Biografanmeldelse
13. jan. 2025
Elskling

Helga Guren har allerede vundet internationale priser for rollen som den enlige mor Maria, der forelsker sig hovedkulds i den mystiske og charmerende Sigmund (Oddgeir Thune). 

Foto | Tøri Gjendal

Elskling

Samtidig med Armand kommer endnu en smågenial norsk spillefilmdebut, hvor Lilja Ingolfsdottir usentimentalt undersøger et forhold fra forelskelsens rus til det kaotiske sammenbrud.

Af Nicki Bruun

Trods den romantiske titel er Elskling langt hen ad vejen en effektiv skræmmekampagne mod parforhold og familieliv.

Den enlige mor Maria (Helga Guren) har to små børn med sin eksmand, men forelsker sig hovedkulds i mystiske og charmerende Sigmund (Oddgeir Thune). De dyrker hvedebrødsdagene, hvor der er passioneret sex det ene øjeblik og hyggelig madlavning med hendes børn det næste.

Kort efter rammer hverdagen som en forhammer.

Pludselig står Maria syv år senere i supermarkedet og kæmper med at holde styr på de to nye børn, hun har fået med Sigmund. Som om det ikke var nok, er hendes to ældre børn klar med kritik og skældud, når hun kommer hjem. 

Og da Sigmund træder ind ad døren efter halvanden måned væk, hvor han har passet sit job som musiker og snakker om vanskelighederne ved at finde melodien i dur og mol med de andre, bliver han mildt sagt ikke mødt med kærlighed fra Marias side. 

Det bliver begyndelsen på enden for deres forhold. 

Filmen lander højaktuelt midt i en samfundsdebat om mental load, altså den mentale byrde af usynligt arbejde, som udføres af særligt kvinderne i de små hjem. Samtidig trækker den på fænomenet syvårskrisen, som er forestillingen om, at der efter syv års parforhold ofte opstår alvorlige spændinger i samlivet.

Men mest af alt er det nogle komplet universelle og tidløse temaer, den norske instruktør og manuskriptforfatter Lilja Ingolfsdottir dykker ned i. Hvordan bevarer man gnisten i parforholdet, når der konstant er nye opgaver, og hvordan passer man på sig selv, når andre hele tiden har brug for én? 

Elskling kommer til Danmark ridende på en bølge af anmelderroser fra hjemlandet. Hovedrolleindehaver Helga Guren har fortjent vundet internationale priser for sin hudløse præstation som en kvinde, der har mistet sig selv i forsøget på at få familielivet til at lykkes.

Men selv om man sagtens forstår Marias kvaler med at balancere familie, arbejde og tid til sig selv, har man aldrig ondt af hende. Hun bevæger sig nemlig på en hårfin grænse – som hun også selv skal lære at forstå – mellem at være selvopofrende og manipulerende.

Lilja Ingolfsdottir har siden årtusindskiftet skrevet og instrueret adskillige prisvindende kortfilm, mens hun har undervist på Den Norske Filmskole. Sideløbende har hun også forsøgt at realisere en spillefilm og undervejs kritiseret Det Norske Filminstitut for ikke at have mod til at støtte hendes vision om at skildre en usympatisk kvinde.

Det er dermed både en personlig sejr og filmisk gevinst, at hun langt om længe er lykkedes at komme igennem med en så kompleks og hårdtslående fortælling.

Den bliver beskrevet som en kærlighedsfilm, men finten er, at der ikke er tale om kærligheden til andre, men først og fremmest til sig selv. Da Sigmund udebliver fra deres parterapi, snakker Maria i stedet alene med terapeuten og kommer til nogle svære erkendelser om sine problemer med nærhed og vrede. 

Hun har med sin frygt for at slippe kontrollen været med til at trække glæden ud af forholdet og skubbet den ganske vist kaotiske, men også livsglade Sigmund fra sig.

Filmen er solidt forankret i menneskelige følelser og en realistisk æstetik, men arbejder også interessant med filmsproget. Det er ikke så stort anlagt og fabulerende, som når landsmanden Joachim Trier stopper tiden i Oslo i Verdens værste menneske, men lige så gribende er de smågeniale greb i Elskling.

Da Maria en sen nattetime læser en mail fra Sigmund med ordene: ”Du skal forberede dig på, at jeg afslutter forholdet,” invaderer sætningen i en flashback-montage hendes gode minder fra forholdet, som indledte filmens rus af forelskelse.

Det giver i den grad en anden tone til scenen, hvor Maria viser en positiv graviditetstest til Sigmund for første gang. På samme måde har man til sidst et helt andet blik på de to mennesker, der endelig åbner sig for hinanden.

Titel:
Elskling

Land:
Norge

År:
2024

Instruktør:
Lilja Ingolfsdottir

Manuskript:
Lilja Ingolfsdottir

Medvirkende:
Helga Guren, Oddgeir Thune, Heidi Gjermundsen, Maja Tothammer-Hruza

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
30. januar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
10. juni 2022
Verdens værste menneske

Verdens værste menneske

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
09. nov. 2025
Den sidste stilhed

Den sidste stilhed

Biografanmeldelse
11. sep. 2025
Bob Trevino Likes It

Bob Trevino Likes It

Serieanmeldelse
12. juni 2025
Stick

Stick

Biografanmeldelse
26. maj 2025
Sønnike

Sønnike

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten