gå ture med den.

Paaske kunne med fordel have fulgt de medvirkende fra morgen til aften. Nogle af dem dukker kun op om aftenen, og det tager lidt fra filmens charme, at man ikke får lov at se deres fulde dage. Det forvirrer også, at nye personer dukker op midt i filmen.

En dag i sommerhus er ikke noget revolutionerende etnografisk studie. Men filmen indfanger sommerhusets unikke tidslomme, som virker til at køre efter et andet ur end resten af verden. Vigtigst giver filmen én lyst til at tage i sommerhus, også selv om fjernsynet ikke virker.

Titel:
En dag i sommerhus

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Adam Paaske

Spilletid:
30 minutter

Premiere:
24. marts på Cph:Dox, vises i Cinemateket til sommer

Relevante artikler

Essay
28. juli 2020
Kunsten at lade ordene tale for sig selv

Kunsten at lade ordene tale for sig selv

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
11. nov. 2022
Call Jane

Call Jane

Biografanmeldelse
28. okt. 2022
The Lost King

The Lost King

Biografanmeldelse
14. okt. 2022
Halloween Ends

Halloween Ends

Serieanmeldelse
11. okt. 2022
Nordland ’99

Nordland ’99

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten